۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۷۱۶۵۴۱
سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

یک گروه فلسطینی رژیم جعلی اسرائیل را به زانو درآورد

یک گروه فلسطینی رژیم جعلی اسرائیل را به زانو درآورد
کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: در عملیات اخیر، تنها گروه جهاد اسلامی توانست رژیم جعلی اسرائیل را تسیلم خواسته‌ها و شروط خود کند.

اشاره: حمله مجدد موشکی از سوی گروه جهاد اسلامی به سوی رژیم صهیونیستی بار دیگر ناکارآمدی و ناتوانی این رژیم را نمایان‌تر کرد. بایدن که چند وقت پیش در میان تعداد زیادی از موشک‌های ضد هوایی پاتریوت جرئت سفر به این منطقه را پیدا کرده بود که نشان‌گر ترس عمیق قدرت‌های بزرگ جهانی از گروه‌های مقاومت است. عملیات سازمان جهاد اسلامی پس از عملیات سیف القدس با شرکت گروه‌های مقاومت و شلیک صدها موشک انجام شده بود و توانست به تنهایی هیمنه پوشالی رژیم جعلی و نامشروع اسرائیل را به چالش بکشد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل منطقه رفت تا پیرامون ابعاد حملات موشکی گروه‌های مقاومت به رژیم اشغالی و طرح آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

رسا ـ موج حملات موشکی گروه‌های مقاومت به چه علت شروع شد و آیا به اهداف خود رسیده است؟

گروه‌های مقاومت موج حملات جدید را شروع نکردند و ما باید برای فهمیدن این موضوع علت‌های اصلی آغاز آن را واکاوی کنیم. شخصیتی به نام شیخ بسام السعدی در کرانه غربی و به‌خصوص در اردوگاه جنین حضور داشت و صهیونیست‌ها تصور می‌کردند او مسؤول اصلی توزیع سلاح و درگیری‌های چریکی گروه‌های مقاومت اسلامی و اخراج نیروهای رژیم صهیونیستی از آنجا است.

آن‌ها تصور می‌کردند شیخ بسام السعدی به مسلح کردن منطقه مأمور شده است و همچنان که رهبر معظم انقلاب چندین سال پیش فرموده بودند که کرانه غربی نیز باید مسلح شود، او به این اقدامات دست زده است. برای همین صهیونیست‌ها او را به شکل بسیار فجیعی زخمی و با طرز تحقیر آمیزی دستگیر کردند که اکنون در زندان به سر می‌برد. در حالی که به اعتقاد بسیاری شیخ بسام السعدی رابطه منظم و سازمانی با سازمان جهاد اسلامی نداشته و ندارد؛ ولی آن‌ها تصور می‌کنند که او مأموریت مسلح کردن نیروهای جهادی در کرانه غربی را در راستای خواسته رهبر معظم انقلاب دارد.

سازمان جهاد اسلامی بعد از دستگیری او اعلام کرد که اگر شما ایشان را آزاد نکنید، ما برخورد و اقدام لازم را انجام می‌دهیم. رژیم صهیونیستی بعد از مدتی به غزه حمله کرد. آن‌ها بر اساس اطلاعات جاسوسی شهید تیسیر الجعبری فرمانده گردان‌های شمال غزه را به شهادت رساندند. به‌نظر رژیم صهیونیستی این ضربه فلج کننده‌ای به سازمان جهاد اسلامی بود که آن‌ها می‌خواستند همزمان با برگزاری انتخابات کنست به‌عنوان یک موفقیت برای یائیر لاپید به‌عنوان نخست وزیر موقت اعلام کنند.

بعد از شهید تیسیر الجعبری، خالد منصور را که او نیز جزو فرماندهان ارشد بود را به شهادت رساندند. رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد که با ترور فرماندهان مقاومت، می‌تواند آن‌ها را خلع سلاح کند؛ اما جهاد اسلامی با همان اولین ضربه تاکتیکی رژیم صهیونیستی وارد کارزار شد و صد موشک به مناطق مختلف اطراف غزه و شهرک نشین‌های مختلف تا تل آویو و فرودگاه بن گورین شلیک کرد که نزدیک به شصت موشک به مناطق مختلف اصابت کرد.

وقتی حمله گروه جهاد اسلامی آغاز شد، سایر گروه‌های مقاومت مانند حماس، جنبش فتح و ... به‌صورت آماده باش درآمدند ولی درگیر نشدند. آقای زیاد النخاله رئیس سازمان جهاد اسلامی اعلام کرد از دیگر گروه‌های جهادی خواهش کردیم فعلاً ورود نکنند؛ اما آماده باشند. او گفت همه در اتاق عملیات مشترک حضور دارند تا اگر درگیری طولانی شد وارد عمل شوند. آن‌ها در وهله اول نشان دادند که توانایی مبارزه را دارند.

گروه‌های اسلامی ریز و درشت همگی در عملیات‌ها درگیر می‌شدند و عملیاتی طولانی مدت را شکل می‌دادند؛ اما این بار تنها گروه جهاد اسلامی قهرمانانه و با اعتماد به نفس بسیار بالا با رژیم صهیونیستی جنگید و تا آخرین لحظه قبل از برقراری آتش بس حرف آن‌ها بود. وضعیت به‌جایی رسید که خود صهیونیست‌ها تقاضای آتش بس را از طریق مصری‌ها و قطری‌ها بیان کردند و به قطری‌ها التماس کردند این آتش بس به هرجهت برقرار شود؛ زیرا آن‌ها از طولانی شدن این جنگ وحشت داشتند. طولانی شدن جنگ باعث عصبانی شدن مردم در آستانه انتخابات می‌شد. ضریب تاب‌آوری صهیونیست‌ها بسیار پایین است و به زندگی با رفاه و خدمات شهری بسیار زیادی نیاز دارند.

صهیونیست‌ها از طولانی شدن جنگ ترسیدند برای همین روز دوم جنگ اعلام کردند که دیگر ضرورت ندارد جنگ ادامه پیدا کند. اینکه می‌خواستند سازمان جهاد اسلامی را با به شهادت رساندن فرماندهان ارشد جهاد اسلامی از پا در بیاورند به التماس برای پایان جنگ تبدیل شد. صهیونیست‌ها اعتراف کردند که با ترور این دو فرمانده جهاد اسلامی ضربه مهلکی به آن‌ها زده‌اند؛ اما نمی‌دانند که شهادت آرزوی دیرینه آن‌هاست و پس از شهادت فرمانده دیگری جایگزین می‌شود و مسیر را ادامه می‌دهد.

رژیم صهیونیستی مرتب در جنگ روانی خود به دنبال القای این بود که با حماس و گروه‌های دیگر مقاومت کاری ندارد؛ اما حماس پاسخ دندان شکنی داد و گفت ما فریب این عملیات روانی را نمی‌خوریم و هر زمانی که لازم شد ما و تمام گروه‌ها الآن در اتاق جنگ مشترک هستیم و می‌توانیم مانند عملیات سیف القدس سال گذشته وارد شویم که این نقشه رژیم صهیونیستی را نقش برآب کرد. آن‌ها نتوانستند میان گروه‌های مقاومت فلسطینی تفرقه ایجاد کنند؛ چرا که گروه‌های مقاومت هماهنگ بودند و اگر جنگ طولانی‌تر می‌‎شد قطعاً حماس نیز وارد علمیات می‌شد.

رژیم صهیونیستی با آسیب رساندن به مردم عادی در صدد بود که یک فشار روحی و روانی بر جهاد اسلامی وارد سازد. آن‌ها با حمله به خانه‌های مردم و به شهادت رساندن آن‌ها تصور می‌کردند مردم علیه جهاد اسلامی شورش می‌کنند و با آن‌ها درگیر می‌شوند؛ اما نه فقط مردم غزه بلکه مجدداً مردم فلسطین 1948 نیز برای حمایت از جهاد اسلامی تظاهرات و اعلام حمایت کردند و حتی درگیری‌هایی در کرانه غربی شکل گرفت و رژیم صهیونیستی متوجه شد نباید اجازه بدهد که دامنه درگیری توسعه پیدا کند و در چند جبهه به صورت همزمان درگیر شود.

سخنرانی‌های آتشین و جدی فرماندهان محور مقاومت مانند سردار قاآنی و همزمان سیدحسن نصرالله که موضع قاطع جدی و صریح علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از گروه‌های مقاومت بود یک شوک جدی به نیروهای امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی وارد ساخت. سیدحسن نصرالله گفت که برادران فلسطینی را تنها نمی‌گذاریم. حتی انصارالله یمن که زیر بمباران وحشیانه رژیم آل سعود قرار دارد اعلام کردند که هر زمانی که رهبران فلسطینی نیاز داشته باشند، ما آمادگی ورود به جنگ را داریم.

حتی حشدالشعبی که امروز نیروی رسمی نظامی عراق است، اعلام همبستگی کرد. تمام گردان‌ها و یگان‌های حشدالشعبی از آقای قیس خزعلی، عصائب اهل حق، کتائب حزب الله، نجباء و ... اعلام آمادگی کردند. شخصیت‌های سیاسی مختلفی نیز به جهاد اسلامی اعلام آمادگی و حمایت کردند از ورود تعجب‌آور اتحادیه عرب تا سازمان همکاری‌های اسلامی را شاهد بودیم.

البته شورای امنیت که بسیاری از آن‌ها طرفدار رژیم صهیونیستی هستند طرفین را به خویشتن داری دعوت کردند آن‌ها می‌بینند که کودکان فلسطینی در حال قطعه قطعه شدن هستند؛ اما به خویشتن داری دعوت کردند! به هرجهت آرایش سیاسی و نظامی این صحنه در چند روز اخیر به این شکل ادامه داشت. مصر در نهایت وارد عمل شد و جهاد اسلامی برای اولین بار به میدان آمد و شرایط خود را بیان کرد.

شرایط جهاد اسلامی این بود که باید شیخ بسام السعدی و آقای العواوده که از اعضای جهاد اسلامی است از زندان آزاد شوند. درخواست دیگر آن‌ها بازگشایی معابر و رسیدن غذا، دارو و سوخت به نوار غزه بود. در حال حاضر معبر کرم ابوسالم بازگشایی شده است و طبق اخبار تأیید نشده، بزودی آقای العواوده و شیخ بسام السعدی بزودی آزاد می‌شوند. این مسأله نقطه عطفی است که یکی از گروه‌های فلسطینی مانند جهاد اسلامی می‌تواند به تنهایی در مقابل ارتش صهیونیستی بایستد و آن را به تسلیم برابر خواسته‌های خود وادار کند که اهمیت بسیاری دارد. رژیم صهیونیستی باید مراقبت کند تا مانند گذشته پیمان شکنی نکند.

رسا ـ تکرار ناکارآمدی رژیم صهیونیستی در برابر حملات موشکی گروه‌های مقاومت چه پیامی به‌دنبال دارد؟

برخلاف ادعاهای رژیم صهیونیستی که بیشتر جنبه‌های روانی دارد، برنامه دفاعی آن‌ها آنطور که باید و شاید قوی نیست. آن‌ها می‌گویند گنبد آهنین و منظومه دفاعی لیزری جدیدی که آمریکا به تازگی در اختیار رژیم صهیونیستی و بر روی آن تبلیغات بسیاری کردند؛ اما تعداد قابل توجهی از موشک‌ها به هدف اصابت کرد. محور مقاومت نیز فهمیده است که نباید موشک‌ها را یکی یکی شلیک کند؛ زیرا گنبد آهنین به‌راحتی آن را رصد، رهگیری و در آسمان منهدم می‌کند.

محور مقاومت برای مثال ناگهان 40 تا 40 تا موشک شلیک می‌کند که این نشان می‌دهد قدرت آتش و آفندی سازمان‌های فلسطینی چقدر ورزیده و صاحب تجربه شده‌اند. آن‌ها سلاح‌های خود را کیفی‌تر، دقیق‌تر، مؤثرتر و حتی رادارگریزتر کردند.

آقای نخاله رئیس سازمان جهاد اسلامی اعلام کرد ما سلاح‌هایی داریم که موعد به کارگیری آن‌ها نرسیده است و هر زمانی احساس کنیم که جنگ در حال طولانی‌تر شدن است و رژیم صهیونیستی تسلیم نمی‌شود آن سلاح‌ها را به کار می‌گیریم. حال ممکن است سلاح‌های پهپادی یا موشک‌های قوی‌تر، دوربردتر، راهبردی‌تر و نقطه‌زن‌تر باشند.

این جنگ نشان می‌دهد آن‌طور که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند منظومه دفاعی بسیار قوی در اختیار ندارد. دوم نشان می‌دهد که موشک‌های مقاومت اسلامی دچار تغییرات کیفی و فنی‌تری شده‌اند. موشک‌ها از لحاظ تکنیکی حجم و کیفیت چند برابری پیدا کرده‌اند. سردار سلامی برای اولین بار اعلام می‌کند که حدود 150 هزار موشک نزدیک برد، میان برد و حتی دوربرد در اختیار حزب الله لبنان است. به لحاظ توازن تراز و بازدارندگی مقاومت امروز دست برتر را دارد.

امروز جنگ با توپ، تانک یا هواپیما نیست؛ بلکه جنگ‌ها امروز بیشتر حالت چریک شهری پیدا کرده است که کسی که حالت دفاعی به خود می‌گیرد، آسیب بیشتری می‌بیند تا کسی که می‌خواهد حالت تهاجمی به خود بگیرد. در عین حال گاهی حالت تدافعی به حالت تهاجمی تبدیل می‌شود یا به‌عبارت دیگر حالت پدافندی به حالت آفندی تبدیل می‌شود که یکی از تاکتیک‌های پیشرفته مقاومت اسلامی است. بنابراین هم سلاح‌های مقاومت اسلامی کیفی‌تر، فنی‌تر، جدی‌تر و قوی‌تر شده است و هم درجه آسیب پذیری صهیونیست‌ها بالاتر رفته است. منظومه دفاعی کذا و کذا و گنبد آهنین آن‌ها سوراخ سوراخ از آب در آمده‌اند. این ادعای من نیست بلکه حتی در فضای مجازی داخل رژیم صهیونیستی با کاریکاتورها این موضوع را تمسخر می‌کردند و برای آن جوک می‌سازند.

رسا ـ علت پذیرش آتش بس از سوی گروه‌های فلسطینی را به چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا آن‌ها برای همیشه به وجود این غده سرطانی در منطقه پایان نمی‌دهند؟

این بار و حتی در سیف القدس صهیونیست‌ها تقاضای آتش بس کردند و از مصری‌ها خواستند در جنگ وساطت کنند. هنوز مقاومت اسلامی به آن حجم از امکانات نرسیده است که بخواهد کار را یکسره کند؛ اما اگر جنگ فرسایشی ادامه پیدا کند و رژیم صهیونیستی به تهاجم‌های خود ادامه می‌داد، دیگر گروه‌های فلسطینی نیز وارد عمل می‌شدند و جنگ را به‌صورت فرسایشی دنبال می‌کردند و به همین دلیل رژیم صهیونیستی به آتش بس تن داد.

جالب اینجاست نیروهای مقاومت تقاضای آتش بس نکردند و آن را نپذیرفتند؛ زیرا دست برتر را داشتند؛ اما این رژیم صهیونیستی بود که تقاضای آتش بس کرد. رژیم صهیونیستی آسیب‌های فراوانی را متحمل می‌شد که اگر جنگ ادامه می‌یافت مردم داخل خود شهرک‌های صهیونیستی که درصد بالایی از رأی دهندگان را تشکیل می‌دهند و نفتالی بنت با تسهیل در ورود آن‌ها به مسجدالاقصی، برگزاری جشن پرچم و افزایش شهرک نشین‌ها به آن‌ها باج‌های زیادی داده بود، نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند و شورش می‌کردند. بنابراین این مقاومت نبود که آتش بس را پذیرفت؛ آن‌‌ها پیشنهاد آتش بس را دادند و جهاد اسلامی نیز شرایط خود را مطرح کردند و وقتی صهیونیست‌ها پذیرفتند، گروه‌های فلسطینی آتش بس را رعایت کردند.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
مردم فلسطین سخت ترین دوران خود را با تهاجمات و فشارهای اشغالگران صهیونیسم را میگذرانند.به امید خدا زمان آن رسیده که ملت مظلوم برای همیشه از ظلمها و تهاجمات و موشکها و زندان و شکنجه های زورگویان ازاد شوند.
0
0