۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۴۳۳

مروری بر زندگینامه و خدمات مرحوم انصاریان به فرهنگ شیعی

مروری بر زندگینامه و خدمات مرحوم انصاریان به فرهنگ شیعی
مؤسس انتشارات انصاریان، که به نشر کتاب‌های مذهبی و تاریخی در حوزه تشیع به زبان‌های مختلف و در عرصه بین‌الملل پرداخت، در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ش پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، محمدتقی انصاریان (۱۳۲۵-۱۴۰۱ش) مؤسس انتشارات انصاریان، که به نشر کتاب‌های مذهبی و تاریخی در حوزه تشیع به زبان‌های مختلف و در عرصه بین‌الملل پرداخت، در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ش پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت.

محمدتقی انصاریان دارای آثاری است که در بیشتر آنها، به شرح‌حال عالمان شیعه پرداخته است. رسول جعفریان تاریخ‌پژوه، گردآوری اسناد جدید را از ویژگی‌های آثار انصاریان برشمرده است. او پسرعموی حسین انصاریان از خطبای مشهور ایران است.

زندگی‌نامه

محمدتقی انصاریان با نام کامل محمدتقی انصاریان خوانساری، نویسنده و مؤسس انتشارات انصاریان، در ۹ تیر ۱۳۲۵ش به دنیا آمد. او پسرعموی حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان روحانی و خطیب شیعه و برادر رضا انصاریان خواننده قطعه «صلوات خاصه امام رضا(ع)» است.

وی کتاب‌های چکیده حیات: مروری مختصر در حیات شخصی و چکیده حیات و آیینه فرهنگ را به صورت خودسرگذشت‌نامه نگاشته است.

این ناشر بین المللی کتب اسلامی همواره همسوی اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی حرکت داشت و در راستای ایجاد وحدت میان امت اسلامی تلاش می کرد.

مرحوم حاج محمدتقی انصاریان در دهه 80 به عنوان خادم برجسته قرآن کریم و ناشر برتر کشور معرفی و از ایشان تجلیل به عمل آمد.

وی بیش از نیم قرن در عرصه نشر، ترجمه و گسترش کتاب‌های ارزشمند شیعه فعالیت داشته و بیش از 1200 عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی، ترکی آذری، روسی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی و آفریقایی چاپ و منتشر کرده است که بسیاری از آنان در کتابخانه های جهان اسلام مورد استفاده شیعیان قرار گرفته است.

این فعال فرهنگی طی چند سال گذشته، کتب ارزشمندی در خصوص زندگی علمای بزرگ شیعه جمع آوری و منتشر کرده بود.

وی برادر حاج رضا انصاریان، صاحب نوای ماندگار صلوات خاصه امام رضا(ع) و پسر عموی استاد حاج شیخ حسین انصاریان بودند.

نشر کتاب

انصاریان در جوانی در دارالتبلیغ اسلامی که از فعالیت‌های آن انتشار مجله و کتاب بود، کار می‌کرد. پس از آن در سال ۱۳۵۶ش، با همکاری علی وافی انتشارات شفق را تأسیس کرد و آثاری را به چاپ رساند.

محمدتقی انصاریان پس از انتشارات شفق، انتشارات انصاریان را تأسیس کرد و بیش از سی سال به زبان‌های مختلف به انتشار کتاب‌های مذهبی و تاریخی در حوزه تشیع پرداخت. او بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب در عرصه بین‌الملل منتشر کرد. انتشارات انصاریان به عنوان ناشر تخصصی آثار ابراهیم امینی، نائب‌رئیس وقت مجلس خبرگان و امام جمعه وقت قم نیز، شناخته می‌شد.

آثار

نوشتار اصلی: فهرست آثار محمدتقی انصاریان

انصاریان حدود سی کتاب تألیف کرده که موضوع بیشتر آنها شرح‌حال عالمان شیعه است. رسول جعفریان، تاریخ‌پژوه، ویژگی آثار او را گردآوری اسناد جدید دانسته است. برخی از آثار او چنین‌اند:

فقیه مؤسس: مرجع عظیم و مؤسس کبیر عبدالکریم حائری یزدی
دیده‌بان مذهب: خاطرات و اسنادی منتشر نشده درباره سید محمدرضا گلپایگانی
احیاگر اربعین: خاطرات و اسناد منتشر نشده درباره فقیه ذوالشهادتین سید محمود حسینی شاهرودی
آشنای آسمان: درباره عالم ربانی و مفسر عالیقدر قرآن سيد محمدحسين طباطبائی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
خدا رحمتش کند. خدمات ارزشمندی به طور منفرد برای اعتلای فرهنگ شیعی و وحود امت اسلامی در خارج انجام داد..
1
0