۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۱۷۵۵۶
حجت الاسلام ذوعلم:

گام دوم بستر نقش آفرینی فکری حوزویان است

گام دوم بستر نقش آفرینی فکری حوزویان است
رئیس اندیشگاه گام دوم انقلاب گفت: خواستگاه انقلاب از بعد فکری و بعد اجتماعی حوزه علمیه بوده و بستری که امروز برای نقش آفرینی فکری حوزویان فراهم بوده همین گام دوم است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در نشست صمیمی فعالان بیانیه گام دوم در دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای در قم گفت: در مرحله اول باید توجهات آحاد جامعه را به تأمل در بیانیه گام دوم معطوف کنیم.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: فهم عمیق و جامع در بسیاری از کسانی که دغدغه بیانیه را دارند شکل نگرفته و همین افراد، گاه در مجامع صحبت می کنند که کار درستی نیست زیرا نباید بیانیه حالت شعاری پیدا کند بلکه باید با پشتوانه های فکری و خواستگاه اندیشه ای که دارد طرح شود.

وی در ادامه افزود: خواستگاه انقلاب از بُعد فکری و بُعد اجتماعی، حوزه علمیه بوده که اندیشمندانی ابتدای انقلاب اسلامی و پیش از آن تفکرات ناب اسلامی را ارائه دادند و سپس برخی دیگر به حرکت مردمی کمک کردند و اگر این ارتباط فکری قطع شود اتفاقات ناگواری خواهد افتاد؛ بستری که  امروز برای نقش آفرینی فکری حوزویان فراهم شده، همین گام دوم انقلاب است که متأسفانه از تمام ظرفیت طلاب و حوزه علمیه نسبت به این بیانیه بهره برداری نگرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اندیشه انقلاب اسلامی، سرچشمه در اندیشه ناب اسلام با ادبیات و چالش های امروز دارد و ارتباط انقلاب با اسلام ناب روشن است و مجموعه ای که می‌تواند یک نوسازی دائمی در اندیشه انقلاب را داشته باشد، فقط حوزه علمیه است؛ در حوزه لایه هایی وجود دارد که نگاه انقلابی به اسلام را تخطئه می کنند و اگر چه این دیدگاه نحیف باشد اما بالاخره وجود دارد؛ به هرحال نگاه غالب در حوزه همان نگاه انقلابی است که همین اکثریت باید ظرفیت حوزه را برای ریشه دار کردن اندیشه ای انقلاب انجام دهند.

وی اضافه کرد: بحران های تمدنی امروز جهان از این رو است که پشتوانه معنوی ریشه ای وجود ندارد تا راه روشنی را باز کند؛ نقد تمدن امروز غرب فراوان صورت گرفته است که توانمندی برای تأمین حداقل های معنوی بشر را ندارد اما بعد ایجابی آن یعنی چه باید کرد هنوز پاسخ داده نشده است؛ ما باید استدلال کنیم آنچه که غایت انقلاب اسلامی است را عرضه کنیم و بفهمانیم تمدن نوین اسلامی می تواند جوابگوی نیازهای بشر از جنبه های اخلاقی باشد.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: ارزش هایی که در بیانیه گام دوم به عنوان شعارهای جهانی گام دوم ارائه شده است باید مورد باور جوانان قرار گیرد و سپس در التزام به آن ها یک خودسازی عمیق در جامعه شکل بگیرد و وقتی جبهه انقلاب توانست جامعه تراز را در حد مقدور ارائه دهد و عدالت که شعار بزرگی است را به جهانیان برسانند.

وی در ادامه تصریح کرد: برداشت ما این است که اسلام توانمندی لازم برای نجات بشر از سردرگمی کنونی را دارد و ظرفیت اسلام اصیل چنین است که انقلاب اسلامی قرائت ناب را از آن دارد؛ بیانیه گام دوم این اسلام را پشتوانه و خواستگاه خودش قرار داده است و ارزش هایی که برای بازسازی و نوسازی تمدن فعلی باید دنبال شود اینجا بیان شده است؛ هر کدام از هشت ارزش ارائه شده در بیانیه می تواند با تفسیرهای شخصی همراه شود بنابراین تبیین معانی این ارزش ها لازم است.

رئیس اندیشگاه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: اصلاح تلقی جوان امروز در کشور خودمان نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی نقش مهمی است که باید صورت بگیرد و در ادامه حوزه و فضلای آن می توانند این اندیشه ها را انتقال دهند و به بازخوانی مستمر بیانیه بپردازند؛ ما نیاز به رویداد های اندیشه ای و فکرورزانه داریم که نقد و بررسی دقیق بیانیه صورت گیرد.

حجت الاسلام ذوعلم در پایان افزود: عملیاتی شدن آنجه که در بیانیه گام دوم به عنوان راهبرد آمده و قابل استخراج است بسیار مهم است که باید در همه عرصه ها تبیین و تحقیق شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
ظرفیت ها و توانمندهای حوزویان رو در باره اجرای گام دوم انقلاب تبیین نمایید..
0
0