۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۱۸۷۶۲

هفتمین جلسه دفاعیه هسته های علمی طرح شهید بیاضی زاده برگزار شد

هفتمین جلسه دفاعیه هسته های علمی طرح شهید بیاضی زاده برگزار شد
هفتمین جلسه دفاعیه طرح شهید بیاضی‌زاده با عنوان بازنمایی چهره معصومان و مقدسان اسلام در ژانر واقع نما در سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفتمین جلسه دفاعیه طرح شهید بیاضی‌زاده با عنوان بازنمایی چهره معصومان و مقدسان اسلام در ژانر واقع نما در سینما و تلویزیون، در دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه  با ارائه حجت الاسلام محمد علی حیدری برگزار شد.

حجت الاسلام حیدری در ارائه خود با بیان اینکه معرفی و تبلیغ حضرات معصومین از وظایف آحاد مومنان و دستگاه های تبلیغی است، گفت: معرّفی و تبلیغ  حضرات معصومان علیهم السلام، از وظایف آحاد مومنان و دستگاهای تبلیغی است. بیان زندگی، سلوک فردی و اجتماعی معصومان علیهم السلام برای الگوی گیری، توصیه قرآنی و روایی دارد. این بیان و تبیین در وسایل ارتباط جمعی، با چالش هایی روبروست که در صورت عدم توجّه و در پیش نگرفتن سیاست های دقیق برای نوع بازنمایی و گونه معرفی، علاوه بر عدم تأمین اهداف، معانی بین الاذهانی از ذوات مقدّس صورت بندی می گردد که ضدّ تبلیغ را رقم خواهد زد.

وی در رابطه با چهره سازی از معصومان در سینما و تلویزیون، اظهار داشت: در این راستا چهره سازی سینمایی و تلویزیونی از معصومان و مقدسان علیهم السلام – که شامل برخی از امام زادگان نیز می گردد- در آثار سینمایی و تلویزیونی و در ژانر واقع نمایی، نتایج و پیامدهای ناگوار محتملی دارد که محتاج بررسی و امعان نظر است. تأثیرهای رسانه ای که چه بسا نه تنها مخاطبان کنونی، که تا نسل های آینده، صورت اعتقادی و بینش کلامی نسبت به معصومان و مقدسان علیهم السلام را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان دو موضوع فقهی در این مسأله بیان داشت: هتک حرمت معصومان و مقدسان علیهم السلام و اضلال، دو موضوع فقهی است که در پرتو این تحلیل ها در مسأله رخ نشان می دهند. و این عناوین، در پرتو مسأله بازنمایی معصومان و مقدسان علیهم السلام ، محتاج بازخوانی مجدّدند.  ابعاد گوناگون هتک در تولید های رسانه ای، مسائل جدیدی برای قاعده هتک حرمت محترمات و همچنین عنوان اضلال ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است که در پایان جلسه دفاعیه اساتید ارجمند حجج اسلام: محسن قنبریان، علی محمدی، حسن بهاری قراملکی و محمد جواد تاکی به ارزیابی طرح فوق پرداختند.

ارسال نظرات