۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۱۹۲۱۵
سخنگوی وزارت امور خارجه:

سه کشور اروپایی مسیر سازنده را در پیش گیرند

سه کشور اروپایی مسیر سازنده را در پیش گیرند
کنعانی با بیان اینکه ایران در پاسخ اخیر داده شده به انریکه مورا مطالبات جدیدی مطرح نکرده، گفت: نه به زیاده خواهی تمکین کرده و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: امسال به رغم برخی مشکلات از جمله گرمای کم سابقه هوا سیل ارادتمندان و عاشقان از ایران و اقصی نقاط جهان به طرق مختلف راهی سرزمین عراق شدند و در مسیر رسیدن به کربلای معلی طی طریق کرده و می‌کنند. اتفاق باشکوهی است و یک میعادگاه بزرگ جهانی برای همه آزادگان جهان از همه ادیان و مذاهب است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از دولت و ملت عراق به عنوان میزبانان شایسته این همایش بزرگ جهانی یک بار دیگر به خاطر میزبانی کریمانه از زائران ایرانی و همچنین همه زائران از کشورهای همسایه و اقصی نقاط عالم تشکر می‌کنیم. این حد از مهمان‌نوازی کریمانه که هر سال صورت می‌گیرد و امسال هم به رغم مشکلات عزیزان دار و ندار خود را در خدمت میزبانی زوار سیدالشهدا قرار دادند، شایسته قدردانی است.

ایران قادر به تامین بخشی از نیاز بازار انرژی

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نیاز اروپا به انرژی و به توافق برای لغو تحریم‌ها نیاز ندارند و صدور بیانیه سه کشور اروپایی تحت تاثیر سیاست‌های مخرب صهیونیست‌ها و پاسخ ایران بیان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر زندگی مایل نیستند از ظرفیت‌های موجود به ویژه از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند، باید از دولتمردان اروپایی پرسید و باید پاسخگوی مردم خودشان باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر بسیار مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی، این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازار جهانی را برای کسانی که علاقه‌مند به استفاده از این ظرفیت هستند، تامین کند.

توصیه به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی اظهار داشت: این اقدام موضعی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که توافق یک مسیر دو طرفه است، اظهار داشت: انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند.

وی گفت: آنچه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صلح آمیز است. جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی، سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد، همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: در باب امور پادمانی، جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال بر اجرای غیرتبعیض آمیز و بیطرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد. همواره تأکید کرده و می‌کنیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث، به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، عمل کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین ادامه داد: جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متاسفانه تحت تأثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

کنعانی تصریح کرد: ایران آمادگی خودش را هم برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده و می‌کند و همچنین آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف، ایران همانطور که تکالیفی دارد، حقوقی هم دارد. این دو در کنار هم معنای و مفهوم می‌یابد

موافق استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن هستیم

 وی درباره اوضاع یمن و سفر محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله به تهران نیز گفت: ایران از مهمترین کشورهای صاحب نقش در روند سیاسی یمن است. بارها تأکید کردیم بحران یمن از ابتدا بحران غیرضروری و ناشی از خطای محاسبه و دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل در منطقه بود. بارها تأکید کردیم که روند نظامی در تحولات یمن روندی است که به نتیجه نخواهد رسید و روند سیاسی بهترین روش برای حل و فصل این بحران غیرضروری است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: سفر آقای محمد عبدالسلام به ایران در استمرار گفت‌وگوهای سازنده ایران با طرف‌های مختلف از جمله طرف‌های یمنی به منظور کمک به ادامه آتش بس و در عین حال کمک به روند شکل گیری یک راه‌حل سیاسی پایدار در بحران یمن است. ما پیش از این هم گفت‌وگوهایی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در تهران داشتیم و تمامی این تلاش‌ها در راستای تحکیم آتش بس است و این‌که روند آتش بس فعلی به یک روند با ثبات و پایدار سیاسی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: ما موافق استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن هستیم، ولی آن‌چه می‌تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند، رفع محاصره یمن، اجازه دادن به ورود کمک‌های انسانی به یمن، تامین مایحتاج ملت تحت محاصره یمن است و این‌که اجازه داده شود بحران سیاسی یمن در روند گفت‌وگوهای داخلی و گفت‌وگوهای سیاسی یمنی - یمنی حل و فصل شود و شرایط این کشور به شرایط ثبات و پایداری برسد.

دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی

سخنگوی وزارت خارجه درباره پذیرش مهاجران افغانستان و بلاتکلیفی دانش آموزان افغانستان برای تحصیل در ایران نیز بیان کرد: موضوع افغانستان از موضوعات مهم پیش روی جمهوری اسلامی ایران است. مضافا این‌که موضوع افغانستان به ویژه مسائل انسانی این کشور یک موضوع بین‌المللی است هم برای سازمان ملل و سازمان‌های تخصصی وابسته و هم برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل. متاسفانه در نتیجه ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط دولت متجاوز آمریکا شاهد ویرانی زیرساخت‌ها و انهدام زیرساخت‌های اقتصادی این کشور هستیم.

وی ادامه داد: در طول ۲۰ سال گذشته با تمرکز بر جنگ و جنگ آوری هیچ اقدامی در جهت تقویت و ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برای فرزندان افغانستان فراهم نیامد و متاسفانه در سایه تغییر و تحولات یک سال اخیر در افغانستان بخش زیادی از جامعه دانش آموزان افغانستان و حتی دانشجویان این کشور و به ویژه دانشجویان و دانش آموزان دختر این کشور از تحصیل باز ماندند. یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان کمک به موضوعات انسانی و تامین مایحتاج انسانی مردم افغانستان است. در حوزه انسانی ایران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین حجم آوارگان افغانستان است و سال‌هاست که پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است و در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی مقیم ایران اضافه شده است.

کنعانی اضافه کرد: همواره بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم. ایران در بخش آموزش در طول سالیان طولانی گذشته بخش قابل توجهی از فضا و امکانات آموزشی خود را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی قرار داده و در این زمینه تلاش‌های مضاعفی صورت گرفته و حتی با نظر شخص مقام معظم رهبری تسهیلاتی در طول سال گذشته بیش از تسهیلات قبلی داده شده در اختیار این عزیزان قرار داده شده است.

امکانات ایران محدود است و بقیه هم مسؤولیت دارند

وی یادآور شد: امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسؤولیت‌های جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و کشورهایی که در وضعیت کنونی افغانستان نقش داشتند و همچنین کشورهایی که در قضایای مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی احساس مسؤولیت می‌کنند و ادعا می‌کنند وظیفه دارند نیز وجود دارد و باید در کنار ایران به نیازهای درمانی و آموزشی شهروندان افغانستانی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان این کشور کمک کنند. میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در طول سالیان گذشته بخش وسیعی از امکانات ملی خودش را با نگاه انسانی در اختیار این عزیزان قرار داده است و در این زمینه جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید توجه بیشتری به این موضوع کند.

درخواستی برای موکول کردن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره دریافت نکردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موکول شدن مذاکرات وین به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا نیز گفت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.

همچنان بر مسیر تعامل تاکید داریم

وی درباره رویکرد این روزهای عربستان از جمله حمایت از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط با ایران و بازداشت حاجی ایرانی و ...و این‌که به نظر می‌رسد شاهد رکود در روند مذاکرات ایران و عربستان هستیم، گفت: معتقدیم کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای تقویت صلح، ثبات و آرامش در منطقه هستند. به صورت طبیعی، ثبات در منطقه زمینه ساز توسعه اقتصادی است، موضوعی که مورد نیاز و توجه همه کشورهای منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، توجه به مصالح ملی و عمومی منطقه‌‌ای است. ما با تمرکز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جمعی برای ایجاد شرایط بهتری در منطقه همواره تأکید کردیم که آمادگی داریم با کشورهای همسایه و دوست در منطقه برای ایجاد شرایط بهتر به منظور تامین منافع و مصالح کشورهای منطقه تعامل کرده و گفت‌وگو کنیم. چنین رویکردی می‌تواند تامین کننده منافع و مصالح همه کشورها باشد.

