۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۱۸۲۱۸
رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی:

سند جامع خانواده و جوانی جمعیت تدوین می‌شود

سند جامع خانواده و جوانی جمعیت تدوین می‌شود
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی گفت: سند جامع این مسئله در دست تدوین است؛ فعال شدن بخش همسان‌گزینی در سایت سازمان نیز مراکز فعال در تسهیل‌گری ازدواج را منسجم و موثر می‌کند.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، نشست خبری حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی، رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه، شش شهریور ماه با حضور اصحاب رسانه های جمعی در ساختمان شهید نواب صفوی این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به تلاش های دشمن برای ضربه زدن به کانون خانواده و نابودی جایگاه مادر، اظهار کرد: امروز وقت زیادی نداریم که از مسئله جمعیت که ریشه دارترین و اصلی ترینِ مسائل فرهنگی است و همه نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نیز امنیت ما به آن وابستگی دارد با طرح و برنامه عبور کنیم.

رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: انسان عنصر کلیدی و محور پیشروی جوامع بشری است. زمانی در کشور به دلیل برخی شرایط و با اجرای قوانین، حجم بالای جمعیتی در بازه زمانی کوتاه کنترل شد اما آن تدبیر برای 5 تا نهایتا 10 سال کافی بود اما غفلت ما باعث شد که این راه را ادامه دهیم و امروز نیازمند همت و باور برای حفظ سرمایه انسانی هستیم.

وی با اشاره به تلاش کشورهای پیشرفته برای عبور از بحران پیری جمعیت، تصریح کرد: خوشبختانه، در کشور ما به دلیل وجود نظامات اعتقادی مردم ایجاد، تربیت و حفظ نسل را تکلیف خود می دانند. در دوره کنونی مجلس با دغدغه نمایندگان و اصناف و اقشار مختلف قانون «خانواده و جوانی جمعیت» همراه با سازوکارهای متعدد تشویقی تصویب شد که برخی از مواد آن به ویژه از ماده 28 تا 37 مستقیم یا غیرمستقیم به ماموریت های سازمان تبلیغات اسلامی باز می گردد.

حجت الاسلام عزت زمانی تاکید کرد: بنا بر قاعده رزق روایت به ما یاد می دهند که گاه یک به علاوه یک هزاران می شود و درهای برکت را به روی انسان می گشاید. ما باید گفتمان لازم فرهنگی را در موضوع خانواده و جوانی جمعیت ایجاد کنیم وگرنه صرفا با توسعه ظرفیت های اقتصادی معضل جمعیت حل نخواهد شد.

نسل به نسل در پناهت هستیم ...

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آغاز طرح های جمعیت و خانواده این سازمان از محرم 1400، بیان کرد: این ورود با شعار «ما نسل به نسل در پناهت هستیم»، انجام شد و محور همه فعالیت های تبلیغی در شبکه مساجد، هیئت ها، تولیدات هنری و ... قرار گرفت. ما حتی از فضای تبلیغی خاص و بیلبوردها برای این مهم استفاده کردیم.

تدوین مبانی متناسب به بوم استان ها و شهرستان ها

وی از تولید و پخش نزدیک به 9 ساعت برنامه تلویزیونی مرتبط با این محور خبر داد و گفت: وقتی در آبان ماه 1400 قانون خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد، ما نیز در سازمان تبلیغات ستاد مرتبط را با رویکرد تبلیغی و گفتمان سازی فعال کردیم، مدیران استانی و شهرستانی سازمان متناسب با زیست بوم خود در گردهمایی های سه روزه شرکت و طرح بحث کردند تا مبانی فقهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و جوانی جمعیت متناسب با بوم استانی و شهرستانی آنها تدوین شود و به اجرا درآید.

عزت زمانی افزود: تولید ده ها کلیپ، تالیف و انتشار ده‌ها عنوان کتاب همچون «آغوش جاودانه»، «ازدحام تن‌ها، اجتماع دل ها» و «فاطمه دیگر»، تولید و پخش مجموعه تلویزیونی «تازه‌وارد» از شبکه سه سیما و به همت حوزه هنری، تولید 15 موشن آموزشی نیز از دیگر فعالیت هایی است که در این مدت به همت سازمان تبلیغات در موضوع خانواده و جوانی جمعیت انجام شده است.

تربیت مربیان متخصص در موضوع خانواده

رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: برگزاری دوره آموزشی «نسل حسینی» با شرکت قریب به 12 هزار نفر، برگزاری دوره های تربیت مربی خانواده با خروجی 130 مربی متخصص، تولید بسته آموزشی شامل 60 درس ویژه فضای مجازی، برگزاری 10 وبینار تخصصی با شرکت بیش از 15 هزار فعال این عرصه و برگزاری رویداد «هم‌آهنگ» در مشهد مقدس نیز در همین راستا انجام شده است.

نگاه ویژه به مسجد

وی با بیان اینکه در طرح های مربوط به خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات به مساجد نگاه ویژه دارد، گفت: در این راستا مهرواره «محله همدل» با محور ایجاد فرصت هماهنگی و اتصال و قلوب مومنین برگزار شد، نزدیک به 50 هزار گروه و فرد در آن ثبت نام کردند که 22 هزار مورد وارد گردونه حل مسئله شدند و قریب به یازده هزار نفر تا پایان راه همراه ما بودند و نهایتا بیش از سه هزار و 500 مشکل در سطح محلات طرح و رفع شد.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: مهرواره های «اوج» و «بانور» نیز به مسئله خانواده و جمعیت نگاه ویژه دارند. علاوه بر این در مهرواره «هوای نو» ویژه هیئت ها و تشکل های دینی رویکرد اصلی با خانواده و جوانی جمعیت بود.

وی با اشاره به اجرای طرح هایی همچون «شکوه مادری» و «نسل حسینی» به منظور حمایت از مادران اعلام کرد: قانون خانواده و جوانی جمعیت بندهای مرتبط با ماموریت ها و کارویژه های سازمان تبلیغات اسلامی دارد، از جمله ماده 28 که این سازمان را مکلف کرده درباره آگاهی بخشی مثبت نسبت به مسئله ازدواج و فرزندآوری ورود کند.

تدوین سند جامع خانواده و جوانی جمعیت

وی افزود: سند جامع خانواده و جوانی جمعیت در این راستا در دست تدوین است، اصول و چهارچوب آن مشخص شده و پس از اقدامات تکمیلی و تحولی، رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ماده 30 قانون خانواده و جوانی جمعیت ابراز کرد: بر اساس اساسنامه سازمان حمایت از مجموعه های مردمی فعال در زمینه خانواده و جمعیت در هیئت ها، مساجد و کانون های فرهنگی تبلیغی وظیفه ما است، از این رو و به تناسب ماده 30 قانون مذکور کنشگران و فعالان مردمی این حوزه با همکاری بنیاد 15 خرداد به منظور شرکت در نمایشگاهی ملی و فاخر فراخوان می شوند.

حجت الاسلام عزت زمانی از تدوین سند حمایت از مجموعه های مردمی فعال در موضوع خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: ایده نهایی سازمان این است که حلقه های میانی از گروه های مردمی شکل بگیرد و برای استیفای حقوق خانواده بین مجموعه های حاکمیتی با خانواده اتصال لازم را برقرار کند.

وی با اشاره به ماده 32 قانون خانواده و جوانی جمعیت، ابراز کرد: این قانون اجمالا و در بخش نظارت بر تبلیغات فرهنگی شهری به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است اما در ماده 37 مستقیما توسعه واسطه گری ازدواج و فرزندآوری از طریق فرهنگی به این سازمان واگذار شده است.

وی با اشاره به تبصره این ماده بیان کرد: به دلیل وجود ممنوعیت قانونی برای سازمان تبلیغات اسلامی در صدور مجوز برای موسسات و مراکز مردمی فعال در امر تسهیل گری ازدواج، حق این صدور به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است.

رونمایی از بخش همسان‌گزینی در پایگاه نهضت

عزت زمانی از رونمایی سامانه مراجعه و درخواست مراکز تسهیل‌گری امر ازدواج همزمان با این نشست خبری خبر داد و خاطرنشان کرد: همه فعالان این حوزه می توانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی https://nehzat.ir/ بخش «همسان‌گزینی» نسبت به دریافت مجوز ثبت نام کنند تا پس از ارزیابی ها این اقدام صورت بگیرد؛ باید توجه داشت از امروز و با رونمایی این بخش، هیچ مرکز و موسسه ای نمی تواند بدون این مجوز قانونی در موضوع تسهیل گری ازدواج فعالیت کند، به فعالیت های صرفا مجازی نیز مجوز داده نمی شود بلکه حتما باید دارای دفتر و مکان باشند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات