۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۱۷۰۳۹
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تشریح کرد؛

وظایف و رسالت های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه

وظایف و رسالت های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه
معاون تهذیب حوزه های علمیه در بیان رسالت های این معاونت گفت: ما وظیفه تبیین، تضمین و تأمین استانداردهای تربیتی طلاب در همه ساحت ها را بر عهده داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه در استان ها و معاونین و مدیران ستادی حوزه، تربیت عالمان دینی را مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: مخاطبان حوزه های علمیه تاثیرپذیرترین مخاطبان در مقایسه با سایر کانون های تربیتی هستند؛ این مهم کار دشوار تربیتی را سنگین تر از پیش می کند.

وی بر اهمیت به کارگیری تمام ظرفیت ها برای پیگیری امورات تربیتی و فراگیری رویکردهای تربیتی تأکید و با بیان این که همگان باید نسبت به بنیه‌های تربیتی احساس مسئولیت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با تاسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه می‌توان، ضمن بررسی و پیگیری برنامه های متناوب و مستمر و اولویت سنجی مسائل، شاهد تقسیم کار دقیق ظرفیت همگانی برای حل چالش های تربیتی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان این که شورای تهذیب در هماهنگی و همنواسازی متولیان امر تربیت بسیار راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: با تقویت جایگاه تهذیب در مدارس علمیه، دغدغه های تربیتی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته، اندیشه جامع تربیتی در میان طلاب شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که برآنیم تا در همه مدارس علمیه، کانون تربیتی جوشان شکل گرفته، فهم عمیق تربیتی پدید آید، خاطرنشان کرد: طرح تأسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس، بستر و زمینه ای بایسته برای اشراب تمام طرح های حوزوی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گزارشی از فرایند مدیریت اخلاق و تربیت در حوزه های علمیه ارائه کرد و ابراز داشت: طرح ولایت، طرح های مطالعاتی و دیگری برنامه های بصیرت افزا در ذیل امور معرفتی بازتعریف و در کنار آن بخش رسالت اجتماعی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که نیاز است تا طلاب علوم دینی در طول تمام دوران طلبگی، ضمن اهتمام به نقش آفرینی اجتماعی، احساس مسئولیت را همواره مشق نماید، خاطرنشان کرد: باید سازه تربیتی دقیق و هدفمندی را برای تشدید و تقویت احساس مسئولیت طلبگی و ارائه مهارت‌های لازم برای پیگیری نقش آفرینی حوزوی مورد توجه قرار دهیم.

وی بر اهمیت تقویت هویت حوزوی در میان طلاب علوم دینی تأکید کرد و یادآور شد: نیاز است تا فعالیت های اجتماعی طلاب که در فرایند مردمی سازی تربیت و در قالب‌های جمعی و سازه‌های گروهی دنبال می گردد، تقویت گردد؛ باید فعالیت های میدانی طلاب به صورت گروهی و با تشکیل کانون‌های فرهنگی و در قالب های متنوع رسالتی ترسیم و پیگیری گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ضمن اشاره به ساحت های مختلف نظام نامه تهذیبی حوزه های علمیه، با بیان این که نیاز است تا شئون، ساحت ها و تمام ابعاد تربیتی ناظر به رسالت حوزه مورد بررسی قرار گیرد، اذعان داشت: معاونت تهذیب و تربیت وظیفه تبیین، تضمین و تامین استانداردهای تربیتی طلاب در همه ساحت ها را بر عهده دارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه پیگیری برنامه های عمومی را حداقل انتظار از مدارس علمیه توصیف کرد و ابراز داشت: نظام‌نامه بر اساس ۱۴ ساحت تربیتی برنامه جامعی را برای رسیدن به مطلوبیت در شئون مختلف تدوین نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به موضوع طرح تعالی اساتید در معاونت تهذیب و تربیت حوزه اشاره کرد و گفت : در طرح تعالی اساتید، استاد نسبت به مصادر تربیتی طلاب دغدغه مند بوده، از تمام فرصت های لازم برای رسیدگی به جامعیت در بنیه های تربیتی طلاب بهره می‌گیرد، استاد خود را مسئول تربیت جامع، متوازن و تربیتگرای طلاب می‌داند.

وی برخوردای از تفکر توحیدی ایمان محور را از نخستین الزامات اساتید حوزه برشمرد و ابراز داشت: نیاز است تا اساتید مدارس دینی هویت طلبگی را ثبوتا داشته، اثباتا بتوانند آن را ارائه نمایند؛ استاد علوم دینی باید از توان و دانش حل مسئله برخوردار بوده، جامعیت طلبه را در ساحت های مختلف تامین نماید.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: نیاز است تا اساتید آرمان، افق، جهت، معنا و هویت حوزوی را در طلاب تقویت و رویکرد انقلابی و تمدنی را در تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات