۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۱۸۹۱۹

سیطره بر جماران

سیطره بر جماران
حجت الاسلام سخاوتیان گفت: جریان سیاسی خاص، بر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و زیرمجموعه های ایشان سیطره دارند و این جریان، همان اصلاح طلبان و محکومین فتنه ۸۸ هستند که در این ساختار نفوذ کردند.

اشاره: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) محلی است که مسئولیت حفظ و نشر ، نظارت و تأیید آثار امام راحل را بر عهده دارد و رسالت آن حراست، حفظ و احیای اصول و مبانی اندیشه‌های امام راحل به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و نظریه پرداز و مجری اسلام ناب محمدی است. ساختاری که روز به روز در سراسر کشور، بلکه جهان گسترده تر شده و با بودجه های کلان دولتی و موقوفه ای اداره می‌گردد و هیچگونه نظارتی بر خود را نمی‌پذیرد.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام سید امیر سخاوتیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

رسا- آیا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به اهداف اولیه مورد نظر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی در زمان تأسیس خود رسیده است؟

متأسفانه اهدافی که برای موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) تعیین شده بود در گذر زمان دچار یک سری جریانات سیاسی شد و از اهداف اصلی خود دور شد.

ما نمی گوییم که نباید فعالیت‌های سیاسی داشته باشیم؛ چراکه امام را فقیهی کاملاً سیاسی می‌دانیم؛ اما امام خمینی(ره) فقیهی که به جریان خاص سیاسی تعلق داشته باشد، نیست؛ بلکه فقیهی سیاسی است که متعلق به تمام شیعیان است؛ اما متاسفانه مشاهده می‌شود که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در برخی از مواقع بیانیه‌ هایی را صادر می‌کند که با مبانی و اصول مسلّم امام راحل هیچ سازگاری ندارد.

م/

رسا- آیا موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در تبیین و ترویج اندیشه های امام راحل عملکرد مناسبی داشته است؟

باید بگویم که انتظاری که ما از این مجموعه برای رسیدن به اهدافی که برای آن تعیین شده است، داشتیم هنوز برآورده نشده است؛ در جامعه ما چند درصد از مردم با افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) آشنایی دارند؟ و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با توجه به بودجه ها و امکاناتی که در اختیار دارد، چند درصد از اندیشه ها، مبانی و بیانات امام راحل را توانسته است در کتاب های درسی دانش آموزان ما وارد کند؟

این مجموعه برای اینکه افکار و اندیشه های امام راحل را به نوجوانان، جوانان و حتی خردسالان انقلاب اسلامی ما آموزش دهد، چه برنامه هایی را به اجرا گذاشته است؟ واقعیت این است که در این گونه مسائل چیزی مشاهده نشده است و ما هیچ برنامه عملیاتی در این باره از این مجموعه عریض و طویل سراغ نداریم.

رسا- اخیراً کسانی که در فتنه 88 محکوم شده بودند، در رسانه جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) دست به قلم شده و یا مصاحبه می کنند؛ آیا به سبب این موضوع لزومی ندارد تا نظارت بر رسانه های منسوب به بیت امام راحل و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بیشتر باشد؟ یا تغییراتی در بدنه پایگاه خبری جماران ایجاد شود؟

حتی اگر بگوییم که در این باره لازم است نظارت هایی صورت بگیرد، باید در ابتدا عمق و بُعد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) را افزایش دهیم؛ یعنی باید این فهم و شناخت بر این مکان حاکم شود که این مجموعه، سهم یک جناح خاص سیاسی و یا پناهگاه امن آنان نیست؛ بلکه امام راحل متعلق به همه مردم است.

باید این نوع شناخت و نحوه تفکر بر آن مجموعه مدیریت کند و اگر بخواهیم تنها از نظارت صحبت کنیم، ممکن است درگیر یک سری از عزل و نصب‌ها شویم که این امر نیز در دراز مدت آسیب‌زا خواهد بود و ضرر آن از منافعش بیشتر خواهد شد.

به نظر من بهترین راهکار این است که باید بزرگان حوزویِ انقلابی روابط خود را با مجموعه تنظیم و نشر آثار امام خمینی راحل پر رنگ تر کنند و روابط خود را با این مؤسسه گسترش دهند؛ چرا که هرچقدر حضور و فعالیت بزرگان انقلابی، در این مجموعه کم رنگ تر شده و آنان از حضور در این گونه مجموعه ها دوری گزینند طبیعتاً دچار برخی از آسیب هایی خواهیم شد که اکنون دیده می شود.

به عبارت دیگر باید بزرگان انقلابی ما در این گونه مجموعه ها حضور تاثیرگذاری داشته باشند و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز از همکاری با مجموعه های انقلابی استقبال کند و از بزرگان دعوت به عمل آورد تا روابط ها عمق و قوت پیدا کند.

به نظر من این امر به منویات مقام معظم رهبری نیز نزدیک تر است؛ زیرا تجربه نشان داده است که رهبر معظم انقلاب از این مجموعه حمایت کرده و احترام آن را نیز حفظ می کند.

بنابراین باید با توجه به منویات و رویکرد رهبر انقلاب اسلامی، روابط بزرگان حوزه انقلابی با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نزدیک تر و قوی تر شود.

یقیناً وجود تبادلات و مباحث علمی بین این مجموعه ها با دیگر مجموعه‌های انقلابی و وجود تعاملات طرفین، سبب جلوگیری از تک بُعدی حرکت کردن مجموعه هایی مثل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می شود.

سیطره جریان سیاسی خاص بر موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل

رسا- چرا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برخی از آثار مهم مانند «رنجنامه» را سال هاست که تجدید چاپ نمی‌کند؟

به نظر من علت اصلی این امر، سیطره جریان سیاسی خاص، بر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و زیر مجموعه هایی مانند رسانه جماران است و این جریان خاص سیاسی، همان اصلاح طلبان و محکومین فتنه ۸۸ هستند که در این مجموعه نفوذ دارند و به نوعی به سانسور مبانی و اندیشه های امام راحل می پردازند؛ درحالی که امام خمینی (ره) شخصیتی بزرگ است که نباید مورد سانسور واقع شود؛ اما متاسفانه از دل این سانسورها خطر تحریف نیز به چشم می خورد که باید جلوی تحریف امام راحل گرفته شود و نباید از این گونه مسائل مهم غفلت شود.

رسا- آیا نمایندگان مجلس بر اختصاص بودجه کلان بر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای اهداف از پیش تعیین شده آن نظارت دارند؟ آیا تا به حال تحقیق و تفحص در این باره انجام گرفته است؟

واقعیتش این است که در این زمینه جواب مشخصی از نمایندگان مجلس دریافت نکرده ایم؛ اما آنچه که می توانیم در این باره بگوییم این است که هر مرکز یا مجموعه ای که از بیت المال مصرف می کند، باید نسبت به بیت المال مسلمین پاسخگو باشد و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز به عنوان موسسه ای که از بیت المال مسلمین هزینه کرده و با بودجه و کمک های مردمی اداره می شود، باید به مردم و مسئولین مربوطه پاسخگو باشد.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عباس حکمت
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
خدا حفظتان کند حریم امام را از نفوذی های آمریکایی نجات دهید
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
درود بر آسید امیر سخاوتیان و مواضع انقلابی او
0
0