۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۱۸۸۰۱
حجت الاسلام گنابادی‌نژاد:

بزرگ‌ترین کمک حوزه به دولت، تولید نرم‌افزار مدیریت کشور است

بزرگ‌ترین کمک حوزه به دولت، تولید نرم‌افزار مدیریت کشور است
معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری استان خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین کمک حوزه به دولت و مشخصاً قوه مجریه، تولید نرم‌افزار مورد نیاز مدیریت کشور است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد در گفت‌وگویی، در خصوص راهبردها و راهکارهای حوزه علمیه در راستای تحقق الگوی حکمرانی اسلامی و دولت دینی در تراز انقلاب اسلامی بیان کرد: رابطه حوزه با موضوع دولت، به رابطه حوزه با نظام بر می‌گردد؛ مقام معظم رهبری فرمودند: «حوزه مادر نظام است» یعنی یک جایگاه فرزندی و تعلق ذاتی بین حوزه و نظام وجود دارد و دولت بخشی از نظام در حوزه اجرایی است.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری استان خراسان رضوی با بیان این مطلب که حوزه باید وظایف خود را نسبت به‌نظام تبیین و تعریف کند و یک بخشی از آن را به حوزه دستگاه‌های اجرایی اختصاص دهد؛ گفت: بزرگ‌ترین کمک حوزه به دولت و مشخصاً قوه مجریه، تولید نرم‌افزار مورد نیاز مدیریت کشور است. ما در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصاد، تجارت، فرهنگ، تعلیم و تربیت، هنر، روابط بین‌الملل، رابطه حاکمیت با مردم، مطبوعات، رسانه، فضای مجازی، حوزه حقوق شهروندی و…، نیازمند تولید نرم‌افزاری هستیم که قوه مجریه مبتنی بر آن روند خدمات و مدیریت خود را داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر تولید نرم‌افزار، حوزه علمیه می‌تواند در تربیت کادر و نیروی انسانی، اعم از مدیران ارشد میانی و کارشناسانی که توانمندی مذهبی دارند و همچنین متناسب با نیازها و کارکردهای دستگاه‌های اجرایی، به دولت کمک نمایند.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بیان کرد: برای اینکه رابطه حاکمیت و مردم یک رابطه پایدار و تأثیرگذار بر اساس ارزش‌های دینی باشد، حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش‌آفرین باشند. همچنین حوزه‌های علمیه با جایگاه و تأثیرگذاری که دارند، می‌توانند با کمک حاکمیت و بخش‌های مختلف، تقویت هویت فرهنگی و دینی ملت و ایران اسلامی را اعتلا ببخشند و بالا ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه در چهار حوزه، دولت با حوزه‌های علمیه می‌تواند تعامل داشته باشد؛ گفت: تولید نرم‌افزار، تربیت کادر در حوزه مدیران ارشد و عالی و حوزه مدیران اجرایی، رابطه حاکمیت با مردم و تحقق و اعتلای هویت فرهنگی و دینی کشور با نقش‌آفرینی و محوریت حوزه‌های علمیه و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مسئول چهار محور تعامل حوزه و دولت است که بهره‌گیری از آن می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون برای دولت‌ها کم نگذاشته‌اند؛ گفت: حضور شخصیت‌های متفکری چون باهنر، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه معاون پرورشی، وزیر آموزش ‌و پرورش و نخست‌وزیر، بزرگانی مانند آیت‌الله مهدوی کنی به ‌عنوان نخست‌وزیر و علمای بزرگی چون آیت‌الله ری‌شهری، به ‌عنوان وزیر اطلاعات، در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد حوزه علمیه در مدیریت، عالی ورود کرده است.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری استان خراسان رضوی افزود: در حوزه نرم‌افزار، کوتاهی نبوده و کارهای خوبی انجام شده، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تکثر مسائلی که داریم، می‌طلبد در تولید نرم‌افزار، همکاری بیشتری بین حوزه و نظام باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود، نقش‌آفرینی هویت فرهنگی و دینی است، باید یک طرح مبتکرانه‌ای توسط حوزه‌های علمیه و عالمان دینی و روحانیون انقلابی ارائه شود تا بتوانند در این فرصتی که در دولت کنونی و رویکرد رئیس‌جمهور است، اتفاق مبارک و تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ دینی و عمومی با کمک حوزه‌های علمیه، علما، روحانیون و وزرای انقلابی شاهد باشیم.

وی گفت: در دولت‌های مختلف، نقش‌آفرینی و مشارکت حوزه‌ها متفاوت بوده، همه دولت‌ها رویکرد تعامل در یک سطح را نداشتند که بخشی از آن به رویکردهای ارزشی در دولت‌ها بر می‌گردد؛ در حال حاضر دولت سیزدهم نسبت به حوزه علمیه، اعتماد عمیقی دارد که یک فرصت مغتنم برای حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بیان کرد: در دوره‌های گذشته نسبت به جریان اخلاق و معنویت و مسائل فرهنگی و تربیتی از سوی حوزه کمک شده و کار شده و از این نظر جای تردید نیست، ولی در خصوص نوع مدل و الگویی که حوزه علمیه باید ارائه دهد، جای بحث است؛ در خصوص کمک‌های تربیتی و اخلاقی، حوزه علمیه باید بتواند اخلاق حاکمیتی و اجتماعی ارائه کند.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری استان خراسان رضوی افزود: ما در روند خدمات دولت، باید مدیران صالح و مؤمن و سازمان‌های باایمان و صالحی را داشته باشیم، این‌ها از جنس تولید نرم‌افزارهایی است که علی رغمی که زحمت‌های زیادی برای آن کشیده شده، ولی لازم است یک بازنگری، ارتقا و تحولی را شاهد باشیم.

ارسال نظرات