۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۱۶۷۰۷

«در کربلا چه گذشت» ترجمه کتاب «نفس المهموم» به چاپ سی‌ و‌ پنجم رسید

«در کربلا چه گذشت» ترجمه کتاب «نفس المهموم» به چاپ سی‌ و‌ پنجم رسید
«در کربلا چه گذشت» ترجمه فارسی کتاب «نفس المهموم» اثر مرحوم شیخ عباس قمی توسط انتشارات جمکران تجدید چاپ شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، منابع نگارش یافته در باره مقتل امام حسین(ع) به جهت اعتبار و دقت در نقل و تحلیل یکسان نیستند توجه به استناد گزارش‌ها، نیازمند تتبع و درایت است و باید محققان در این زمینه، به‌عنوان یک راوی دقیق و شایسته عمل کنند. مقاتل را می‌توان به دو دسته کلی قابل استناد و ضعیف تقسیم کرد. منابع قابل استناد، مآخذی هستند که هویت تاریخی داشته و مؤلفانشان، معلوم، سرشناس و از عالمان روشمند بوده‌اند، هرچند لازم است نگاه نقادانه و علمی نیز در بررسی و قبول روایات ایشان مورد نظر قرار گیرد.

«در کربلا چه گذشت» ترجمه فارسی کتاب «نفس المهموم» اثر مرحوم «شیخ عباس قمی» است. این کتاب را می‌توان یکی از بهترین و معتبرترین مقاتل شیعیان دانست که درباره زندگی امام حسین  علیه السلام و حادثه عاشورا نوشته شده است. کتاب از ولادت امام حسین علیه السلام آغاز شده، و بعد از بررسی تولد و کودکی ایشان، در ویژگی‌های آن حضرت و آنگاه وقایع بیعت تا مرحله شهادت امام از اول تا به آخر را شرح می‌دهد.

 این کتاب را آیت‌الله محمدباقر کمره‌ای ترجمه کرده‌ است و هم اکنون دویست‌هزارمین نسخه آن در انتشارات کتاب جمکران به تازگی به چاپ رسیده است.

برشی از کتاب:
و در همان کتاب از قاسم بن احمد اسدی روایت کرده که چون به متوکل (جعفر بن معتصم) خبر رسید مردم دهات در زمین نینوی برای زیارت حسین جمع می‌شوند و خلق بسیاری سر قبر او می‌روند، یکی از سران لشکر خود را با قشون بسیاری به کربلا فرستاد تا قبر حسین را شیار کند و مردم را از زیارت و اجتماع سر قبر آن حضرت باز دارد،‌ آن سردار به کربلا آمد و به دستور او عمل کرد و سال ۲۳۷ بود، اهل سواد شوریدند و گرد او را گرفتند و گفتند اگر تا فردا آخر ما را هم بکشی آنها که بمانند دست از زیارت او برندارند، کراماتی دیدند که چنین کنند. موضوع را به متوکل نوشت و جواب داد دست از آنها بردارد و به کوفه رود و وانمود کند که برای اصلاح کار مردم آمده و به پایتخت برگردد.

ارسال نظرات