۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۱۷۴۲۲
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله حکیم پرچمدار ارتباط وثیق بین حوزه نجف و قم بود

آیت الله حکیم پرچمدار ارتباط وثیق بین حوزه نجف و قم بود
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت الله حکیم از پرچمداران ارتباط وثیق بین حوزه علمیه قم و نجف بود که از او آثار ارزشمندی به یادگار مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم اولین سالگرد عروج ملکوتی فقیه اهل بیت و مرجع جهان تشیع آیت الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم که پنجشنبه شب در مسجد اعظم حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، گفت: در نظام خلقت و آفرینش انسان دارای جایگاه رفیعی است و در قرآن در موارد متعددی از انسان به نیکی و به عنوان موجودی ممتاز یاد شده است.

وی افزود: گاهی انسان را خلیفه الله یاد می کند و طبعا خلیفه در جای جای زندگی اش باید رنگ خدایی به خود بگیرد و در جای دیگر انسان را مورد تکریم و تجلیل قرار داده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام آفرینش به خاطر انسان آفریده شده است، اظهار کرد: تعبیرات قرآن در رابطه با انسان تعبیرات ساده‌ای نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد و انسان سه ویژگی استعداد، اختیار و غرایز در اختیار دارد که از سوی خدا به او عنایت شده است.

وی با تشریح این نکته که انسان استعدادهایی دارد که باید به منصه ظهور برساند، عنوان کرد: انسان علاوه بر استعداد قوه اختیار را نیز دارد و انتخاب های خوب و بد در زندگی به عهده خود او گذاشته شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه انسان غرایزی دارد که باید درست انتخاب شود تا به بیراهه نرود، تصریح کرد: خداوند حجت باطن، حجت ظاهر و عالمان دین را برای هدایت انسان معرفی کرده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه عقل حجت باطن و انبیا حجت ظاهر هستند اظهار کرد: رسالت انبیای الهی بیرون آوردن انسان ها از ظلمات و هدایت به سمت نورانیت و روشنایی است که قرآن بارها به این موضوع اشاره کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر حدیث ثقلین را برای پیشگیری از کج روی ها بیان فرمودند، تصریح کرد: در آن روزگار چون به حدیث پیامبر عمل نشد راه هدایت را گم کردند.

وی با اشاره به نقش فقها در جامعه خاطرنشان‌ کرد: علمای دین همان نقشی که پیامبر و امیرالمومنین در جامعه ایفا می‌کردند را دنبال می کنند و آن تجلیل هایی که در روایات از علما شده است به دلیل همان بار سترگ هدایت در عصر غیبت امام است.

امام جمعه قم با توضیح این نکته که پیامبر در اکرام و جایگاه عالم سخنان عظیمی ایراد کرده است، عنوان داشت: هر کس عالمی را اکرام کند و یا در مجلس فقیهی شرکت کند مثل این است که رسول الله را اکرام کرده و هر کس رسول خدا را اکرام کند خدا را اکرام کرده است و هرکس خدا را اکرام کند جایگاه بهشت الهی برای اوست.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی عالمانی که قرآن و پیامبر از آنها تجلیل کرده است، تصریح کرد: به صرف عالم بودن و حفظ برخی از قواعد راه به جایی نخواهیم برد و عالمی مورد تقدیر خدا و پیامبر الهی است که صفت خشیت و تقوا را در خود تقویت کرده باشد.

وی افزود: فقیهی مورد تقدیر و تجلیل است که خیرخواه مردم و مرزبان دین باشد خصوصاً در عصر ما که دشمنان دین تمام تلاششان را برای مخدوش کردن چهره دین ناب محمدی به کار بسته اند.

امام جمعه قم با توضیح این نکته که عالم دین باید مرزبان فرهنگ و دین الهی باشد، اظهار کرد: عالم باید با بیانش، سخنش، حرکاتش، مردم داری اش و جهاد تبیین خود از فرهنگ اسلامی و دین الهی مرزبانی کند. وجود یک عالم باید در دنیا اثر گذار باشد به گونه ای که با رفتنش در عالم رخنه ایجاد شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این نکته که علم عالم باید ضمیمه به اخلاص و اثرگذاری باشد، خاطرنشان کرد: جامعه ای که چنین عالمانی دارد هرگز دچار مشکلات نمی شود به مردم توصیه می کنم در مقابل دشمنان تسلیم نشوید چرا که عالمان مرزبان زنده‌اند و در کنار مردم از دین الهی دفاع می کنند.

وی ادامه داد: دشمنان نه به دین و نه به دنیای مردم و پیروان اهل بیت رحم نمی کنند چرا که آنها دنباله رو همان کسانی هستند که در عاشورا به دنبال محو دین اسلام بودند اگر چه اسم و رسم ها عوض شده است اما کربلای امام حسین همیشه زنده و جاری است.

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به شخصیت آیت الله حکیم عنوان کرد: این مرجع تقلید ۸ سال و نیم در زندان های صدام بود آن هم زندان همراه با شکنجه های سخت اما تسلیم نشدن این عالم روحیه ای برای دیگر زندانیان بود و ایشان در خارج و داخل زندان الگوی همگان واقع شد.

وی افزود: آیت الله حکیم مدرسی عالی رتبه در حوزه نجف بود که آثار گرانبها و ارزشمندی از او به یادگار مانده است و از صفات ویژه وی باید به تقوا، فروتنی و تواضع این عالم اشاره کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه این عالم از پرچمداران ارتباط وثیق بین حوزه علمیه قم و نجف بود، ابراز داشت: آیت الله حکیم نمونه و الگویی برای همه حوزویان و روحانیت هستند، این عالم ثابت کرد یک روحانی همیشه در کنار مردم بوده و خواهد بود چنانکه این مرجع پس از آزادی از زندان به سرکشی به خانواده شهدا و زندانیان می پردازد و از خدمتگزاران به مردم و فقرای عصر خود بود.

ارسال نظرات