۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۱۹۰۵۳

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به چهارمحال و بختیاری

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به چهارمحال و بختیاری
مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه ۱۶ شهریورماه در برنامه‌ای دو روزه به چهارمحال‌وبختیاری سفر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه ۱۶ شهریورماه در برنامه‌ای دو روزه به چهارمحال‌وبختیاری سفر کرد و در بدو ورود به شهرکرد از سوی مسئولان مورد استقبال قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این جلسه با قدردانی از سفر مدیر حوزه‌های علمیه کشور به استان و با اشاره به حضور خودش در مناطق محروم کوهرنگ، اظهار کرد: این سفر با هدف اطلاع از وضعیت مردم به‌ویژه در حوزه فرهنگی انجام شد؛ راه مواصلاتی، ارتباطات و رسانه از زیرساخت‌های مهم برای ارتقای فرهنگ است که در این روستاها فاقد این امکانات هستیم.

وی با ذکر اینکه این کمبودها از ضعف مردمان این مناطق نیست، ادامه داد: این مردمان در مناطق محروم خواهران و برادران ما هستند و اشکال از ماست که به این مناطق نرفتیم و امکانات را برای این مردم فراهم نکرده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه حضور آیت‌الله اعرافی به‌ عنوان مدیر حوزه های علمیه کشور و عضو فقهای شورای نگهبان در این جلسه حُسن تصادف مبارکی است، گفت: از ایشان می‌خواهیم که در جهت رسیدگی به محرومیت‌ها مساعدت داشته باشند؛ این رسیدگی‌ها برای کارهای فرهنگی و حوزوی لازم و ضروری است.

سخنرانی در جمع مدیران مدارس علمیه و شورای معاونین، بازدید از فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی حوزه علمیه استان، جلسه با شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه استان و مصاحبه با شبکه استانی از برنامه‌های مدیر حوزه‌های علمیه در روز جمعه بود.

حوزه در برنامه پنج ساله خود ۳۰۰ هدف دارد

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه صبح پنجشنبه ۱۷ شهریورماه و همزمان با سالروز شهدای ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷، با حضور در گلزار شهدای شهرکرد، به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای گمنام استان ادای احترام کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه پنجشنبه ۱۷ شهریور نیز در جلسه شورای اداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ضرورت کشف و حمایت از استعدادهای قوی و نخبه در جوانان در ساحت‌های مختلف، بیان کرد: یک جوان نخبه که از ایران می‌رود و مهاجرت می‌کند، برای ما یک مصیبت است، لذا می‌طلبد نخبگان را در مسیر پیشرفت و تعالی اخلاقی و اسلامی جامعه حفظ کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: روحانیت با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌تواند در جهاد تبیین نقش موثری داشته باشد و وظیفه دولتمردان حمایت از زیرساخت های حوزه‌های علمیه است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های علمیه هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، گفت: توسعه خانه‌های عالم در دستور کار قرار دارد و باید این اقدامات افزایش پیدا کند؛ در سفر ریاست جمهوری به زیرساخت های عمرانی مدارس علمیه توجه شد.

حجت الاسلام سعیدی مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: این پرسش جدی بی‌پاسخ مانده است که چرا پروژه‌های حوزه علمیه که میدان تربیت عالمان و اندیشمندان و فرزانگان است باید بیش از ۱۰ سال نیمه‌کاره بماند، اگر این زیرساخت‌ها تکمیل می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید، در عرصه آموزش و پژوهش و سطح کمی و کیفی حوزه علمیه استان رشد مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

حوزه در برنامه پنج ساله خود ۳۰۰ هدف دارد

وی تأکید کرد: امروز مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) بازفت از ضروری‌ترین و بدیهی‌ترین امکانات بی‌بهره است و ما به‌عنوان مسئول باید رسیدگی کنیم. نهادهای علمی و فرهنگی مانند حوزه علمیه در این مناطق محروم و دورافتاده باید بیشتر تقویت شوند. به علت نبود منابع مالی، ساختمان سه‌طبقه این حوزه در زمینی به مساحت ۱۹۰۰ مترمربع از سال ۸۹ تاکنون متوقف مانده و منتظر تخصیص بودجه است.

