۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۱۷۸۵۵

خشکسالی و سیاست‌های آبی کشورهای منطقه نگرانی‌ها را بیشتر کرده است

خشکسالی و سیاست‌های آبی کشورهای منطقه نگرانی‌ها را بیشتر کرده است
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، در رابطه با لایروبی خلیج گرگان اظهار کرد: این تصمیم یک تصمیم قانون‌مند بود که در چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور گرفته شد و لازم‌الاجرا بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پیش از ظهر امروز برگزار شد. در حاشیه این نشست دکتر مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: 2 سال خشکسالی مداوم و کمبود بارش‌ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است؛ این مشکلات در محیط‌های آبی خود را بیشتر نشان داده است، تالاب‌ها به همین دلیل شرایط شکننده‌ای دارند و سواحل و دریاهای ما نیز آلوده شده‌اند و نیاز به همراهی کشورهای منطقه برای رفع این آلودگی‌ها داریم.

وی ادامه داد: خشکسالی و سیاست‌های آبی کشورهای منطقه مانند ترکیه و افغانستان نگرانی‌ها را بیشتر کرده است که تلاش ما در این یک سال رفع مشکلات ناشی از این اقدامات بوده است.

ذوالجودی افزود: مدیریت منابع آب کشور ما دچار ایراد است و باید برطرف شود، نباید خشکسالی 2ساله سبب خشکی کامل تالاب‌ها و تبدیل آنها به کانون گردوغبار شود، اصلاح این روند نیازمند عملکرد فرابخشی و همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: در خلیج فارس و دریای عمان آلودگی نفتی، کشتیرانی، فاضلاب و آب توازن کشتی‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. در حوزه دریای خزر نیز با آلودگی‌های دریایی مواجه هستیم که با همکاری وزارت خارجه با 5 کشور حاشیه این دریا مذاکرات مثبتی داشتیم که نتیجه آن را خواهیم دید.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آلودگی خلیج فارس توضیح داد: کشور ما نیز مانند سایر کشورهای منطقه در آلودگی خلیج فارس نقش دارد. خطوط انتقال نفت به جزیره خارک یکی از دلایل اصلی این آلودگی‌ها بود که با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نیرو این خط لوله نوسازی شد، اندازه آن از 24 به 26 اینچ تغییر پیدا کرد و درصد قابل توجهی از آلودگی خلیج فارس توسط ایران را کم کرد. این موضوع علاوه بر موضوع محیط زیستی، منافعی اقتصادی نیز داشت. در آینده این برنامه را برای خطوط انتقال نفت بیشتری اجرایی می‌کنیم.

ذوالجودی در رابطه با کنوانسیون تهران و جلوگیری از آلودگی شدن دریای خزر توضیح داد: در سال 1385 موافقت‌نامه‌ای برای حفاظت از دریای خزر توسط 5 کشور حاشیه این دریا تصویب و مقرر شد دبیرخانه این کنوانسیون به صورت گردشی باشد. نشست این کنوانسیون 7 سال برگزار نشده بود و بعد از 7 سال با همراهی وزارت امور خارجه کشور آذربایجان را ترغیب کردیم که دور ششم این نشست را برگزار کند که در 27 تا 29 مهرماه این اتفاق خواهد افتاد و رئیس سازمان محیط زیست در این نشست شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسئل مهم در توسعه کشور توسعه صنایع است, گفت: بر اساس قانون توسعه، صنایع آب‌بر باید در سواحل جنوبی کشور باشد. سازمان محیط زیست با توسعه صنایع موافق است اما در صورتی که به محیط زیست آسیبی وارد نکند. به همین منظور پهنه‌بندی استقرار صنایع را تدوین کردیم. هر صنایعی نمی‌تواند در هر قسمت ساحل مکران استقرار یابد و ما باید جای‌گذاری صحیحی برای این صنایع داشته باشیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمک‌های بین‌المللی برای احیای تالاب‌ها, بیان کرد: برای اینکه از توان بین‌المللی استفاده شود با کمک UNDP و دولت ژاپن سعی در احیا تالاب‌ها داریم که این برنامه‌ها به بهترین شکل در جریان است. به عنوان مثال از طریق این همکاری‌ها در حوضه آبریز ارومیه در 200 روستا کاهش 30  درصدی مصرف آب کشاورزی را داشتیم و در پروژه دیگری در رابطه با هامون نیز چنین برنامه‌های را داریم.

ذوالجودی با تأکید بر اینکه در رابطه با آب توازن کشتی‌ها نیز مذاکرات مثبتی را با سازمان بنادر و کشتیرانی داشته‌ایم، گفت: چند ماه قبل ضوابط آیین‌نامه‌ای برای استقرار صنایع و کشتی‌های فرسوده ابلاغ و اعلام شد. در این موارد استانداردهای دریایی بیان شد که در گذشته نبوده است و باید توسعه بر اساس این استانداردها صورت بگیرد.

وی از شناسایی 23 چالش اصلی در حوزه محیط زیست دریایی خبر داد و گفت: با همکاری تمامی اندیشمندان 23 چالش محیط زیستی دریایی و تالاب‌ها را شناسایی کردیم و چشم انداز شش قسمتی با توجه به اسناد و سیاست‌های بالادستی در 18 سیاست کلان توسعه کلان پهنه آبی تالاب‌ها، خور، خلیج، دریا و ...، همراه با برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست پیش خواهیم برد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال تسنیم در رابطه با لایروبی خلیج گرگان اظهار کرد: این تصمیم یک تصمیم قانون‌مند بود که در چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور گرفته شد. پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی وظیفه مطالعات در این موضوع را بر عهده داشت که نتایج جمعی بر اساس مطالعات انجام گرفته بر این شده که این کار انجام شود. بنده نیز در این خصوص نظرات خود را داشتم که ممکن است موافق و یا مخالف باشد اما زمانی که جمع‌بندی و برآیند این ستاد به شکل قانون باشد، باید اجرا شود.

ذوالجودی افزود: ما پیشنهاد دادیم که لایروبی از طریق کانال چوپوقلی انجام شود اما سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان مجری این طرح کانال آشوراده را مناسب‌تر دانست. ضمن اینکه در کنار لایروبی قرار است که پمپاژ آب از دریای خزر به خلیج گرگان نیز انجام شود. در کنار این 2 طرح، برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که اجرایی شدن همه این برنامه‌ها در بازه‌های زمانی مشخص شده به احیا مجموعه تالاب میانکاله و خلیج گرگان منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایین رفتن تراز آب دریای خزر نیازمند دیپلماسی در خصوص سدسازی‌های کشورهای حاشیه خزر و و کاهش ورودی آب از رودخانه ولگا به دریای خزر است، تأکید کرد: عملیات لای ریزی نیز در کنار لایروبی دیده شده است که بر اساس ضوابط و مقررات انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت دو ساله صید ترال پاییز امسال به پایان می‌رسد،خاطرنشان کرد: درباره صید ترال، هم دولت و هم سازمان محیط زیست مخالفت خود را با این نوع صید اعلام کردند. همچنین واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای دیگر انجام نمی‌شود و اگر هم موردی وجود داشته باشد، به‌صورت غیررسمی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
بی آبی و خشکسالی بیداد می کنه
0
0