۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۱۷۳۸۲

«نفس» برای نفس

«نفس» برای نفس
رئیس بسیج جامعه پزشکی استان فارس ‌با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر لزوم توجه به افزایش جمعیت بر اجرای طرح "نفس" در استان تاکید کرد.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، سرهنگ پاسدار حسین صمصام، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی مرکز مردمی نفس به معنای نجات فرزندان سقط، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها درباره بحث افزایش جمعیت تأکید کرده‌اند؛ چراکه براساس آمار و اطلاعات، کشور ما در حال سقوط به‌سمت پرتگاه پیری جمعیت است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد سالانه در دهه ۶۰،  6.8 بوده که اکنون به 1.7 رسیده است، گفت: ایده‌آل نرخ جایگزینی 2.4 است در حالی که اکنون این عدد به 1.7 رسیده و به سوی صفر شدن در حال کاهش است.

او با بیان اینکه خروج از این وضعیت با روند کنونی 300 سال به طول می‌‌انجامد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال 1480 با همین روند نرخ رشد آمار جمعیت به 32 میلیون برسد که تعداد زیادی از این آمار را  سالمندان تشکیل می‌دهند و امکان ابراز قدرت در کشور وجود نخواهد داشت؛ در همین راستا طرح "ایران جوان بمان" توسط بسیج مستضعفان اجرایی می‌شود. 

صمصام با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی متولی کارگروه سلامت در این طرح است، اظهار داشت: از یک سال قبل برای حل چالش جمعیتی طرحی ارائه شده و مرکز مردمی نفس بر اساس این طرح در حال راه‌اندازی است. 

وی تصریح کرد: در این راستا ۶۷ دلیل برای تصمیم به سقط از سوی خانواده‌ها استخراج شده و مورد پژوهش قرار گرفته است که شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و باورهای غلط از جمله آنهاست. 
وی با بیان اینکه آمار سقط سالانه در کشور 350 هزار تا 500 هزار مورد است، گفت: پنهانی بودن این فرایند ارائه آمار قطعی را دچار مشکل می‌کند و قطعا آمار بیش از اینهاست. 

رئیس بسبج جامعه پزشکی فارس افزود: از این آمار 2 درصد به‌صورت طبیعی و 3 درصد درمانی و به صورت قانونی سقط می‌شود و 95 درصد مابقی غیرقانونی حساب می‌شود که این آمار در استان فارس بر حسب تحقیقات میدانی حداقل 60 مورد در روز است. 

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز نفس در استان فارس، فرهنگ‌سازی و آموزش برای بانوان 15 تا ۴۰ ساله را از جمله اقدامات اولویت‌دار دانست و گفت: در این راستا از همه ظرفیت‌ها به‌صورت مردمی استفاده می‌شود.

صمصام با اشاره به اینکه افراد یا مراکزی مانند عطاری‌ها و داروخانه‌ها که به‌نوعی واسط سقط هستند، شناسایی شده‌اند، افزود: برخورد با این عطاری‌ها بدون هیاهو نیز در دستور کار است، چراکه منجر به ایجا  شبکه زیرزمینی می‌شود. 

وی سومین اقدام این مرکز را حمایت عنوان کرد و اظهار داشت: مشاوره‌هایی برای افراد و خانواده‌هایی که تصمیم به سقط دارند، اجرا می‌شود، ضمن اینکه حمایت‌های عمومی، اقتصادی و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به این خانواده‌ها ارائه می‌شود. 

وی تاکید کرد: امید است با چنین تدابیری، فرهنگ‌سازی در این زمینه به‌عنوان یکی از فاکتورهای صیانت از جمعیت انجام و منجر به نتیجه شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات