۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۱۷۳۹۶
در سلسله نشست های تهذیبی، تربیتی رهیافت مطرح شد؛

مکتب نجف و خداشناسی بر اساس سیر آفاقی و انفسی

مکتب نجف و خداشناسی بر اساس سیر آفاقی و انفسی
استاد حوزه علمیه گفت: مکتب نجف می خواهد سمت و سوی خداشناسی را از استدلال عرفی و منطقی به سمت و سوی آفاقی و انفسی سوق دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، چهارمین برنامه از سلسله نشست های تهذیبی، تربیتی رهیافت تحت عنوان «مکتب تربیتی نجف و امتداد اجتماعی آن» با ارائه حجت الاسلام وزیری به همراه بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز پیش ازظهر امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام وزیری با بیان اینکه موسس اصلی مکتب نجف امیرالمومنین(ع) است، اظهار کرد: موسس این مکتب امام علی(ع) است که هم سخنان و هم مدفن ایشان در منطقه نجف می باشد و دیگران هرچه گفته و می گویند همان فرمایشات مولای متقیان امیرالمومنین(ع) است.

وی با بیان اینکه ابراز کرد: تصورات انسان ها از خداوند متفاوت است برخی در این عالم خدا را همانند خود صاحب اعضا و جوارح می پندارند و همه بحث اینجاست که خدای موهون را نپرستیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توضیح این نکته که خدا را نمی شود ساخته پندار کرد، اظهار کرد: خدای تصوری در هر صورت مخلوق است و چگونه می شود چنین ساخته دست خود را پرستش کرد.

حجت الاسلام وزیری با تشریح این نکته که مکتب نجف می خواهد بگوید خدای تصوری قابل پرستش و پذیرش نیست، عنوان کرد: مشکل ابتدایی تصور و ترسیم از خدا است که بشریت در هر رتبه ای می خواهد آنگونه که در ذهن خود می پندارد خدا را ترسیم و همان خدا را عبادت کند.

استاد حوزه علمیه تصور بشر از خدا را شی مجازی برشمرد و خاطرنشان داشت: شی حقیقی یعنی همیشه بوده و باقی است و لم یزل نیست اما شیء مجازی یعنی عوارضش از خودش نیست و به تعبیر دیگر بی نیاز نبوده و از ابتدا وجودی برای او قابل تصور نیست و زوال پذیر خواهد بود.

وی شیئیت تمام اجزای عالم را از خدا توصیف کرد و ادامه داد: هر موجودی در عالم محتاج و وابسته به پروردگار عالم است که خالق اصلی او است برای مثال تمام روشنایی خورشید با همه عظمتش از نور الهی است.

حجت الاسلام وزیری خدای بر اساس مکتب نجف را یافتنی برشمرد و تصریح کرد: خدا یافتنی بوده و تنها به استدلال و برهان نیست و مکتب نجف می خواهد سمت و سوی خداشناسی را از استدلال عرفی و منطقی به سمت و سوی آفاقی و انفسی سوق دهد.

ارسال نظرات