۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۷۱۷۵۷۵

تهدیدات نصرالله چگونه آمریکا و اسرائیل را به تکاپو انداخت؟

تهدیدات نصرالله چگونه آمریکا و اسرائیل را به تکاپو انداخت؟
بعد از هشدارهای جدید سید حسن نصرالله به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها درباره هرگونه مانور در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی، فرستاده آمریکایی مجبور است در سفر خود به تل‌آویو مواضعی اتخاذ کند که طبق گفته دبیرکل حزب‌الله لبنانی‌ها را راضی کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرگزاری تسنیم - گروه بین‌الملل: در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند معادلات به‌وجودآمده در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، توسط حزب‌الله را به هم بزنند یا این پرونده را به سایر پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط کنند، مقاومت لبنان و شخص سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله به‌شکل مداوم این پرونده را زیر نظر گرفته‌اند و تأکید می‌کنند که اجازه هیچ مانوری را به دشمن نخواهند داد.

حدود دو هفته قبل بود که بعد از هشدارهای سیدحسن نصرالله به رژیم صهیونیستی درباره تجاوزات این رژیم به منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان و امکان اتخاذ گزینه نظامی توسط حزب‌الله در صورت ادامه این تجاوزات، صهیونیست‌ها در جریان سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی که نقش میانجی را در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی ایفا می‌کند، اعلام کردند تصمیم دارند استخراج گاز را به بعد از ماه سپتامبر موکول کنند.

تهدیدات نصرالله چگونه آمریکا و اسرائیل را به تکاپو انداخت؟

لازم به ذکر است که پیشتر صهیونیست‌ها گفته بودند ابتدای سپتامبر بهره‌برداری از میدان کاریش را آغاز خواهند کرد که در همین زمینه دبیرکل حزب‌الله طی هشداری قاطع به تل‌آویو فرصت داد که قبل از آغاز همین ماه از میدان کاریش عقب‌نشینی کند. اسرائیلی‌ها در عین حال که نگران خطرات امنیتی و نظامی بهره‌برداری از میدان کاریش هستند و به همین دلیل از اکتشاف و حفاری در این میدان در ماه سپتامبر اجتناب می‌کنند؛ هشدار می‌دهند که اگر در موعد موردنظر خود نتوانند از دریای مدیترانه گاز استخراج کنند مجبورند دست‌کم 30 میلیون دلار خسارت بپردازند. آموس هوکشتاین نیز به‌خوبی از این واقعیت آگاه است و به همین دلیل ابتدا سعی داشت با همان شیوه معمول باج‌خواهی از لبنان، این پرونده را مدیریت کند اما هم هوکشتاین و هم سفارت آمریکا به‌خوبی می‌دانند که موضوع درباره حزب‌الله فرق می‌کند.

بنابراین عملاً همه متوجه شدند که وضعیت این پرونده کاملاً متفاوت شده است و قاعده اصلی آن به موضع مقاومت برمی‌گردد و بر اساس آن صهیونیست‌ها یک ماه فرصت دارند؛ به این صورت که تا اواسط سپتامبر یا باید حقوق کامل لبنان را به آن بازگردانند و شرکت‌های حفاری بین‌المللی اجازه فعالیت برای لبنان را داشته باشند یا اینکه اسرائیل نیز حتی حق حضور در منطقه مورد مناقشه را نخواهد داشت.

مانورهای جدید صهیونیستی ـ آمریکایی در پرونده مرزبندی و هشدار دبیرکل حزب‌الله

بر همین اساس بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که واشنگتن و تل‌آویو ممکن است برای رهایی از این مخمصه به‌دنبال مانورهای جدید و یا گره زدن سرنوشت پرونده مرزبندی دریایی با سایر پرونده‌های جهان و منطقه باشند. برخی ناظران معتقدند شاید این دو طرف بخواهند وانمود کنند که سرنوشت پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی می‌تواند مربوط به سرنوشت پرونده مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران باشد.

در همین راستا سید حسن نصرالله شب گذشته در سخنرانی خود تأکید کرد که مسئله مرزهای دریایی لبنان و نفت و گاز این کشور و میدان کاریش هیچ ارتباطی به پرونده هسته‌ای ایران ندارد و تنها چند روز تا روشن شدن تکلیف پرونده استخراج نفت و گاز و میدان کاریش و ترسیم مرزها مانده است، به‌طوری که اگر طرف صهیونیستی و آمریکایی مطالبات دولت لبنان را در خصوص حقوق دریایی این کشور برآورده کردند اوضاع آرام می‌شود اما در غیر این صورت گزینه تشدید تنش‌ها روی میز قرار خواهد گرفت.

دبیرکل حزب‌الله همچنین در ادامه به تعلل و مانورهای فرستاده آمریکایی در این پرونده اشاره کرد، به‌ویژه اینکه هوکشتاین گفته بود زود به بیروت و فلسطین اشغالی برمی‌گردد تا مواضع اسرائیلی‌ها را در خصوص پیشنهادات لبنان روشن کند و این پرونده را به سرانجام برساند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

این هشدارهای سیدحسن نصرالله درباره تحرکات فرستاده آمریکایی به این دلیل بود که طبق گفته‌های هوکشتاین او (فرستاده آمریکایی) قرار بود دیروز (جمعه) به فلسطین اشغالی برود و تحولات پرونده مناقشه مرزی را با مقامات صهیونیست مورد بررسی قرار دهد، اما آن‌گونه که منابع خبری گزارش می‌دهند این سفر به اواخر ماه جاری میلادی موکول شده است و همچنین در این تاریخ آموس هوکشتاین مستقیماً از اراضی اشغالی به آمریکا برمی‌گردد و به لبنان نخواهد آمد، علاوه بر آن رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که «ایال هولتا» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی چند روز آینده برای صحبت درباره پرونده مرزبندی دریایی با لبنان و چند موضوع دیگر، به آمریکا سفر خواهد کرد.

از سویی طی چند روز گذشته نظامیان ارتش رژیم اشغالگر اقدام به انجام برخی تحرکات مشکوک نظامی در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و به‌طور خاص سواحل لبنان کرده‌اند و منابع آگاه گزارش می‌دهند که ماهیت این تحرکات، پیشگیرانه به‌نظر می‌رسد. در شرایطی که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی تلاش دارند دست‌کم سکوت کنند و موجب ایجاد هیچ‌گونه تنش امنیتی در مرز با لبنان نشوند، برخی محافل غیررسمی این رژیم می‌گویند که ارتش سعی دارد خود را برای مقابله با حملات احتمالی حزب‌الله آماده کند، اما منابع دیپلماتیک غربی تأکید می‌کنند آمریکا از هر اقدامی که منجر به جنگ یا درگیری نظامی بین اسرائیل و حزب‌الله شود جلوگیری می‌کند و اروپایی‌ها نیز با توجه به نیازی که به نفت و گاز مدفون در دریای مدیترانه دارند خواهان ثبات اوضاع هستند.

نقشه تازه آمریکا برای هرج‌ومرج در لبنان

گام‌های عملی آمریکا در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد این پرونده را با تحولات داخلی لبنان نیز مرتبط کند و با مانورهای مختلف در تلاش برای موکول کردن رسیدگی به پرونده مذکور به بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان است؛ زیرا تل‌آویو و واشنگتن نمی‌خواهند پرونده مرزبندی دریایی لبنان در دوره ریاست‌جمهوری میشل عون که متحد حزب‌الله است حل گردد، درواقع آنها امیدوارند که رئیس جمهور بعدی از میان یکی از مهره‌های آمریکا و به‌طور خاص وابستگان حزب نیروهای لبنانی انتخاب گردد و به این ترتیب در شرایطی که «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان نیز قدرت نه گفتن به آمریکا را ندارد، پرونده مناقشه مرزی آن‌گونه که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهند به نتیجه برسد.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی روی برنامه‌ای برای تنش‌آفرینی در لبنان حساب باز کرده‌اند و تصور می‌کنند بعد از ماه سپتامبر در سایه بحران سیاسی و اقتصادی خفقان‌آور این کشور، واشنگتن می‌تواند حزب‌الله را مسئول به تأخیر انداختن روند رسیدگی به پرونده مرزبندی دریایی و خروج لبنان از بحران معرفی و مردم این کشور را علیه مقاومت تحریک کند. سنگ‌اندازی‌های اخیر آمریکا و بانک جهانی در روند انتقال گاز و برق مصر و اردن به لبنان را نیز نمی‌توان جدا از نقشه‌های ایالات متحده برای بحرانی‌تر کردن اوضاع نابسامان لبنانی‌ها و ایجاد هرج‌ومرج با هدف باج‌خواهی از این کشور در پرونده ترسیم مرزها دانست.

تلاش اشغالگران برای فرار از گزینه جنگ با حزب‌الله

سخنان شب گذشته دبیرکل حزب‌الله هرچند کوتاه بود اما به این واقعیت اشاره داشت که سید حسن نصرالله و مقاومت لبنان به‌خوبی از نقشه‌ها و مانورهای واشنگتن و تل‌آویو برای پایمال کردن حقوق لبنان و توطئه‌چینی علیه حزب‌الله آگاه هستند و تهدیدات وی صرفاً حرف نیست و با نزدیک شدن به مهلت تعیین‌شده برای عقب‌نشینی اسرائیل از میدان کاریش، هشدارهای نصرالله نیز جدی‌تر می‌شود. این موضع دبیرکل حزب‌الله میان سکوت بزرگ محافل و مقامات صهیونیستی مطرح شد و سانسور امنیتی و نظامی تاکنون مانع از آن شده است که محافل اسرائیلی شروع به صحبت درباره اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله بکنند، در این بین ارزیابی سیاستمداران و متخصصان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته متمرکز بر این واقعیت بوده است که اسرائیل باید به‌گونه‌ای رفتار کند که به یک توافق دیپلماتیک در پرونده مرزبندی با لبنان برسد و از رفتن به گزینه نظامی خودداری کند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای آینده شاهد تحولات جدید در پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی باشیم. این بار فرستاده آمریکایی در سفر آینده خود به تل‌آویو مجبور است مواضعش را با توجه به هشدارهای اخیر سیدحسن نصرالله اتخاذ کند؛ به این صورت که هر مانور تازه یا تلاش برای تعلل و خریدن زمان، به‌معنای به خطر افتادن منافع رژیم صهیونیستی نه‌تنها در دریا بلکه سراسر فلسطین اشغالی است.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات