۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۱۶۳
به همت خبرگزاری رسا در حال برگزاری است؛

نشست نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی و هناس»

نشست نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی و هناس»
نشست نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی و هناس» با حضور کارشناسان دینی سینما و تلویزیون در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی و هناس» با حضور کارشناسان دینی سینما و تلویزیون هم اکنون در خبرگزاری رسا در حال برگزاری است.

موقعیت مهدی فیلمی ایرانی محصول سال ۱۴۰۰ به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است، بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی هستند. این فیلم بر اساس بخش‌هایی از زندگی مهدی باکری ساخته شده‌است.

فیلم سینمایی هِناس فیلمی ایرانی به کارگردانی حسین دارابی و نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش درآمد.

یقینی منتقد سینما و تحلیلگر سینمای دینی با اشاره به شخصیت شهید باکری در موقعیت مهدی گفت: اگر بخواهیم به جوانانی که جنگ را درک نکرده اند شخصیت مهدی باکری را بشناسانیم به نظر من خوب عمل نشده است و چیز خاصی به جوانان و نسل امروز رسانده نشد.

وی ادامه داد: جنبه خانوادگی شهید و نوع شوخی هایش برای خانواده های امروزی جذاب بود اما از جهت فردی وقتی که زندگی شهید را محدود به یک سری وسایل خاص می کنیم مخاطب احساس می کنید شهید محدود در این محدوده زندگی است.

مهدی امینی منتقد سینما از دیگر حاضرین و منتقدان این جلسه بود که ابراز کرد: در موقعیت مهدی با فیلم داستانی مواجه هستیم نه یک فیلم مستند و اگر در فیلم داستانی مستند را شریک کنیم حس مخاطب را از بین می برد و بدون تعارف این بخش را از نقاط ضعف فیلم می دانم.

وی در ادامه گفت: اما نقطه مثبت موقعیت مهدی به تصویر کشاندن شخصیت درونگرایی بود که با سکوتش حرف می زد و به مرور تبدیل به شخصیت ممتاز و ویژه ای شد.

منتقد سینما با اشاره به سکوت های معنا دار در این فیلم افزود: سکوت های معنادار در فیلم موقعیت مهدی به دیالوگ هایش تنه می زد و این از نکات درخشان فیلم بود.

سید مهدی میرغیاثی کارگردان و منتقد سینما با انتقاد از اینکه موقعیت مهدی برای نسل امروز ساخته نشده است، عنوان کرد: در این فیلم اثری از مخاطب شناسی نمی بینم و مشخص نیست دقیقاً برای کدام نسل ساخته شده است و متاسفانه نسل امروز که باید با قهرمانان جنگ ما آشنا شوند، ارتباط خوبی برقرار نکرده است.

حجت الاسلام پیشاهنگ منتقد سینما و دبیر این نشست نیز ضمن تجلیل از تلاش‌های صورت گرفته در تولید این فیلم، پیام سیاسیِ به روز و هوشمندانه و تهییج احساسات و عواطف مخاطب را دو نقطه قوت فیلم و داستان غیر منسجم و اجرای بخش زیادی از فیلم به زبان ترکی را دو نقطه ضعف آن دانست و افزود نقد فیلم موقعیت مهدی به معنی آن است که این فیلم شایسته دیده شدن و تقدیر است اما می‌توان با اعتماد به فیلمسازان جوان یا در حاشیه، فیلم‌های بعدی در روایت قهرمانان دفاع مقدس را بهتر و قوی‌تر ساخت.

ارسال نظرات