سعیدی در خصوص ساختمان مدرسه علمیه اردل، تصریح کرد: ساختمان این مدرسه در حال حاضر اجاره‌ای و مستهلک است‌، زمینی برای احداث ساختمان این مرکز دیده شده اما به دلیل نبود اعتبارات متوقف است. همچنین ساختمان مدرسه علمیه فرخشهر از سال ۸۹ در زمینی به مساحت بیش از ۴۶۰۰ مترمربع پایه‌گذاری شد، اما در تکمیل آن دچار مشکل شده‌ایم. مشکلات بازسازی، تکمیل و بهره‌برداری از مدرسه امام علی(ع) بروجن، مدرسه علمیه امام صادق(ع) فارسان، مدرسه علمیه لردگان و شهر کیان نیز نیازمند نگاه ویژه هستند.

آیت‌الله اعرافی گفت: حوزه علمیه تاریخی هزار و چند ساله دارد و قوام حوزه در گرو آن است که در کنار مردم، برآمده از مردم و در خدمت مردم باشد؛ هر گاه حوزوی حس مردمی را از دست بدهد، از راه خود دور شده است. حوزوی باید در اجتماع حاضر باشد و حوزه آماده است ۱۰ هزار طلبه را در مواقع ضروری مانند سیل و زلزله به خط کند.

وی در نشست صمیمی با طلاب با تقدیر از ارائه نظرات و پیشنهادات طلاب و روحانیون حاضر در جلسه، اظهار داشت: هر مسئولی باید خود را برای توجه به نظرات آحاد جامعه آماده کند و از خدا می‌خواهیم که این توفیق را به همه ما مسئولان عنایت فرماید.

آیت‌الله اعرافی با ذکر اینکه امروز حوزه باید پاسخگوی نیازهای جدید باشد و عرصه‌های زیادی را پوشش دهد و نقش‌آفرین باشد، مطرح کرد: طلاب و روحانیون این افق‌ها را پیش رو دارند که باید با توکل به خدا، روحیه جهادی و انگیزه وافر این آفاق را بگشایند و نباید از سختی‌ها واهمه داشته باشند، چرا که نهاد روحانیت آبدیده سختی‌های روزگار است.

حوزه در برنامه پنج ساله خود ۳۰۰ هدف دارد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طراحی‌های حوزه در سال‌های اخیر نو و جدید است و تمام طراحی‌ها در پرتو نگاه مقام معظم رهبری رقم خورده است و لذا امروز حوزه در برنامه پنج ساله خود یک‌هزار شاخص، در ۴۲ مضمون و در حدود ۳۰۰ هدف دارد که در درون این برنامه، حداقل ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه کاری که ستاد همکاری‌های حوزه علمیه دنبال می‌کند، کار یک‌ روزه و دو روزه نیست، گفت: پشتوانه این کار، یک افق پنج ساله است و طرح‌هایی چون امین، فعال شدن رشته‌های بیست‌گانه در حوزه برای آموزش و پرورش، سرباز طلبه، فرایند استخدام طلاب خواهر و برادر بر حسب نیاز آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش، ذیل این برنامه پنج ساله اجرایی می‌شوند.

در ادامه این سفر آیت‌الله اعرافی در نشست ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، دبیر همکاری‌های حوزه علمیه کشور و مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان در شهرکرد برگزار شد تأکید کرد: در طرح امین، روحانی در یک مدرسه اگر شایستگی‌های لازم را نداشته باشد، بهتر است که نباشد، لذا روحانی آموزش دیده و تایید شده از حیث اخلاق و منش باید در آموزش و پرورش حضور یابد و لذا از مدیران آموزش و پرورش تقاضا می‌کنم که نهایت همکاری را با این روحانیون داشته باشند و طلاب نیز ارتباط خوبی با مدیر و معلمان برقرار و به دنبال تیم‌سازی و تشکیل گروه باشند.

وی ادامه داد: روحانی مدرسه، باید جزیی از تیم تربیتی مدرسه، عنصری فعال و کنش‌گری قوی باشد که می‌خواهد انسان‌سازی کند و فرد در طراز انقلاب اسلامی را تعلیم و تربیت کند و لذا مسئولان آموزش و پرورش و حوزه باید مراقب باشند که فضای دو قطبی‌ از روحانی و غیر روحانی در مدارس ایجاد نشود.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: همچنین مراقب باشید که روحانی واجد شرایط و قوی وارد سیستم آموزش و پرورش شود و برای این کار لازم است تا در پذیرش طلاب سختگیری شود و در کنار آن برپایی دوره‌های ورودی و نیز دوره‌های منظم تکمیلی نیز در دستور کار قرار گیرد.

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به چهارمحال و بختیاری

ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای چهارمحال‌وبختیاری

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه همزمان با سالروز شهدای ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷، با حضور در گلزار شهدای شهرکرد، به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای گمنام استان ادای احترام کرد.

در این برنامه، استاندار چهارمحال‌وبختیاری، مدیر حوزه علمیه استان و جمعی از مسئولان ارشد استان آیت‌الله اعرافی را همراهی کردند.

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به چهارمحال و بختیاری

اجرای ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی در برنامه ۵ ساله حوزه

آیت الله اعرافی همچنین در جمع طلاب چهارمحال و بختیاری با تقدیر از ارائه نظرات و پیشنهادات طلاب و روحانیون حاضر در جلسه، اظهار داشت: هر مسئولی باید خود را برای توجه به نظرات آحاد جامعه آماده کند و از خدا می‌خواهیم که این توفیق را به همه ما مسئولان عنایت فرماید.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) در حکمت ۲۸۹ نهج‌البلاغه می فرمایند «کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ وَکَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ» اظهار کرد: حضرت(ع) ویژگی هایی را برای یک تیپ از شخصیت الهی و بزرگ بیان می‌کنند که در شرح آن به افرادی چون ابوذر و دیگران اشاره شده است و یک نظر هم آن است که این ویژگی‌ها فرد خاصی را منظور قرار نداده، بلکه اشاره به صفات یک الگوی شخصیتی است که امام(ع) بیان کرده‌اند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فراز آغازین این کلام از امیرمؤمنان(ع)، بیان کرد: آنچه این الگوی شخصیتی دینی را در نظر حضرت بزرگ کرده این بوده است که دنیا در چشم او کوچک است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: از طلاب می‌خواهم که سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در مراسم چهلم فرزندشان حاج آقا مصطفی را گوش کنند؛ در آن زمان بنده طلبه‌ای نوجوان بودم و سخنرانی‌های امام(ره) امواج عجیبی را به وجود می‌آورد و به این سخنرانی که رسید شعله‌های انقلاب برافروخته شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور همچنین از طلاب خواست که آخرین سخنرانی شهید صدر در نجف اشرف و پیش از شهادت را گوش دهند، یادآور شد: این شخصیت با عظمت می‌گوید "از خودمان بپرسیم اگر ثروت هارون‌الرشید به ما عطا می‌شد، آیا آن‌را کنار می‌گذاشتیم و دین‌دار باقی می‌ماندیم یا خیر؟ " اساس حوزه بر مبنای این نگاه است و افتخار حوزه نیز این است که انسان‌هایی در اوج اما بسیار متواضع، خداجو و خدا اندیش داشته است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ضرورت شناختن و شناساندن مؤلفه‌ها و کارکردهای حوزه علمیه، بیان کرد: حوزه یک نهاد عمیق و ریشه‌دار، آزموده، آبدیده و گذر کرده از کوران حوادث است که تجربه‌های بزرگ را از فراز و فرودها، تلخ و شیرین‌ها، شکست و پیروزی‌ها، رنج‌ها و مرارت‌ها و افتخارات در مقاطع گوناگون در سینه دارد و سر جمع تاریخ هزار و چند صد ساله آن یک تاریخ مشعشع و پرافتخار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: حوزه علمیه قطعاً باید در یک صراط مستقیم، روند تحول، تغییر، پیشرفت و بالندگی را طراحی کند؛ کسانی حوزه را فقط در چارچوب پیشین می‌بینند و چشم را بر تحولات جدید و نو می‌بندند، این غلط است، البته کسانی هم بوده‌اند که به این اصالت و منهج‌های قویم اجتهادی و سنت‌های فقهی و اصولی و فلسفی پشت پا زدند و نوگرا شدند که این نیز غلط است، چرا که حوزه اینها را طرد کرده و نمی‌پذیرد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: امامین انقلاب و بزرگان قائل به حوزه ریشه‌دار در سنت، عمیق در علم و دانش، پایبند به سنت‌های علمی آزموده شده اما در عین حال دارای نگاه نو و بهره‌مند از تجربه‌های جدید هستند. حوزه ثوابتی دارد که باید به آن پایبند باشیم، متغیرهایی نیز دارد که متناسب با اقتضائات و شرایط لازم است به آن توجه شود.