وی با بیان این‌که اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست، خاطرنشان کرد: ما همچنان بر مسیر تعامل تاکید داریم و انتظار داریم همه کشورهای منطقه در مسیر تعامل قدم بردارند. در مورد عربستان سعودی بارها تأکید کردیم که ناظر به نگاه ایران مبنی بر ضرورت حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های جمعی برای تامین منافع و مصالح مشترک وارد گفت‌وگو شدیم و این گفت‌وگوها در پنج مرحله ادامه یافت، توافقاتی حاصل شد و با انجام توافقات حاصل شده در گفت‌وگوهای قبلی زمینه برای نشست‌های بعدی در سطوح دیگر فراهم خواهد شد.

کنعانی عنوان کرد: تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است و جمهوری اسلامی ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای، به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

گام‌های اجرایی برای عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای در حال طی شدن

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سران شانگهای در سمرقند و عضویت دائم ایران در این سازمان و دیدار سه جانبه آیت‌الله رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به تصویب سران این سازمان رسیده و گام‌های اجرایی برای عضویت رسمی ایران در این سازمان در حال طی شدن است.

وی با بیان این‌که این سازمان به عنوان سازمان چندجانبه منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی و ترانزیتی و انرژی است، خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور مهم منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب، دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌تواند در خدمت اهداف سازمان قرار بگیرد. عضویت در این سازمان، منفعت و مصلحت دوسویه است، هم برای ایران به منظور استفاده از ظرفیت‌های بزرگ نهفته در این سازمان و ظرفیت‌های بزرگی که کشورهای عضو این سازمان دارند و هم کشوری است که با ظرفیت‌های عظیم خود می‌تواند در جهت اهداف متنوع اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی این سازمان و اهداف مربوط به انرژی سازمان قرار بگیرد.

کنعانی اضافه کرد: روند عضویت ایران در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی سازمان، یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان به صورت رسمی امضا خواهد شد. به صورت طبیعی در کنار برگزاری این اجلاس، نشست‌های دو و چندجانبه‌ای احتمالا بین روسای شرکت کننده در اجلاس برگزار خواهد شد که برنامه‌های آن در فرصت‌های آتی از سوی نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

توافق اخیر ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو و تأکید بر تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر کریدور شمال - جنوب و تسریع در خط راه آهن رشت - آستارا نیز بیان کرد: آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه اطلاعات و آمار کافی دادند. در بحث تکمیل این مسیر ترانزیتی و مسیر ریلی باقیمانده در بخش رشت - آستارا توافقی بین سه کشور وجود دارد که اجرای این بخش پروژه تکمیل شود و به افزایش امکان استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی این مسیر کمک کند. چشم انداز آتی این مسیر روشن و دلگرم کننده‌ای است و مسیری است که به لحاظ اقتصادی از نگاه متخصصان و صاحبنظران اقتصادی و ترانزیتی، هم به لحاظ زمان در نقل و انتقال کالا و هم به لحاظ کاستن از هزینه‌های حمل و نقل کالا، مسیر کاملا مقرون به صرفه‌ای است. اراده مشترک بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه برای تکمیل قسمت‌های باقیمانده و افزایش ظرفیت بهره‌برداری در این زمینه وجود دارد و انگیزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در استفاده از این مسیر در حال افزایش است.

وی افزود: چشم انداز استفاده از این مسیر و نقشی که می‌تواند در ترانزیت بین‌المللی کالا و انرژی داشته باشد، روشن و امیدوار کننده‌ای است، ولی تسریع در بهره‌برداری نیازمند اقدام ملی و اقدام مشترک کشورهای واقع در این مسیر است.

تا الان پیش نویس قطعنامه‌ای برای نشست شورای حکام ارائه نشده است

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی بیان کرد: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس، مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. امیدواریم برخی کشورهایی که اعتبار آژانس برای آنها اهمیت دارد، اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان سازمان فنی و تخصصی و غیرسیاسی، قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خودشان نکنند.

وی گفت: ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خودش را در این زمینه ایفا کرده و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند. انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام داریم. اما ایران هرگونه اقدام و واکنش خودش را در ارتباط با تحولات آتی، متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد، تنظیم می‌کند و مبتنی بر آن رفتارش را تنظیم خواهد کرد.

نقش مخرب رژیم صهیونیستی/ طرف‌های مذاکره کننده تحت تاثیر رفتارهای غیرسازنده رژیم صهیونیستی قرار نگیرند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که اطلاعات جدیدی را درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آژانس قرار داده است نیز گفت: این رژیم هیچ وقت نقش سازنده‌ای در روند مذاکرات نداشته و نقش مخرب آن همواره روشن بوده است. انتظار از طرف‌های مذاکره روند وین این است که منافع مردم خودشان و منافع ملی خودشان را در اولویت قرار داده و تحت تاثیر رفتارهای غیرسازنده و مخرب این رژیم قرار نگیرند.

وی گفت: در این زمینه بر ضرورت توجه به حفظ سازوکار چندجانبه بین‌المللی برای حل و فصل یک بحران غیر ضروری تأکید داریم و در این زمینه هشدار می‌دهیم که نقش این رژیم می‌تواند مخرب باشد و منافع ملی کشورهای روند مذاکره را در معرض تخریب قرار دهد.

پاسخ ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم

در این نشست درباره پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده برخی شکاف‌ها در مذاکرات را پر کردیم و ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با برجام کوتاه آمده است سؤال کرد که کنعانی اظهار داشت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. آن چیزی که مربوط به ایران هست و ما هموراه تأکید کردیم این است که ضرورت دارد مقامات دولت آمریکا رفتار سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند.

وی ادامه داد:‌ بارها تاکید کرده و مجددا می‌کنیم کشوری که به صورت یکجانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شد و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این آمریکاست که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتماد است. این دولت آمریکاست که باید اثبات کند که یک رژیم قانون گریز و بحران آفرین نیست، این آمریکاست که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نُرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

در پاسخ به مورا مطالبات جدیدی طرح نکردیم

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به هیچ وجه موضوعات جدیدی که مانع شکل گیری توافق و جمع بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدیدی در آنجا طرح نکرده است. اینکه طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شده و به زیاد خواهی رو بیاورند، طبیعی است. ایران نه به زیاده خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وی ادامه داد: متاسفیم طرف‌های مقابل به جای توجه به منافع ملی و به جای تلاش برای حفاظت از یک مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات، منافع یک رژیم قانون شکن و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی را بر منافع خود و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهند، این جای تاسف دارد.

اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای دستیابی به توافق باشد، زمینه برای توافق همه جانبه فراهم است

کنعانی اضافه کرد: معتقدیم هم آمریکا و هم اروپا به ویژه صادرکنندگان سه گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به نُرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم گیری سیاسی خودشان قرار نمی‌دهند. تأکید می‌کنیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد، مبتنی بر مذاکرات انجام شده و توافقی که در روند مذاکرات صورت گرفته و متونی که تبادل شده، زمینه برای دستیابی به یک توافق همه جانبه و تامین کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.

هرگونه اتهام زنی به ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را به صورت جدی و قاطع رد می‌کنیم

وی درباره ادعای اخیر دولت آلبانی مبنی بر حمله سایبری ایران و حمایت آمریکا و انگلیس و عربستان از آلبانی نیز بیان کرد: درباره بحث آلبانی مواضع خود را به صورت صریح اعلام کردیم. مجددا تأکید می‌کنیم که هرگونه اتهام زنی به ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را به صورت جدی و قاطع رد می‌کنیم. برخوردهای دوگانه و استفاده از استانداردهای دوگانه را در مباحث مربوط به قضایای سایبری به صورت جدی رد کرده و تقبیح می‌کنیم.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته و در این زمینه به صورت ضمنی برخی طرف‌های مدعی نقش خودشان را اعلام کردند. جای تاسف است، در شرایطی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به عنوان یکی از حساس‌ترین زیرساخت‌ها، مورد هجوم سایبری قرار گرفته شاهد واکنش از سوی کشورهای مدعی نبودیم، ولی در مورد آلبانی در سریع‌ترین زمان شاهد صدور بیانیه‌های متعدد حمایت‌آمیز درباره ادعایی هستیم که اثبات نشده و احتمالا هم اثبات شدنی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: جای تأسف است دولت آلبانی به عنوان میزبان یک سازمان معلوم الحال و نشان‌دار تروریستی، ادعاهایی را علیه ایران را با زمینه سازی طرف‌های دیگر مطرح می‌کند که اساسا به نظر می‌آید از ابتدا یک سناریوی طراحی شده است. ایران قبلا به دولت آلبانی بعد از طرح ادعا اعلام کرد که به لحاظ فنی آمادگی دارد به این دولت کمک کند که ابهامات مرتبط با این موضوع را برطرف کند و توانمندی‌های خودش را در حوزه سایبری برای روشن شدن ابعاد قضیه در اختیار قرار دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: نکته جالب این است که دولت آلبانی که پذیرنده سازمان تروریستی است و آن سازمان تروریستی مشخصا تحت حمایت دولت آمریکا و برخی دول اروپایی قرار دارد ادعا می‌کند و بعد مراکز تحقیق کننده و بررسی کننده ادعای آلبانی نیز سازمان‌ها و مراکز تخصصی همان کشورها و مشخصا دولت آمریکا هستند. هم در مقام مدعی قرار می‌گیرند و هم در مقام قاضی و صادر کننده حکم.

وی گفت: ایران این ادعا را به شدت رد می‌کند و به دولت آلبانی توصیه می‌کند مصالح ملی و منافع مردم خودش را قربانی منافع سیاسی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و طرف‌های دیگر نکند.

اتهام پراکنی‌ها نه از آلبانی بلکه از هزاران کیلومتر دورتر هدایت می‌شود

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدام حقوقی ایران در واکنش به اقدام دولت آلبانی و هم گروهک تروریستی منافقین و ادعای اخیر دولت آلبانی مبنی بر حمله جدید سایبری ایران نیز بیان کرد: پذیرش یک سازمان تروریستی و معلوم الحال که دستش به خون هزاران نفر از شهروندان یک کشور و مشخصا ایران آلوده است، به صورت طبیعی یک اقدام غیر دوستانه و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی است و از نظر ایران کاملا محکوم و غیرقابل پذیرش است و حق ایران برای پیگیری این موضوع محفوظ است.

وی افزود: بار دیگر هرگونه مشارکت در حملات سایبری چه حمله قبلی ادعایی و چه حمله جدید ادعایی را قویا تکذیب می‌کنیم. ما اینگونه اتهام زنی به ایران را از اساس محکوم می‌کنیم. ما کشوری هستیم که بارها مورد هجوم حمله سایبری قرار گرفتیم. به عنوان کشوری که در معرض این حملات قرار گرفتیم نسبت به خسارات این حملات که می‌تواند به زیرساخت‌های یک کشور و زندگی مردم عادی یک کشور وارد کند، واقف هستیم و توسل به روش‌های این‌گونه را به صورت طبیعی محکوم می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما کشوری هستیم که به لحاظ ظرفیت‌های سایبری توان خودمان را در جهت حفاظت از زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنیم. منشاء این گونه اتهام پراکنی‌ها نه لزوما از آلبانی بلکه از هزاران کیلومتر دورتر هدایت می‌شود. متاسفانه به نظر می‌آید دولت آلبانی در مسیر اجرای سناریویی قرار گرفته که طراح آن طرف یا طرف‌های ثالثی هستند که به دنبال منافع سیاسی خودشان هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: هرگونه نقش ایران را در چنین حمله‌ای قویا تکذیب و هرگونه اتهام زنی به ایران را قویا محکوم می‌کنیم.

خبر رسمی و تایید شده درباره آزادی خدمه دو نفتکش یونانی ندارم

وی گفت که تا این لحظه خبر رسمی و تایید شده‌ای درباره آزادی خدمه دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران ندارد و افزود: انتظار می‌رود در سایه ارتباطاتی که بین دو کشور وجود دارد در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در این رابطه باشیم و این موضوع در دست مقامات و طرف‌های ذیصلاح در این کشور است و در بحث آزادی تا این لحظه خبر رسمی و تأیید شده‌ای ندارم.

