۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۷۱۸۰۹۲

ترامپ مدارکی حاوی منابع اطلاعاتی محرمانه را به صورت غیرقانونی نگه داشته است

ترامپ مدارکی حاوی منابع اطلاعاتی محرمانه را به صورت غیرقانونی نگه داشته است
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ مدارکی حاوی منابع اطلاعاتی انسانی محرمانه را به صورت غیرقانونی نگه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دادگستری آمریکا در استشهاد نامه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ مدارکی حاوی منابع اطلاعاتی انسانی محرمانه و بسیار محرمانه را به صورت غیرقانونی نگه داشته است.

در این استشهاد نامه یک مامور مخفی اف‌بی‌آی، اظهار کرد وزارت دادگستری 184 سند شامل اسناد مربوط به اطلاعات دفاعی ملی را در اسناد کشف شده از عمارت ترامپ در فلوریدا شناسایی کرده است.

همچنین براساس این استشهادنامه 32 صفحه‌ای، دیگر اسناد کشف شده از این عمارت دست نوشته های کسل کننده ترامپ بوده است.

در اسناد منتشر شده در این استشهاد نامه آمده است که شمار زیادی از شاهدان غیرنظامی،از اقدامات ترامپ پس از ترک کاخ سفید آگاهی داشته‌اند و همین موضوع به جریان تحقیقات کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

وزارت دادگستری تصریح کرد در ژانویه سال جاری که ترامپ برخی اسناد را به آرشیو ملی بازگرداند، در همان زمان این احتمال وجود داشت که هنوز اسناد بیشتری داخل عمارت مارالاگو باشد. همچنین احتمال وجود اسنادی از توطئه و کارشکنی های ترامپ نیز وجود داشت.

این در حالی است که آرشیو ملی آمریکا چند روز پیش در نامه‌ای اعلام کرد علاوه بر اسنادی که اف‌بی‌آی حدود 2 هفته پیش از عمارت مارالاگو کشف کرد، این نهاد بیش از 700 صفحه سند طبقه بندی شده دیگر را از این عمارت پیدا کرده است.

براساس این گزارش، در این نامه که برای وکیل ترامپ ارسال شده آمده است در میان جعبه های اسناد کشف شده از عمارت ترامپ، بیش از 100 سند طبقه بندی شده پیدا شده که تعداد صفحات آن در مجموع به 700 صفحه می رسد و شامل اسناد طبقه بندی شده سطح بالا مانند برنامه های دسترسی مخصوص است.

این در حالی است که نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد ترامپ بیش از 300 سند طبقه بندی شده را پس ترک کاخ سفید با خود برده که نیمی از آنها در ماه ژانویه توسط آرشیو ملی بازگردانده شده بود.

یک منبع آگاه خبر داد در ابتدای سال جاری، 15 جعبه سند شامل اسناد مربوط به سیا، اف بی آی و آژامس امنیت ملی به آرشیو ملی بازگردانده شده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ از یک دادگاه عالی خواست تا به طور موقت، اف‌بی‌آی را از بررسی اسنادی که حدود 2 هفته پیش از عمارتش در فلوریدا، کشف کرده، بازدارد.

وی اظهار کرد من می خواهم تا زمانی که یک کارشناس ویژه به عنوان طرف سوم این اسناد را بررسی و بازبینی نکرده، اف‌بی‌آی اجازه بررسی آنها را نداشته باشد.

ترامپ همچنین در دادخواست خود برای یک دادگاه عالی در منطقه پالم بیچ، درخواست کرد که وزارت دادگستری جزئیات بیشتری را در خصوص اسنادی که از عمارت مارالاگو کشف و ضبط کرده، در اختیار او قرار دهد و از بازرسان نیز خواست هر سندی که خارج از حوزه حکم تفتیش بوده، بازگردانند.

در پی درخواست ترامپ مبنی بر انتصاب یک کارشناس ویژه برای بررسی اسناد کشف شده از عمارت مارالاگو، یک قاضی فدرال از وی خواست تا توضیح بیشتر و بهتری در این باره ارائه دهد.     

در اظهارات این قاضی آمده است وکلای ترامپ باید دقیقا توضیح دهند که چرا دادگاه عالی باید در این زمان، با انتخاب یک کارشناس ویژه در پرونده دخالت کرده و ترامپ به دنبال چه چیزی است و چرا وزارت دادگستری باید طبق خواسته ترامپ یک کارشناس ویژه برای بررسی پرونده درنظر بگیرد.

ترامپ پیشتر در یک پست در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که در پاسخ به بازرسی اف‌بی‌آی از عمارت مارالاگو، به‌زودی اقدامی قانونی را انجام خواهد داد.

ترامپ مدعی شد حقوق قانونی او در سطحی که پیشتر بی‌سابقه بوده، مورد تعدی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد اف‌بی‌آی اسنادی را از عمارت مارالاگو برده که تحت حفاظت قانون محرمانه بودن گفتگوها بین وکیل و موکل و نیز تحت حفاظت قانون مصونیت رئیس جمهور و حق قوه مجریه بوده است، و اف‌بی‌آی این حق را نداشته است که اسناد را ببرد.

ترامپ افزود: من محترمانه از اف‌بی‌آی می‌خواهم این اسناد را به‌سرعت به همان جایی که از آن برده است، بازگرداند، متشکرم.

ترامپ پیش از این نیز با دفاع از خود مدعی شده بود این اسناد را از طبقه‌بندی دولتی خارج کرده است و اف‌بی‌آی هیچ حقی برای بردن آنها نداشته است.

ارسال نظرات