۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۱۷۱۹۳

نحوه شکایت از بانک های کم کار در ارائه تسهیلات فرزند آوری

نحوه شکایت از بانک های کم کار در ارائه تسهیلات فرزند آوری
از ابتدای سال تاکنون 250 هزار فقره وام قرضه الحسنه فرزندآوری به میزان 100 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، در این مدت به منظور تسهیل تامین هزینه های ازدواج جوانان به 350 هزار متقاضی 480 هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج اعطا شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق اطلاعات واصله از بانک مرکزی، با رفع ابهامات و موانع موجود در زمینه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، در حال حاضر روند پرداخت این تسهیلات شتاب خوبی گرفته و بانک ها با هماهنگی‌ و تاکیدات صورت گرفته توسط بانک مرکزی، با سرعت مناسبی در حال پرداخت تسهیلات هستند.

در همین خصوص رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود با اشاره به‌ ابلاغ سریع دستورالعمل‌های لازم در سال جاری گفت: این تسهیلات در سال های گذشته دیرتر ابلاغ می شد؛ اما امسال همه دستورالعمل های لازم در فروردین ماه ابلاغ شد و خوشبختانه در یکی دو ماه اخیر پرداخت این تسهیلات سرعت گرفته است.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، از ابتدای سال تاکنون، 250 هزار فقره وام قرضه الحسنه فرزندآوری به میزان 100 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین طی همین مدت به منظور تسهیل تامین هزینه های ازدواج جوانان به 350 هزار متقاضی مبلغ 480 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اعطا شده است.

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، از ششم تیرماه امسال و با ابلاغ شیوه نامه مربوط به بانک های عامل، تاکنون به میزان 13 هزار میلیارد ریال به 22 هزار و 600 نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

به گفته بانک‌ مرکز‌ی تاکنون با معرفی وزارت راه و شهرسازی برای 47 هزار نفر به منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است.

* پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در اولویت شبکه بانکی است

رئیس کل بانک مرکزی در زمینه اولویت‌بندی پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت دغدغه‌های مردم می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها همواره باید تکالیف متناسب با این منابع باشد تا منجر به اضافه برداشت بانک‌ها و بسط پایه پولی نشود که در این زمینه هم با بانک‌ها همکاری خوبی داریم.

با این پیش فرض تسهیلات اولویت بندی و به بانکها تاکید شده است و هم اکنون پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن که این روزها دغدغه عموم خانوارها است در اولویت قرار دارد.

* پیگیری مطالبه رییس جمهور توسط بانک مرکزی و بانک ها

در تاریخ 12 تیر‌ سال جاری، بانک مرکزی‌ در راستای مطالبه رییس ‌جمهور آیین‌نامه‌ تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه گفت: پیرو تأکید رئیس جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک در خصوص جزء (۱) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج درباره وثایق مطابق‌؛ براساس نص صریح قانون، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره 24792‏/01 مورخ 04‏/02‏/1401) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.

صالح آبادی تأکید کرد: این دستورالعمل بر روی وب سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: تکلیف مردم برای اخذ وام باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص شود؛ بنابراین شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز پول را به حساب مشتری واریز کند.

براین اساس بانک های عامل موظف هستند در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر 10 روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کنند.

صالح‌آبادی پیش از این درباره‌ با تسهیلات فرزندآوری گفته بود: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می‌شود. لذا بانک‌ها باید در مدت ۱۰ روز پول را به متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانک‌ها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می شود.

بانک مرکزی اذعان می‌کند که تاکنون در اطلاع رسانی‌های مکرر خود اعلام کرده مردم می‌توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن 2706) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواست ها و شکایات خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات