۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۱۸۹۱۲
با سخنرانی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی؛

اولین اجلاسیه بین‌المللی فعالان عرصه «واجب فراموش شده» برگزار شد

اولین اجلاسیه بین‌المللی فعالان عرصه «واجب فراموش شده» برگزار شد
اولین اجلاسیه بین‌المللی فعالان عرصه امربه معروف و نهی از منکر «واجب فراموش شده» با پیام تصویری آیت الله صدیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین اجلاسیه بین‌المللی فعالان عرصه امربه معروف و نهی از منکر «واجب فراموش شده» پیش ازظهر امروز با حضور ۲۴ کشور در قم برگزار شد.

سخنرانان این جلسه آیات صدیقی، قائم مقامی، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، آقایان هاشمی گلپایگانی، تقوی، مایکل کوک و سرکار خانم خزعلی بودند که آیات صدیقی، مقامی و مایکل کوک با ارسال پیام هایی تصویری مطالبی را در موضوع اهمیت و جایگاه این واجب الهی بیان کردند.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه بقای دین اسلام در امر به معروف و نهی از منکر می باشد، تصریح کرد: آحاد مسلمانان نسبت به وظایف یکدیگر باید حساس باشند، امر به معروف و نهی از منکر در میان فرائض الهی جایگاه گلبول های سفید و قلب در بدن را دارد که خوبی ها را جذب و از نفوذ میکروب و ویروس جلوگیری می کند.

وی آمر به معروف و ناهی از منکر بودن را یکی از ویژگی های پیامبر برشمرد و خاطرنشان کرد: همه ما نسبت به این فریضه مسئول هستیم و تعطیل بردار نیست لذا باید گفتمان عمومی در ترویج و احیاء این واجب الهی به وجود آورد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید به گفتمان و فرهنگ عمومی تبدیل شود و اقدام به همایش های کلان در سطح کشوری از همین رو است.

در ادامه آیت الله قائم مقامی عمل به این فریضه توفیق الهی است که شامل فعالان این امر گشته و بدانید در آن لحظه قطعاً خلیفه الله هستید.

استاد حوزه علمیه نشانه خلیفه اللهی را اقامه امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و ابراز داشت: امام راحل در ابتدا با قیام فردی خود نقطه عطفی در کل عالم به وجود آورد و آغاز کننده انقلابی بزرگ در کل نظامات دنیا شد.

وی در پایان اظهار داشت: این فریضه مهم و عظیم را باید به فضل الهی در کل بلاد و جوامع اسلامی اجرا کرد چرا که ثمرات بیشمار آن به خود انسان ها برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نیز از دیگر سخنرانان این اجلاسیه بود که با اشاره به قوانین مجلس در حمایت از آمرین به معروف خاطرنشان کرد: قانون حمایت از آمرین وجود دارد و در راستای رفع کاستی ها، مجلس باید گام بردارد که به زودی مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام خواهد داد.

رئیس فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همگان باید در احیای این واجب فراموش شده گام بردارند، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر منحصر در یک گروه و جامعه نیست هرچند وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قوانین در سایر دستگاه ها است اما آحاد جامعه نیز باید نسبت به این فریضه مهم نظارت و مطالبه داشته باشند.

حجت الاسلام مبلغی در تصریح کرد: هدایت و جلوگیری از فساد و انحراف جامعه بسیار مهم است و هر فرد در هر سنگری باید تلاش کند تا این فریضه واجب الهی در کشور و جامعه خود به بهترین شکل انجام شود.

اولین اجلاسیه بین‌المللی فعالان عرصه «واجب فراموش شده» برگزار شد

خانم خزعلی نیز از شیوه حضور زنان در ورزشگاه ها گلایمند بود و گفت: با مصلحت اندیشی غیرقانونی نسبت به حضور بانوان در ورزشگاه ها غفلت کرده اند و علی رغم همه وعده ها مصوبات امر به معروف و نهی از منکر در راستای ورود بانوان به ورزشگاه ها عملی نشد.

وی ادامه داد: حضور بانوان قبح شکنی هایی در پی داشت که بنا بود با ساز و کارهای لازم مانع اینگونه هنجار شکنی ها در ورزشگاه ها باشیم.

در ادامه این برنامه و پس از اجرای برنامه  گروه جابر، هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر کشور نیز اسرائیل را بزرگترین منکر عالم دانست و ابراز کرد: برای عمل به امر به معروف و نهی از منکر واجب است قدرت برای انجام این کار در همه عرصه‌های لازم کسب شود.

وی افزود: کسب قدرت و استفاده از عقلانیت رکن موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر است، باید برای ترویج روز افزون این فریضه در جامعه ظرفیت‌های پراکنده مردمی را دور هم جمع کرد.

در بخشی از این مراسم علی تقوی موسس نهضت جهانی تقام الفرائض شرط نصرت الهی و بستر تمدن نوین اسلامی را امربه معروف و نهی از منکر اظهار داشت و خاطرنشان کرد: گفتمان سازی این فریضه در حال اجرا است اما آموزش این فریضه بسیار کند است.

وی ادامه داد: فعالان امر به معروف در عرصه آموزش این فریضه به نهضت سوادآموزی امربه معروف و نهی از منکر کمک کنید چرا که لازم نیست همه درس خارج امربه معروف و نهی از منکر را بیاموزند بلکه در حال حاضر نهضت سواد آموزی ضروتی تر است.

در ابتدای این اجلاسیه سید حسین ناظر دبیر اجلاسیه با بیان اینکه اگر فعالان امربه معروف و نهی از منکر جزیره ای عمل نکنند دیگر واجب فراموش شده نخواهد بود، اظهار کرد: عملکرد همه شما فعالان قابل اجر و تقدیر است اما اگر به صورت یک عمل جمعی و گروهی در کشور صورت بگیرد بدون شک از تاثیرگذاری بیشتری روبه رو خواهد شد.

گفتنی است در پایان این اجلاسیه از کتابی در موضوع امربه معروف به قلم علی تقوی رونمایی وبا تجلیل از برخی از فعالین این حوزه  و عکس دسته جمعی با حضور همه حاضرین اولین اجلاسیه واجب فراموش شده به کار خود خاتمه داد.

ارسال نظرات