۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۱۷۴۷۹
عین اللهی:

در ۹ ماه گذشته فقط ۱۱۰۰۰ فوتی کرونا داشتیم

در ۹ ماه گذشته فقط ۱۱۰۰۰ فوتی کرونا داشتیم
وزیر بهداشت گفت: از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز تنها ۱۱هزار فوتی داشته‌ایم و افراد ضدواکسن باید بدانند که این مسأله از تأثیرات واکسیناسیون است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بهرام عین‌اللهی امروز در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در سالن‌ همایش‌های رازی اظهار کرد: خبرنگاران جزو گروه‌های پرافتخار در تاریخ کشور ما هستند و از زمان دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در روایت کردن این اتفاقات مهم فعالیت داشته‌اند. این روزها هجمه بسیاری از سوی رسانه‌های بیگانه و خارجی وجود دارد و خبرنگاران در تمام عرصه‌ها با این هجمه‌ها مقابله کردند و خبرنگاران سلامت نیز همواره با هدف ارتقای سلامت مردم فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: بیماری کرونا در جهان ایجاد شد و ویروس برای همه کشورهای جهان یکسان بود اما تفاوت ما با سایر کشورها این بود که ایران تحت تحریم‌های ناجوانمردانه و فشار اقتصادی ناشی از آن قرار داشت، با وجود این، کادر سلامت در این شرایط پیروز شد و 300 شهید مدافع سلامت تقدیم کشور شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این عرصه خبرنگاران لحظه به لحظه اتفاقات مربوط به کرونا را به مردم گزارش می‌کردند و نقطه عطفی در تاریخ کشور ما ایجاد شد و کشورمان در کنترل کرونا یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیاست.

عین‌اللهی یادآور شد: ما در زمان کرونا چند مرحله را طی کردیم، در مرحله اول کمکی از جای دیگری نداشتیم و ماسک و آمادگی وجود نداشت، این مشکلات پس از مدتی رفع شد تا اینکه واکسن در جهان تولید شد. ایران جزو حلقه کوواکس قرار گرفت و اولین گروه واکسینه‌شده در ایران هزار نفر از کادر درمان بودند.

وی ادامه داد: پس از مدتی واکسنی از سوی کوواکس داده نشد و مردم برای واکسیناسیون دچار مشکل بودند و عده‌ای به کشورهای دیگر سفر می‌کردند تا واکسن بزنند، در زمانی که دولت آیت‌الله رئیسی قرار بود آغاز به کار کند، واکسن‌های موجود در کشور تزریق شده بود و واکسنی وجود نداشت‌ اما پس از همکاری‌ها با وزارت امور خارجه در هفته اول شروع به کار ما در دولت سیزدهم 10 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد. با تماسی که رئیس جمهور با ریاست‌جمهوری چین داشتند واکسن‌ها به‌سرعت وارد کشور شد و مردم نیز مانند زمان دفاع مقدس وارد صحنه واکسیناسیون شدند و بسیاری از مراکز تجمیعی و شبانه‌روزی راه‌اندازی شدند و در یک روز تا 1.6 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه "در ابتدای کار دولت، روزانه 50 هزار مراجعه و بالای 700 مرگ‌ومیر و هزاران بستری در آی‌سی‌یو داشتیم"، گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، در هفته بیش از 8.6 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق می‌شد که معادل جمعیت کشورهای همسایه ایران بود. در حالی که تا آبان ماه سال گذشته حدود 132 هزار فوتی داشتیم، در نتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون، از آذرماه 1400 تا امروز تنها 11 هزار فوتی داشته‌ایم و افراد ضدواکسن باید بدانند که این مسئله از تأثیرات واکسیناسیون است زیرا هرچه واکسیناسیون افزایش یافت، نمودار فوتی‌ها نزولی شد.

به‌گفته وی، بیش از 96 درصد مردم یک دوز و بیش از 86 درصد دوز دوم و بیش از 55 درصد مردم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره میزان ذخیره واکسن کرونا تصریح کرد: 50 میلیون دوز واکسن کرونای ذخیره در کشور داریم و فعلاً با واکسن‌سازان داخلی قرارداد جدیدی نمی‌بندیم و آماده صادرات واکسن ایرانی کرونا هستیم.

عین‌اللهی با اشاره به سایر اقدامات دولت در زمینه کرونا گفت: طراحی و ساخت کیت تشخیص اومیکرون را در کشور انجام دادیم، همچنین در زمان شیوع اومیکرون به‌دلیل افزایش گرفتاری اطفال با این بیماری، تعداد تخت‌های آی‌سی‌یوی کودکان را دو برابر افزایش دادیم، همچنین بیش از 2.5 میلیون نفر از اتباع خارجی را حتی برای افراد فاقد مجوز بدون اینکه تعهدی در این زمینه داشته باشیم انجام دادیم، زیرا جان هر یک از افرادی که در کشور ما زندگی می‌کنند برایمان مهم بود.

وی با اشاره به بیمه رایگان سه دهک پایین درآمدی بیان کرد: با اختصاص بودجه 6000 میلیارد تومانی، حدود 6 میلیون نفر را به‌صورت رایگان بیمه کردیم. حدود یک تا 1.5 میلیون نفر را نیز به‌صورت جداگانه در راستای طرح دارویار بیمه کردیم و به آن‌ها فرصت دادیم تا ارزیابی وسیع انجام دهند.

عین‌اللهی اضافه کرد: امسال مجلس 5000 میلیارد تومان بابت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج تخصیص داد و صندوق این بیماران تشکیل شد‌. این بیماران وضعیت نابسامانی داشتند و بنابراین اقدامات خوبی در زمینه حمایت از آن‌ها انجام خواهد شد‌‌.

وی با یادآوری اینکه در ابتدای سال 1401 بحث آزادسازی ارز دارو مطرح شد، گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این امر در چهار ماه انجام و حدود 8000 میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها پرداخت شد. ما برای اینکه احتکار دارو انجام نشود، بدون اعلام قبلی و به‌صورت شبانه اجرای طرح دارویار را اعلام کردیم. در شروع کار، نسخه الکترونیک پیشرفت 10درصدی داشت اما اکنون این پوشش به 90 درصد رسیده است و قیمت داروها برای بیماران تغییری نکرده است‌.

عین‌اللهی با بیان این‌که اجرای طرح دارویار هوشمندانه بود، گفت: در ابتدای شروع طرح دارویار 100 قلم کمبود دارو داشتیم که امروزه این کمبود کاهش یافته و به 80 قلم رسیده است. سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، 4 هزار میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت کرده است. هیچ دارویی از لیست بیمه خارج نشده است بلکه برنامه داریم که داروهای جدید را وارد فهرست بیمه کنیم.

وی گفت: حدود یک هزار بیمارستان، 150 هزار تخت، 600 هزار نفر پرسنل داریم اما بهره‌وری خوبی نداریم و 25 درصد مراکز درمانی ما بهره‌وری خوبی دارند و پرداخت از جیب مردم بالاست، زمانی پرداخت از جیب مردم کاهش می‌یابد که استفاده از مراکز درمانی افزایش یابد‌. بالا رفتن بهره‌وری با تمام‌وقتی نیروهای سلامت اتفاق می‌افتد و به همین دلیل تعرفه بخش دولتی و خصوصی را نزدیک به هم کردیم. در گام بعدی سقف‌های پرداختی را تغییر دادیم تا پزشکان در بخش دولتی بیشتر خدمت ارائه کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره دریافت زیرمیزی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: مردم در صورت مواجهه با این تخلف، با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند.

وی با اشاره به در پیش‌رو بودن روز پزشک گفت: در ابتدای انقلاب بسیاری از تخصص‌های پزشکی را نداشتیم اما امروزه تمام رشته‌ها در ایران وجود دارد و از کشورهای همسایه نیز به کشور ما برای درمان شدن مراجعه می‌کنند. یکی از دستاوردهای مهم پس از انقلاب اسلامی، ادغام آموزش در بهداشت و درمان بود. برای روز پزشک نیز جایزه خدمت ماندگار به پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت دارند، ارائه خواهد شد.

عین‌اللهی با بیان اینکه مجوز صادرات واکسن کرونا به تمام سازندگان واکسن داده شده، گفت: این واکسن‌سازان باید بازاریابی برای صادرات واکسن خود را انجام دهند، این شرکت‌ها زیرساخت تولید سایر واکسن‌ها را نیز دارند. هزینه و مطالبه واکسن‌سازان 8 هزار میلیارد تومان بوده که 6 هزار میلیارد تومان آن به آنها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه شیوع آبله میمونی به صورت همه‌گیری نیست و تک‌گیری است، بیان کرد: آبله میمونی مانند کرونا نیست و تاکنون تنها یک مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور شناسایی شده و البته با مسافرت افراد به سایر کشورها، احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد. افراد دارای علائم بیماری باید خود را قرنطینه کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اخباری مبنی بر حذف غربالگری جنین خاطرنشان کرد: غربالگری جنین در سطح 1، بسیار پراکنده بود که الان به سطح 2 ارجاع داده شده و پزشکان مجازند که انواع آزمایشات مربوطه را برای افراد باردار به خصوص افرادی که سابقه مشکلات ژنتیکی دارند انجام دهند‌ و تشخیص ناهنجاری کروموزومی توسط متخصصین زنان برای افرادی که نیازمند این غربالگری هستند، قابل تجویز است اما تخصصی شده و فقط پزشکان متخصص زنان مجاز به تجویز آن هستند.

ارسال نظرات