۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۷۱۷۱۹۸

نشست علمی مکتب و روش فقهی امام خامنه‌ای برگزار شد

نشست علمی مکتب و روش فقهی امام خامنه‌ای برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی مکتب شناسی فقهی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با موضوع «مکتب و روش فقهی امام خامنه ای» در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه السلام) شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اولین نشست از سلسله نشست های علمی مکتب شناسی فقهی امام خامنه ای(مدظله العالی) با موضوع «مکتب و روش فقهی امام خامنه ای» قبل از ظهر امروز در سالن جلسات موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه السلام) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام سلمان رئوفی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به عنوان ارائه دهنده، مطالبی را در زمینه مکتب و روش فقهی امام خامنه ای(مدظله العالی) ارائه داد و حجت الاسلام مهدی گرامی پور مدرس سطوح عالی به عنوان ناقد انتقاداتی را مطرح کرد.

حجت الاسلام رئوفی در این نشست با اشاره به لزوم شناخت و واکاوی مکتب فقهی امام خامنه ای(مدظله العالی) اظهار داشت: مکتب فقهی امام خامنه ای (مدظله العالی) همان مکتب فقهی آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) همراه با رویکردهای خاص است.

وی در ادامه افزود: آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در بحث های مختلف رویکرد تحلیلی - تاریخی دارند؛ چنانکه یکی از  مبانی اساسی و رویکردهای اساسی آیت اللّه بروجردی نیز رویکرد تاریخی - تحلیلی بود و ما مشاهده می‌کنیم که در همه دروس مکاسب محرمه یک رویکرد وجود دارد ولی در دروس مکاسب محرمه آیت اللّه خامنه ای (مدظله العالی) رویکرد دیگری وجود دارد که در واقع رویکرد ایشان، رویکرد تاریخی- تحلیلی است و از نظر تاریخی ریشه فقه رهبر معظم انقلاب به رویکرد آیت اللّه بروجردی بر می‌گردد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در پیام آیت اللّه خامنه ای (مدظله العالی) به کنگره آیت اللّه بروجردی به صراحت مشاهده شد که این پیام تحلیلی، فقهی و دقیق یک فردی است که کاملا طعم مکتب فقهی آیت الله بروجردی را چشیده است، و در واقع ایشان مثل آیت الله بروجردی قائل به اصول کاربردی هستند و در فقه حکومتی، ایشان کاملا طبق مبانی حضرت امام رحمه اللّه علیه عمل می‌کنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام گرامی پور با اشاره به سخنان حجت الاسلام رئوفی اظهار داشت: ارزیابی فقه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نباید صرفاً با توجه به نگاشته های فقهی آنان صورت پذیرد؛ بلکه از عملکرد میدانی آنان نیز می توان مبنای فقهی آنان را شناسایی کرده و استخراج کرد؛ چراکه عملکرد آنان تبلور نگاه آنان به مسائل است.

وی در ادامه افزود: در موضوع شناسی و نوآوری ها تعداد مصادیقی که شما بیان کردید به نظر می‌رسد که این مقدار از بیان مصادیق شاخص های ایجاد مکتب را تشکیل نخواهد داد و نمی توان تنها با بررسی مکاسب رهبر معظم انقلاب اسلامی به مکتب فقهی ایشان دست پیدا کرد و حتما باید موارد دیگری نیز بررسی و استناد داده می شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: آن چه در فقه سنتی رهبر معظم انقلاب اسلامی دیده می شود، همان فقه مرسومی است که ارائه داده می شود و ایشان کاملا یک فقه سنتی، منضبط و فنی را ارائه می دادند و ما برای این که بخواهیم ادعای مکتب کنیم، نیاز به عناصر دیگری  داریم و شما از بسیاری از عناصر غفلت کردید که می توانست از شاخصه های اصلی باشد.

ارسال نظرات