وی حوزه را جایگاه علم، خرد، اندیشه‌محوری، عقلانیت و نهاد دانش‌بنیان خواند و یادآور شد: تار و پود حوزه متشکل از حکمت و علم است، وقتی تاریخ حوزه را مقطع به مقطع دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در یک برهه از ریاضیات و طب تا فلسفه و فقه و کلام و حدیث رجال بزرگی داشته و این همه دانش را نه تنها برای شیعه و مسلمان، بلکه تمام بشریت اندوخته و تولید کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه حوزه علمیه نهادی عمیق از حیث اخلاقی، معنوی و سنت‌های بزرگ معنوی است، گفت: این معنویت و اخلاق در هیچ جایی جز حوزه به این سطح متعالی نرسیده و همیشه خورشیدهای فروزانی در حوزه به‌عنوان مشعل‌ ارزش‌های انسانی و الهی بوده‌اند، بنابراین حوزه همیشه اجتماعی و مردمی بوده و خدمات اجتماعی داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه همیشه سیاسی بوده و از سیاست عزلت نگزیده است، خاطر نشان کرد: سیاست شریعت‌مدار و فقه‌محور در ذات حوزه بوده است، البته این سیاست‌ورزی باید حکیمانه و شجاعانه باشد، آنچنان که امامین انقلاب به ما آموختند.

وی ادامه داد: حوزه در سیاست ید طولایی دارد و این نهاد در بخشی از غیبت صغری و نیز غیبت کبری، هویت‌ساز جامعه شیعی بوده است؛ بزرگان حوزه در طول تاریخ نیز سیاست‌ورزانی بودند که تحول ایجاد کردند و در عصر معاصر نیز این تحول با اندیشه امام(ره) اتفاق افتاد.

آیت‌الله اعرافی با ذکر اینکه امروز حوزه باید پاسخگوی نیازهای جدید باشد و عرصه‌های زیادی را پوشش دهد و نقش‌آفرین باشد، مطرح کرد: طلاب و روحانیون این افق‌ها را پیش رو دارند که باید با توکل به خدا، روحیه جهادی و انگیزه وافر این آفاق را بگشایند و نباید از سختی‌ها واهمه داشته باشند، چرا که نهاد روحانیت آبدیده سختی‌های روزگار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طراحی‌های حوزه در سال‌های اخیر نو و جدید است و تمام طراحی‌ها در پرتو نگاه مقام معظم رهبری رقم خورده است و لذا امروز حوزه در برنامه پنج ساله خود یک‌هزار شاخص، در ۴۲ مضمون و در حدود ۳۰۰ هدف دارد که در درون این برنامه، حداقل ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی باید اجرا شود.

آیت‌الله اعرافی در خصوص آنچه انجام شده است نیز تصریح کرد: این موارد به حدود ۱۰۰ طرح می‌رسد؛ امسال حدود ۱۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم و کشور راه‌اندازی شده است که اگر قدری جلو برویم سطوح بالاتر در فلسفه‌های مضاف و فقه‌های جدید نیز ایجاد خواهد شد و برای ۱۵۰ الی ۲۰۰ رشته کار سرفصل نویسی انجام و نقشه اجرا نیز معین شده است.

ارسال نظرات