۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۱۷۷۴۹
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «راه یافته یا چگونه شیعه شدم» به چاپ یازدهم رسید

کتاب «راه یافته یا چگونه شیعه شدم» به چاپ یازدهم رسید
چاپ یازدهم کتاب «راه یافته یا چگونه شیعه شدم» اثر سیدمحمد تیجانی سماوی و ترجمه عباس جلالی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «راه یافته یا چگونه شیعه شدم» اثر سیدمحمد تیجانی سماوی و ترجمه عباس جلالی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 264 صفحه به چاپ یازدهم رسید.

راه یافته؛ سرگذشت فکری و عقیدتی دکتر سیدمحمد تیجانی «استاد تمام دانشگاه تونس و دانشور بزرگ جهان اسلام» است که پس از سال ها مطالعه درباره مذاهب مختلف اسلامی و تتبّع در منابع کهن و گفت و گو با اندیشوران و فقیهان همه فرقه ها، سرانجام مذهب اهل بیت(ع) را برگزیده است. وی در این اثر جذاب، چگونگی راه یابی خود را به طور مبسوط و مستند شرح کرده است.

این کتاب بیانگر رخدادی عظیم در زندگیِ این مرد بزرگ است که می تواند فراراه بسیاری از حق پژوهان قرار گیرد.

نویسنده این اثر، امروزه یکی از شخصیت های برجسته جهان تشیع در قلب کشور تونس است و نفوذ فعالیت های چشم گیری در سایر ممالک اسلامی دارد و از علاقه مندان و وفاداران انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی(ره) به شمار می آید.

مترجم این اثر، در خصوص اثر حاضر می نویسد: نویسنده با تکیه بر منابع شیعه و سنّی، روایاتِ مورد اتفاق طرفین را برگزیده و با استناد به آنها به بحث و مناقشه پرداخته است؛ وی با پژوهشی ژرف و بدون تعصب و جانب داری از گروهی موضوعاتِ طرفین را مورد تحقیق قرار داده و به طرح مسئله خلافت و اشاره به ماجرای سقیفه و دیدگاه اهل سنت درباره خلفای راشدین و دیگر صحابه و نقش آن و موضوع خلافت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) پرداخته و سرانجام با یافتن آیینِ حق، به تشیّع گرویده است.

 

ساختار اثر

نویسنده در ابتدای این اثر، به شرحی از زندگی و شیعه شدن خود پرداخته است که از جمله مباحث این بخش از کتاب مذکور، می توان به «به سوی خانه خدا»، «سفر موفقیت آمیز»، «نخستین دیدار از عراق»، «تردید و پرسش»، «دیدار با علما»، «دو دلی و سرگردانی»، «به سوی حجاز» و... اشاره کرد.

پس از بیان این مقدمه، مبحثی تحت عنوان «آغاز پژوهش» آمده که به شروع پژوهش وی درباره اسلام و تشیع اشاره دارد و ادامه این اثر، به صحابه از دیدگاه شیعه و اهل سنت می پردازد و سپس، صحابه در تاریخ (در صلح حدیبیه، ماجرای غم انگیز «یوم الخمیس»، و در سپاه اسامه) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«سرآغاز بیداری» عنوان بخش دیگر این اثر است که نویسنده در این بخش، به آگاهی خود نسبت به حقانیت تشیع پرداخته است؛ ابتدا به گفت و گویی خود با دانشمندان در این باره اشاره کرده و سپس بر وجود پیروی از اهل بیت(ع) در روایات تأکید می کند.

همچنین، به «ارزیابی صحابه» در قرآن، و فرمایشات پیامبر(ص) و همچنین به دیدگاه صحابه درباره یکدیگر پرداخته شده است.

 

برشی از اثر

* نام اهل سنّت و جماعت از کجا پیدا شد؟

مؤلف در بخشی از این اثر آورده است: من هر چه در تاریخ بررسی کردم در این باره چیزی نیافتم، جز این که این نامگذاری مربوط به سالی است که معاویه در آن سال به قدرت رسید، بدین ترتیب که پس از کشته شدنِ عثمان، امت اسلام به دو گروه تقسیم گشت؛ یکی دسته شیعیان که پیروان علی بودند و دسته دیگر، طرفداران معاویه.

معاویه پس از شهادت امام علی و صلح با امام حسن به سلطه و قدرت دست یافت و به عنوان امیرالمؤمنین مطرح گردید؛ آن سال، سال جماعت نامیده شد. بنابراین، نام گذاری به اهل سنت و جماعت، دلیل بر پیروری از سنت معاویه و گردآمدن اطراف اوست و به معنای پیروی از سنّت رسول خدا(ص) نمی باشد. پس اهل بیت پیامبر(ص) و سلاله او به سنّت جدّشان آگاه تر از آزادشدگان می باشند و اهل خانه از دیگران به آنچه در خانه هست آشناترند.

 

علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات