۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۱۹۱۰۵
اربعین تبلور رویارویی همه‌جانبه حق و باطل؛

دم‌خروس معاندین دربرابر خیزش جهانی اربعین یا قسم حضرت عباس ناکارآمدی دولت؟

دم‌خروس معاندین دربرابر خیزش جهانی اربعین یا قسم حضرت عباس ناکارآمدی دولت؟
دولت سیزدهم با هجوم عاشقانه مردم نسبت به امام حسین در ایام اربعین روبروست و تلاش دارد موانع را بردارد؛ اما معاندین خارجی و داخلی آن را ناکارآمدی دولت معرفی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روزهای گذشته با اعلام رسمی از سوی وزارت کشور، از مردم عاشق امام حسین(ع) که برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین، راهی مرزهای زمینی شده‌اند، خواسته شد تا از مرزها باز گردند و به‌دلیل ضعیف بودن امکانات انتقال زوار به شهرهای زیارتی از سوی دولت عراق و همچنین عدم وجود امکان اسکان زائران در آن سوی مرزها، موقتاً مرزها از سوی طرف ایرانی بسته شده است.

باید درنظر داشت، امسال برای اولین بار است که پس از شیوع ویروس کرونا، دولت اجازه حضور کامل زائران را برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین می‌دهد. برخلاف دولت یازدهم و دوازدهم که برای زیارت اربعین اهمیتی قائل نبودند و این حاج قاسم سلیمانی بود که برای تسهیل زیارت اربعین حتی شرط گذرنامه را با دولت عراق حل کرد؛ اما این بار مردم عاشق که نزدیک به دوسال از زیارت اربعین محروم بودند، به دلیل ضعف دولت عراق در تأمین شرایط صحت و سلامتی، اقدام به بستن مرزها کرده است.

عجز رسانه‌های مزدور خارجی دست در دست برخی رسانه‌های معاند داخلی که کمترین درکی از شوق و علاقه فزاینده مردم نسبت به مکتب حسینی ندارند، امر بعیدی نیست. آن‌ها تلاش می‌کنند این شوق را امر حکومتی جلوه دهند و هجوم میلیونی زوار به مرزها و ناتوانی دولت‌ها در حل این مشکل را، شکست پروژه اربعین تلقی کنند.

رسانه‌های معاندی که تا دیروز اشتباهات و ضعف‌های دولت روحانی را ماله می‌کشیدند، امروز با بمباران خبری تلاش می‌کنند اذهان عمومی را نسبت به برخی سؤالات و پرسش‌ها نسبت به پدیده زیارت اربعین به انحراف بکشانند. اولاً اگر دولتی این امکان را دارد که بیش از پنج میلیون جمعیت را راضی به سفر یک‌هفته‌ای برای پیمودن پیاده آن هم نزدیک به هشتاد کیلومتر کند، حقاً دولتی توانمند در بسیج عمومی مردم است؛ اما نباید فراموش کرد که به‌راستی عشق به امام حسین(ع) باعث حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی بزرگ جهانی اربعین است.

ناکارآمدی دولت عراق در تأمین امکانات برای زائران نیز نشان‌گر این است که این راهپیمایی، از دست این دولت یا آن دولت خارج است و تنها نقش دولت‌ها درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین، ایجاد تسهیلاتی برای نادیده گرفتن مرزهای سیاسی تحمیل شده به کشورهاست؛ چرا که اثبات شده است ملت عراق و ملت ایران همراه با سایر ملت‌های مسلمان منطقه، پیوند عمیق برادری و دوستی دارند.

نکته مهمی که در تحلیل‌ها نباید فراموش کرد، افزایش حجم تهدیدها علیه زوار اربعین است. سال‌های گذشته نیروهای امنیتی عراق با تهدیدات گروه‌های تروریستی مشخص روبه‌رو بودند؛ اما امسال گروه‌های تروریستی مانند حزب منحله بعث، سازمان مجاهدین خلق(منافقین) و برخی جریان‌های دیگر تندرو، رسماً وارد صحنه شده‌اند که تا کنون بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی حشدالشعبی، خنثی شده‌اند.

حشدالشعبی اعلام کرد که نزدیک به بیست هزار نیروی امنیتی را برای تأمین امنیت زوار مستقر خواهد ساخت. نمونه‌هایی از تلاش‌های حشدالشعبی برای تأمین امنیت زائران را می‌توان به خنثی کردن توطئه‌های تروریست‌های وابسته به حزب منحله بعث در استان‌های کربلا، بابل، المثنی و الدیوانیه اشاره کرد. همچنین دستگیری افرادی که تلاش می‌کردند با انتشار مطالب تفرقه افکنانه، میان زائران اختلاف بیندازند، بیانگر تلاش همه جانبه بسیج مردمی عراق جهت تأمین امنیت زوار است.

گرمای هوا و شرایط جوی عراق نیز از جمله دلایل دیگری است که خدمت‌رسانی به زوار اربعین را بیش از پیش سخت‌تر می‌نماید. طبق اعلام سخنگوی اورژانس با اشاره به تراکم جمعیت بالا در مرز مهران، مهم‌ترین مشکل را گرمازدگی زائران دانسته و اعلام کرد: «تا کنون ۱۰ هزار زائر گرما‌زده شده‌اند که توسط اورژانس درمان شد‌ه‌اند.»

نکته قابل توجه این است که دولت سیزدهم، عشق و ارادت خالصانه خود را نسبت به برگزاری هرچه بهتر زیارت اماکن مقدسه اسلامی نشان داده است که حتی حفظ جان یک ایرانی را نیز در این خیزش جهانی، لازم می‌داند و تمام تدابیر لازم را برای بهبودی هر چه بهتر این پدیده معنوی اتخاذ خواهد کرد.

بسیاری از اصلاح طلب‌ها نیز ادعا دارند که دولت روحانی در زمینه اربعین موفق‌تر از دولت رئیسی بوده است؛ اما چرا زمانی که از آن‌ها درباره تأمین امنیت زائران خانه خدا در عربستان سعودی پرسش می‌شود، سکوت می‌کنند؟ هیچگاه فراموش نمی‌شود بی‌کفایتی دولت تدبیر و امید باعث شد عربستان سعودی در حوادث مختلف زائران ایرانی خانه خدا را در منا و ... به‌شهادت برساند و کمترین توبیخ‌ها و برخوردهای دیپلماتیک توسط دولت انجام نشود. از طرفی توهین‌های صریح و روشن دولتمردان سابق نسبت به عزاداری برای ائمه اطهار یا توهین‌ها و تحریف‌ها نسبت به ائمه اطهار فراموش شدنی نیست. دیگر آنکه نباید غافل ماند که سال‌های گذشته حاج قاسم سلیمانی بود که برای تسهیل شدن زیارت اربعین می‌کوشید و عملاً خبری از پیگیری از سوی دولت تدبیر و امید نبود.

در یک کلام، همه دشمنان قدرت خود را بر تضعیف اربعین جمع کرده‌اند و حمله آن‌ها به دولت‌ها بهانه‌ایست که خود امام حسین(ع) را هدف قرار داده اند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات