۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۱۷۰۸۶

هزینه‌های سنگین ‌خدمات فرودگاهی و هندلینگ در فرودگاه خصوصی نجف

هزینه‌های سنگین ‌خدمات فرودگاهی و هندلینگ در فرودگاه خصوصی نجف
برخی مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت پویشی در سامانه فارسِ من خواستار کاهش هزینه‌های سفر هوایی زیارتی در ایام اربعین حسینی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران خبرگزاری در بخش فارسِ من با ثبت پویشی «درخواست‌ کاهش هزینه‌های سفر هوایی اربعین» را مطرح کرده‌اند.

در این پویش، امضاکنندگان نوشته‌اند که «با توجه به مسافت کم میان اغلب شهرهای ایران و فرودگاه نجف یا بغداد و اهمیت سفر اربعین، چرا باید هزینه اعلام شده پروازهای اربعین حدود سه تا چهار برابر پروازهای داخلی باشد».

به گزارش فارس با وجود آنکه قیمت بلیت پروازهای خارج از کشور، طبق قانون، تابع عرضه و تقاضا و آزاد است اما دولت سعی کرده است در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت ‌پروازهای اربعین و اینکه در مدت زمان کوتاهی تقاضای بسیار زیادی برای این سفر زیارتی وجود دارد، نرخ بلیت پروازهای اربعین را تعیین کند تا شرکت‌ها از این نرخ در این ایام عدول نکنند.

در حال حاضر نرخ بلیت رفت و برگشت پروازهای اربعین از تهران 6 میلیون تومان از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده است که البته بسته به مسافت شهرهای مختلف تا نجف و بغداد، این قیمت ممکن است حدودی کم و زیاد شود.

* هزینه‌های سنگین ‌خدمات فرودگاهی و هندلینگ در فرودگاه خصوصی نجف

از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که فرودگاه نجف، فرودگاه خصوصی است و هزینه‌های این فرودگاه نسبت به سایر فرودگاه‌های بین‌المللی بسیار بیشتر است.

در این‌باره شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به فارس می‌گوید: برای ایام اربعین امسال به طور متوسط 120 پرواز در هفته خواهیم داشت که با لحاظ پروازهای فوق‌العاده و همچنین پروازهای شرکت‌ هواپیمایی العراقیه حدود 160 پرواز در هفته خواهیم داشت.

به گفته وی، ظرفیتی که برای جابه‌جایی زوار اربعین از طریق ناوگان هوایی درنظر گرفته می‌شود حدود 60 هزار زائر خواهد بود که از 17 فرودگاه کشور این سفرهای هوایی به عراق انجام می‌شود، البته برنامه‌ریزی کرده‌ایم در صورت امکان فرودگاه‌های بیشتری نیز به این آمار فرودگاه‌ها اضافه شود.

‌افندی‌زاده درباره قیمت بلیت پروازهای اربعین می‌گوید: قیمت بلیت پروازهای اربعین همانطور که نظر وزیر راه و شهرسازی هم همین است، ‌در مسیر تهران - نجف یا بغداد - تهران‌ 6 میلیون تومان درنظر گرفته شده است، البته مبنا مسیر تهران است و اگر از شهرهای دیگر باشد، بسته به مسافت کمی کاهش یا افزایش می‌یابد.

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، فرودگاه نجف یکی از گرانترین فرودگاه‌های دنیا است و از نظر هزینه‌های هندلینگ و خدمات فرودگاهی قیمت‌های گرانی ارائه می‌دهد، چون متعلق به بخش خصوصی است؛ اگر قیمت خدمات فرودگاه نجف کاهش یابد، در این باره می‌توان نسبت به نرخ پروازها هم ملاحظاتی داشت. ستاد اربعین و ستاد اربعین تشکیل‌شده در وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کنند تا زمینه مساعدی برای جابه‌جایی زوار اربعین فراهم شود.

* ‌فروش بلیت پروازهای اربعین توسط‌ آژانس‌‌ها و اپلیکیشن‌ها ممنوع شد

بنابراین گزارش روز 22 مرداد اولین جلسه‌ ستاد پروازهای اربعین ۱۴۰۱ با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران صنعت حمل ونقل هوایی برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد که در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌های غیرواقعی، طبق تصمیم سازمان هواپیمایی فروش بلیت پروازهای اربعین توسط آژانس‌ها و اپلیکیشن‌ها ممنوع شود و فقط توسط سایت شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود.

* پیشنهاد انجام پروازهای اربعین توسط شرکت‌های هواپیمایی دولتی و عمومی

بنابراین گزارش تجربه عملیات حج امسال نشان داد که می‌توان با شرکت‌های هواپیمایی دولتی چنین پروازهایی را انجام داد، امسال حدود 60 هزار زائران اربعین در مدت زمان 2 هفته بین ایران و عراق پرواز خواهند داشت و شرکت‌های هواپیمایی دولتی و عمومی حتما از انجام این پروازها با نرخ‌های مناسب برای مردم، استقبال می‌کنند.

بنابراین گزارش خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات