۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۷۱۷۵۰۷
سردار بکایی:

طرح معماری حکمرانی روستا با استفاده از بیانات رهبری در حال تدوین است

طرح معماری حکمرانی روستا با استفاده از بیانات رهبری در حال تدوین است
جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا گفت: واردات مواد غذایی در کشور نشان دهنده این است که یک عقب ماندگی عظیمی را در پیشرفت همه جانبه روستاها شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سردار مجید بکایی جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا پیش از ظهر شنبه شنبه، در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) قم گفت: پایداری فرهنگی و اقتصادی کشور با پایداری روستا‌ها محقق می‌شود و تلاش برای پایدار کردن همه این مقوله‌ها حرکت در مسیر مهدویت است.

وی افزود: چیزی که امروز در جریان هستیم بحث دولت اسلامی است که تحقق آن وظیفه همه ما است تا طی آن به جامعه سازی اسلامی برسیم و در مسیر آن به تمدن نوین اسلامی برسیم؛ حکومت مهدوی از صفر شروع نمی‌شود و نیازمند زمینه سازی از سوی یاوران است و تکالیفی نیز برای آمادگی داریم.

سردار بکایی ادامه داد: در حکومت حضرت مهدی حکومت صد در صد مردمی است و ما باید تلاش کنیم برای تحقق عدالت در روستا از همین رو باید از استعداد‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ معماری حکمرانی روستا طرحی است که تلاش کردیم اجزای آن را از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استخراج کنیم و با توجه گفته رهبر انقلاب که «حرکات سطحی ما را به جایی نمی‌رساند» ملاحظات خوبی در طرح در نظر گرفته شده که با هزینه کم می‌توان نتیجه خوبی گرفت.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا اظهار داشت: برخی به اشتباه روستا را یک شهر کوچک فرض کردند و برای مثال طرح هادی فقط به مسکن توجه کرده است در حالی که روستا به ظرفیت‌های طبیعی پیوند خورده که باید دیده شوند و متأسفانه با عدم رعایت این و تعریف درست از روستا با مشکلات زیادی مواجه هستیم و فرایند تصمیم گیری و اجرای تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که از همه این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی بیان داشت: وزارت کشور از سال ۷۷ می‌بایست دهیاری‌ها را به عنوان نهاد‌های غیرعمومی خودکفا تشکیل می‌داد که این اتفاق نیافتاده و به این شکلی که قانون می‌خواسته انجام نشده است؛ قانون ۴۷ وظیفه را برای دهیار دیده است و این وظایف به معنای اداره روستا و جزئی از حاکمیت است.

سردار بکایی تصریح کرد: سند آمایش گزاره‌های خوبی دارد که از جمله تعریف نقش و عملکرد خاص برای روستا‌های دارای مزیت رقابتی و همچنین مهم‌ترین گزاره توانمند سازی ارکان حکمرانی روستا است که ذیل آن تلاش برای ارتقای مسجد و روحانی روستا است.

وی در ادامه با اشاره به یکی از معاونت‌های وزارت کشور به عنوان مسؤول طراحی نظام حکمرانی روستا گفت: دستگاه‌هایی که مرتبط بودند شناسایی شدند تا اقداماتی صورت گیرد تا اصولی برای طراحی نظام حکمرانی روستایی در نظر گرفته شود و طی آن ۱۶ مطالبه که مردم روستا از حکمرانی روستا دارند را مشخص کردیم.

نماینده وزیر کشور در امور استان‌های کویری و محرومیت زدایی اضافه کرد: تحول ایجاد شده در روستا‌ها و وضعیت زندگی در این مناطق باعث شده تا بسیاری از روستا‌های ما که تولید کننده بودند به مصرف کننده تبدیل شوند؛ تحول روستایی باید مدیریت و کنترل شود، و اگر تصور می‌کنیم با یک سلسله مراتب اداری می‌توانیم، تحول را مدیریت کنیم، اشتباه است.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا، با تاکید بر نقش مهم و حساس شورا‌های اسلامی در تحول روستا خاطرنشان کرد: شورا‌های روستایی وظیفه انتخاب دهیار را بر عهده دارند که این باید با رویکرد تحولی صورت گیرد و طبیعتا ساز و کار‌های خودش را می‌خواهد.

ارسال نظرات