۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۱۸۰۳۹
آیت الله نوری همدانی تأکید کرد؛

استکبار را امام خمینی به ما شناساند/ لزوم قوی شدن برای مواجهه با دشمن

استکبار را امام خمینی به ما شناساند/ لزوم قوی شدن برای مواجهه با دشمن
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه استکبار را امام خمینی به ما شناساند، گفت: دنیایی که از استکبار سرچشمه می‌گیرد با شکل‌های مختلف با ما مخالف است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه عالی دارالشفاء با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه گفت: در توضیح نظام تشریع امیرمؤمنان تعبیراتی دارد که بحث امروز من پیرامون آن است و طبق آن بیان شده خداوند دنیا را از نبی، کتاب و حجت خالی نگذاشته است.

وی در ادامه روایت افزود: باید پاسخ داده شود «حجت لازمه» در کلام امیرمؤمنان چه کسانی هستند؛ خداوند متعال براساس حجت و بینات نظامی به وجود آورده که همیشه باید برقرار باشد و کسانی باید نظام خلقت را به این ترتیب ادامه دهند و در خصوص آنان تعبیر شده تعدادشان اندک است و در نزد خداوند گرامی هستند که به عنوان حجت نامبرده شده است؛ این‌ها کسانی هستند که حوزه‌ها و مجامع علمی اسلام را اداره کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: این افراد در سینه شان درک و منطقی هست و آن را در دل افراد بعد از خود برقرار می‌سازند و این فرایند طبق تعبیر امیر مؤمنان کار خداوند است تا گروهی به وجود بیاید که علم به دل آن‌ها رجوع آورده است و روح یقین را بشارت دهند؛ این افراد با چیزی که دنیا طلب‌ها و خوش گذران‌ها از آن بیزار هستند انس دارند و با جهاد و تحمل مشکلات سخت راهی را برگزیدند که هرکسی حاضر به پذیرش آن نیست.

وی در ادامه بیان خطبه نهج البلاغه تصریح کرد: این افراد خلفای پروردگار در سطح زمین هستند که مردم را به دین خداوند دعوت می‌کنند و خداوند تضمین کرده که این رویه حفظ شود و این افراد را به وجود خواهد آورد؛ حوزه‌ها باید در چنین سطحی قرار گیرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: صد سال پس از پیامبر حنبلی و شافعی و مالکی به وجود آمدند، اما ما حدیث را از کسی گرفتیم که حدیثشان حدیث پیامبر است و چنین مکتبی داریم که دنیا هم منتظر مکتب ما است؛ یک روزی سیدحسن صدر، کاشف الغطا و سیدمحسن امین نشسته بودند به کتابی برخورد کردند که ادعا کرده شیعه اندک و در انقراض است و تصمیم گرفتند شیعه را معرفی کنند.

وی ادامه داد: سیدحسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم دارای مؤسس شیعه را معرفی کرد؛ در دنیا کسانی که توانستند علوم و معارف را پخش کنند شیعه بودند، زیرا وقتی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود خواجه طوسی با علم فراوان خود حضور داشت؛ به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه خداوند از علما پشتیبانی می‌کند اضافه کرد: در تمدن اسلامی نمونه‌های فراوانی از مجاهدت‌های علما وجود دارد که در تمام علوم و ویژگی‌هایی که علمای مصلح و خدمت گزار دارند در زمان ما به وقوع پیوسته است؛ علما در راه اسلام قدم برداشتند، شهید شدند، زندان رفتند و راه همین است.

وی با بیان اینکه دشمن همیشه در کمین ما است گفت: همیشه توصیه می‌کنم صحیفه نور را مطالعه کنیم که با استکبار آشنا شویم و امام خمینی این مفهوم را به ما شناساندند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: بعد از اینکه در زمان صفویه تشیع پیشرفت کرد و بعد از اینکه علامه مجلسی و محقق کرکی از دنیا رفتند اخباریین تمام مدارس را گرفتند؛ ۲۶ تفاوت بین اخباریین و اصولیون وجود دارد که اول از آن اجتهاد و تقلید در نگاه آن‌ها حرام است و تمام مدارس و مزایا را گرفتند و طوری برخورد می‌کردند که کتاب فرد اصولی را نجس می‌دانستند؛ در برابر این جریان وحید بهبهانی، شریف العلما، سعید العلما، صاحب جواهر و بزرگانی قیام کردند تا توانستند باز اصولیین و ترتیبی که وجود داشت را به وجود بیاورند و وقتی چنین رویه‌ای طی شده ما از این کتاب‌ها دست بر نمی‌داریم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: برخی می‌گویند رسائل سخت است باید گفت عمدا سخت نوشتند تا ذهن شما قوت و قدرت پیدا کند و این راه راه شیخ مفید‌ها است؛ کار ما مهم است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم، زیرا دنیایی که از استکبار سرچشمه می‌گیرد با شکل‌های مختلف با ما مخالف است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی گفت: در روایت آمده «رجل من اهل قم یدعو الناس» یعنی مردی از اهل قم قیام و مردم را دعوت می‌کند که دور آن جمع می‌شوند و درس می‌گیرند؛ این مردم مانند تکه‌های آهن محکم و گردباد شدید آن اشخاص را به حرکت در نمی‌آورد و علاوه بر این‌ها کسانی هستند که از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند؛ ما باید برای مکتب امام خمینی اینگونه باشیم.

ارسال نظرات