۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۱۸۵۲۱
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

اهل قلم و صاحبان اندیشه مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند

اهل قلم و صاحبان اندیشه مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه قلم از عوامل استحکام بخشی جامعه و دین در کلام پیامبر(ص) است، گفت: اهل قلم و صاحبان اندیشه از مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «نظریه فرایندی انقلاب اسلامی» با حضور آیت الله حسینی بوشهری و در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قلم را از نعمت‌های بزرگ الهی برشمرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید «القلم من الله نعمهٌ عظیمه ولولا القلم لم یستقم الملک والدین ولم یکن عیش صالح» یعنی قلم چنان می‌تواند در ملک و مملکت و دین نقش آفرین باشد که موجب استحکام بخشی جامعه گردد و حتی آرامش و تلطیف فضای اجتماع از رهگذر قلم میسر است. بنابراین حاکمان جامعه بایستی قدردان اهل قلم باشند. چه آن جا که به تبیین مطالب می‌پردازند و چه آن جا که نقد منصفانه را مد نظر دارند.

وی ادامه داد: نکته جالب در آخر این روایت نهفته است که زندگی گوارا در سایه سار قلم است. قلم است که به جامعه آرامش و انسجام می بخشد. آرامش جامعه از رهگذر قلم می گذرد چنان که مداد العلماء افضل من دماء الشهداء یعنی اهمیت و نقش قلم عالمان دین از خون های پاک شهیدان بیشتر است. طبعا این اثر و آثاری از این دست مشمول همین مواردند. وقتی نویسنده ای توانمند مانند نویسنده این کتاب، برای تألیف چنین اثری به منابع و مستندات بسیار متنوع و گوناگونی ارجاع می‌دهد، نشان از اهمیت علمی این کتاب دارد؛ چرا که از امتیازات یک اثر استناد به منابع قوی و متنوع است.

امام جمعه قم، جریان بحث‌های علمی و برپایی نمایشگاه‌ها و مراسم رونمایی از کتاب را برای جامعه، مفید ارزیابی کرد و افزود: تولید علم، تقویت بنیه علمی کشور، ارتقاء سطح آگاهی و بینش مردم و معرفی محققان و اندیشه ورزان به جامعه و جهان، از جمله فواید برپایی نمایشگاه‌ها و مراسم رونمایی از کتاب و به طور کلی از جمله فواید جریان مباحث علمی در جامعه هستند. اهل قلم و صاحبان اندیشه، از مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند و ما امروز بدون شک، سر سفره اندیشه‌های بزرگانمان نشسته‌ایم و آن چه که داریم از تراوشات فکری آن بزرگواران است.

وی تحقیق و پژوهش را به عنوان یک اصل در کلام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مورد اشاره قرار داد و تکنولوژی و ابزارهای نوین را در تسهیل امر تحقیق و پژوهش مفید دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌فرماید «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد». در گذشته محقق یا نویسنده برای دسترسی به فلان کتاب گاهی روزها، هفته‌ها و حتی سال‌ها وقت صرف می‌کرد؛ ولی امروزه می‌توان در کوتاهترین زمان ممکن، مطالب و منابع را یافت. محقق امروز ما باید این زمانی را که به لطف فناوری به دست آورده است، صرف اندیشه و بارور ساختن دانش خود سازد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در روایات آمده است «عَلَیْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ اَلتَّفْرِیعُ» یعنی القاء اصول از طرف ما اهل بیت (ع) است؛ اما تفریع و تبیین مطالب برعهده عالمان و محققان جامعه. در انقلاب اسلامی نیز تبیین و تألیف فلسفه سیاسی انقلاب، که گمشده بزرگ امروز ماست، بر عهده محققان و نویسندگان بزرگوار است. چنان که نویسنده گرانقدر این کتاب، همین کار را انجام داده‌اند.

شایان ذکر است در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی گزارشی از عملکرد مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی ارائه کرد.

ارسال نظرات