نقش هم افزایی وزارت خارجه در مراسم اربعین

سخنگوی وزارت خارجه درباره راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: مسؤولیت کشوری بر عهده ستاد اربعین در وزارت کشور است و وزارت خارجه به عنوان یکی از اعضای مهم و موثر در این ستاد نقش خود را ایفا کرده و در حال ایفای نقش است. نقش ما در ارتباط با کنگره عظیم نقش هم افزا بوده است. وزارت خارجه به صورت جدی فعال است. بخشی از نقش ما در داخل جغرافیای عراق است و سفارت ایران در بغداد و پنج سرکنسولگری در عراق مراکز و پایگاه‌های عملیاتی ما در درون عراق هستند که در برگزاری این کنگره از ماه‌های گذشته و در این روزها به صورت جدی و سنگین در حال ایفای نقش هستند. نقش نمایندگی‌ها حائز اهمیت است.

وی افزود: وزارت خارجه در سطوح مختلف برای پیگیری‌ها اقدام عمل کرده و امیرعبداللهیان در این ایام دو بار با همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو و هم از تلاش‌های دولت عراق برای میزبانی و کمک برای رفع مشکلات قدردانی و آمادگی ایران را برای کمک به دولت عراق برای تسهیل شرایط اعلام کرد. وزیر خارجه با سفیر و سرکنسول‌ها گفت‌وگو و توصیه‌های لازم را بیان کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: نقش وزارت خارجه نقش مکمل و هم افزا در کنار سایر دستگاه‌های کشور بوده و این وزارتخانه نقش مستقل و دستگاهی خود را در این ارتباط و در حوزه عراق به صورت جدی ایفا کرده و ایفا خواهد کرد.

اجلاس شانگهای فرصت خوبی برای دیدارهای دوجانبه

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران شانگهای در سمرقند گفت: این اجلاس فرصت خوبی برای انجام دیدارهای دوجانبه است و این اقدام صورت خواهد گرفت و جزییات را نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می‌کند. بین ایران و چین و روسیه موضوعات عدیده‌ای در حوزه‌های دوجانبه و خاصه اقتصادی وجود دارد و نشست و دیدارهای دو و چندجانبه فرصت خوبی خواهد بود که روسای جمهور فضای مناسب‌تری برای تقویت روابط در حوزه‌های مورد علاقه و مورد اهتمام کشورهای خود را فراهم کنند.

کنعانی با بیان این‌که در موضوع اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک تحول جدیدی رخ نداده و افزود: موضوع اسدالله اسدی جزو موضوعات در حال پیگیری مستمر ماست هم در حوزه سیاسی و هم قضایی و کنسولی به صورت جد در حال پیگیری است و ایران از ظرفیت‌های خود برای آزادی دیپلمات ایرانی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای رئیس موساد مبنی بر این‌که اگر توافقی هم حاصل شود ایران از حملات موساد در امان نخواهد بود نیز بیان کرد: از کوزه همان ترواد که در اوست.

از ابتدا اقتصاد و معیشت مردم را به موضوع مذاکرات گره نزده و نخواهیم زد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاست اعلامی دولت سیزدهم بیان کرد: سیاست اعلامی دولت سیزدهم از ابتدا این بود که ما از ابتدا اقتصاد و معیشت مردم را به موضوع مذاکرات گره نزده و نخواهیم زد. برجام و رفع تحریم‌ها مهمترین موضوع سیاست خارجی ما نیست و صرفا یکی از موضوعات است.در عمل این رویکرد نشان داده شده است. سیاست دولت توجه به ظرفیت‌های نهفته در کشورهای همسایه و ظرفیت‌های حوزه آسیا و شرق است. گزارش‌های دولت در هفته دولت در خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای منطقه و همسایه، تعداد سفرهایی که صورت گرفت و تعداد کمیسیون‌های مشترک اقتصادی که برگزار شده و تعداد کمیسیون‌هایی که در برنامه است و توجه به سازمان‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای و .. همه اینها دال بر این است که دولت ایران به شعار خود در عمل پایبند است و مذاکرات را پیگیری کرده به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی، ولی در حوزه معیشت این موضوع گره پیدا نکرده است.

وی بازگشت قابل توجه ارزها و سرمایه‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور از جمله بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران در انگلیس و بازگرداندن ارزهای ناشی از صادرات گازی ایران به برخی از کشورهای منطقه و تلاش ایران برای صادرات نفت در شرایط تحریمی و بازگرداندن پول ناشی از صادرات نفت و حجم تجاری افزایش یافته با بسیاری از کشورهای منطقه را نشانگر موفقیت‌های دولت در انجام تعهداتش خواند و افزود: دولت اعلام کرده ما روند اقتصاد و معیشت را به روند مذاکرات برجام گره نخواهیم زد.

صدور روادید برای آیت‌الله رئیسی

سخنگوی وزارت خارجه درباره صدور روادید برای آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دولت آمریکا براساس موافقتنامه دولت مقر موظف است زمینه حضور سران و نمایندگان همه اعضای ملل متحد را در نشست‌های تخصصی این سازمان منجمله مجمع عمومی فراهم کند و انتظار داریم در خصوص ایران نیز به تعهداتش عمل کند. به اینکه در داخل آمریکا مقامات و مسؤولانی در کنگره در این زمینه مشغول طرح مباحث غیرسازنده هستند، خیلی به این موضوعات توجه نمی‌کنیم و به مسؤولیت‌های دولت آمریکا به عنوان میزبان توجه می‌کنیم و انتظار داریم این مسؤولیت‌ها انجام شود. نهاد ریاست جمهوری در این زمینه اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: در خصوص موضوعاتی که مرتبط با مسائل داخلی عراق است ورود نمی‌کنیم. موضوع انتخابات در اقلیم کردستان عراق مسائل داخلی است و ورودی در این رابطه نخواهیم کرد.

مناسبات با آفریقا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی نیز بیان کرد:‌ ایران به ویژه در دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست همسایه محور و توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده در مناسبات با کشورهای همسایه و بلوک شرق به حوزه آفریقا نیز به صورت ویژه توجه خاص دارد و در این ارتباط توجهات خاصی صورت گرفته است. هدفگذاری‌هایی که انجام شده است در ارتباط با آفریقا این است که از ظرفیت‌های آفریقا استفاده بیشتری کنیم و در راستای منافع و مصالح مشترک، روابط خود را با کشورهای این قاره تقویت کنیم.

کنعانی اضافه کرد: در این ارتباط تحولات خوب و دلگرم کننده‌ای نیز رخ داد. هم اولین سفر وزیر خارجه به آفریقا و هم میزان سفرهایی که از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی به ایران صورت گرفت و هم هدفگذاری برای تنظیم نشست‌های مختلف اعم از نشست‌های سیاسی و اقتصادی و برگزاری برخی کمیسیون‌های مشترک. ارزیابی ما این است که توجه، توجه جدیدی است و در نتیجه این توجه در افق مناسبات آتی ایران با آفریقا می‌توانیم امیدوار باشیم که تحولات جدیدی در آینده نه چندان دوری رخ خواهد داد. هنوز یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است. فاصله زمانی مناسبی را در این دولت خواهیم داشت که مبتنی بر هدفگذاری‌های انجام شده، مقدمات و زمینه‌های لازم را برای توفیق روابط ایران با آفریقا به ویژه در حوزه اقتصادی فراهم کنیم و امیدواریم این اتفاق در بازه‌های زمانی آتی با گام‌های جدیدتری رخ دهد.

تحول جدیدی در ارتباط با مصر رخ نداده

وی درباره روابط با مصر نیز گفت: در این رابطه تحول جدیدی رخ نداده و امیدواریم در پرتو ایجاد شرایط بهتر منطقه‌ای در مناسبات ایران با همسایگان شاهد بهبود و ارتقای سطح مناسبات با همه کشورهای منطقه باشیم.

ارسال نظرات