۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۷۱۷۵۶۵

احتمال رسیدن به توافق با طرف صهیونیستی در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان

احتمال رسیدن به توافق با طرف صهیونیستی در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان
یک منبع لبنانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که احتمال رسیدن به توافق با طرف صهیونیستی در پرونده تعیین مرزهای دریایی وجود دارد و زمان آن نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع رسمی لبنانی اعلام کرد، لبنان و اسرائیل به توافق برای تعیین مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند.

این منبع در ادامه تاکید کرد، «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی (که اصطلاحا نقش میانجی را در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی ایفا می‌کند) به زودی به بیروت می‌آید و حامل پاسخی مثبت از جانب رژیم صهیونیستی به پیشنهادات لبنان است.

منبع مذکور لبنانی در پایان گفت که در ماه سپتامبر سرنوشت قطعی پرونده ترسیم مرزهای دریایی مشخص خواهد شد.

این درحالی است که روز گذشته «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان طی سخنانی درباره تحولات مربوط به پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که دشمن صهیونیستی طبق معمول در مذاکرات پرونده تعیین مرزهای دریایی تعلل می‌کند و آن را به تعویق می‌اندازد. همچنین ممکن است دشمن تلاش کند تا تصمیم خود درباره مواضع و درخواست‌های لبنان در این پرونده را به بعد از انتخابات رژیم صهیونیستی موکول کند.

محمد رعد با اشاره به اینکه این رفتارهای صهیونیست‌ها به معنای جلوگیری از بهره‌مندی لبنان از حقوق و سرمایه‌های خود است اظهار داشت، اسرائیلی‌ها می‌خواهند گاز غارت شده از فلسطین را به قیمت بالاتر به اروپایی‌هایی که اکنون به گاز نیاز دارند بفروشند و حق لبنان را پایمال کنند.

حدود دو هفته قبل بود که بعد از هشدارهای سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله به رژیم صهیونیستی درباره تجاوزات این رژیم به منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان و امکان اتخاذ گزینه نظامی توسط حزب‌الله در صورت ادامه این تجاوزات، صهیونیست‌ها در جریان سفر فرستاده آمریکایی به تل‌آویو اعلام کردند تصمیم دارند استخراج گاز را به بعد از ماه سپتامبر موکول کنند.

در این زمینه منابع رسانه‌ای گزارش دادند که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند آماده ادامه مذاکرات هستند تا به یک توافق کامل با لبنان برسند اما ممکن است رسیدن به این توافق زمانی طولانی نیاز داشته باشد و به بعد از ماه سپتامبر موکول گردد. بنابراین اسرائیل آماده است در صورت توافق، عملیات حفاری در میدان کاریش را متوقف کرده و حتی همه تاسیسات موجود در این میدان را نیز از آنجا ببرد؛ ضمن اینکه اگر لبنان حاضر باشد میدان کاریش را به تل‌آویو بدهد، میدان قانا نیز در مالکیت کامل لبنان قرار خواهد گرفت. در این میان شرکت انرژین یونان نیز همراه با دولت این کشور قصد دارد برای اطمینان بخشیدن به لبنان کشتی خود را از میدان کاریش خارج کند.

در این مرحله همه منتظر آغاز دور جدید مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی هستند و اگرچه این رژیم وانمود می‌کند که قصد توافق دارد اما تجارب تاریخی موجب شده تا مقاومت با قاطعیت و هوشیاری بالایی در این زمینه عمل کرده و فریب صهیونیست‌ها را نخورد. بنابراین حزب‌الله صراحتا تاکید کرده که آمریکا و اروپا باید تضمین‌هایی به دولت لبنان درباره تامین منافع این کشور در جریان مذاکرات مذکور بدهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات