۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۷۱۹۳۵۱

"پرونده‌های پنهان آمریکا" در پرس‌تی‌وی بازخوانی می‌شود

«پرونده‌های پنهان» شبکه پرس‌تی‌وی، مرضیه هاشمی مجری این برنامه تلویزیونی به همراه صاحب‌نظران نگاهی به تبعات دهشتناک ناشی از خرید و فروش قانونی انسان‌ها در آمریکا است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا، 246 سال برده‌داری در ایالات متحده آمریکا که در قالب یک عرف اجتماعی و اقتصادی رواج داشت و با تحکیم پایه‌های سرمایه‌داری نوین، آمریکا را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرد،  رفته‌رفته با مخالفت‌هایی روبرو شد و سرانجام نهاد آن در سال 1865 با تصویب متمم سیزدهم قانون اساسی برچیده شد. اما این یک وعده توخالی بیش نبود و قانون مزبور، به رغم شعار «40 جریب زمین و یک قاطر برای هر سیاه» (یعنی رقمی به ارزش تقریبی 6 تا 60 میلیارد دلار به پول امروز)، نه التیامی بود بر آسیب‌های هنگفت حاصل از دو قرن و نیم اسارت و بهره‌کشی ناجوانمردانه از سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار این کشور و نه اهرمی برای ایجاد مساوات و برابری میان سیاه‌پوستان و سفیدپوستان ساکن این سرزمین.

در سال 2019، میانگین ثروت یک خانوار سفیدپوست آمریکایی بالغ بر 188 هزار و دویست دلار گزارش شده است. یعنی 7.8 برابر میانگین ثروت یک خانوار سیاه‌پوست در همان سال. به عبارت دیگر، در این مقطع از زمان، 84 درصد ثروت خانوارها در آمریکا در اختیار سفیدپوستانی بود که طبق سرشماری سال 2020، تنها 60 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند. این رقم برای جمعیت 13.4 ذرصدی سیاه‌پوستان چیزی حدود 4 درصد گزارش شده است. به استناد این آمار و ارقام، خانوارهای سفید آمریکای 5.3 برابر بیش از خانوارهای سیاه ثروت به ارث می‌برند، یا به عبارتی، احتمال به میراث بردن ثروت برای خانوارهای سفید حدود 2.8 برابر بیش از خانوارهای سیاه است.

خرید و فروش انسان در آمریکا
در این قسمت از سری برنامه‌های «پرونده های پنهان» شبکه پرس‌تی‌وی، مرضیه هاشمی 
مجری برنامه تلویزیونی به همراه صاحب‌نظران میهمان نگاهی دارد به تبعات دهشتناک ناشی از خرید و فروش قانونی انسان‌ها در آمریکا و واداشتن آنان به انجام کار اجباری بدون هرگونه حق انتخاب.

«کَم هاوارد» فعال حقوق سیاه‌پوستان و میهمان اول برنامه که سال‌های متمادی از عمر خود را وقف دریافت خسارت به نفع سیاه‌پوستان آمریکا کرده و از اعضای فعال «ائتلاف ملی سیاهان آمریکا برای جبران خسارات» است، پرداخت خسارت به سیاهان را حق انکارناپذیر جماعتی می‌داند که اصالتاً از سرزمین ابا اجدادی خود آفریقا ربوده شدند تا در مزارع و کارخانه‌های آمریکا به کار اجباری با اعمال شاقه گمارده شوند.

 به گفته وی، جز در برهه کوتاهی از زمان و به رغم تصویب متمم‌های قانونی متعدد در حمایت از حقوق سیاهان در اواسط دهه شصت و دهه هفتاد، نظام آپارتاید تروریستی همواره در طول تاریخ ایالات متحده آمریکا به صورت سازمان یافته و با پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم دولت در همه عرصه‌ها، از تعلیم و تربیت گرفته تا شغل و مسکن و بهداشت و درمان و امتیازات اقتصادی و قضایی، بر جان و مال و ناموس سیاه‌پوستان این کشور حکم رانده است.

رنگین‌پوستان محکوم
کَم هاوارد در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی، بحث تبعیض در آمریکا را فقط محدود به قشر سیاه نمی‌داند و معتقد است که اصولاً هر رنگین‌پوست مهاجری در این کشور محکوم به تحمل نوعی نابرابری و بی‌عدالتی در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی است. این عضو فعال «ائتلاف ملی سیاهان آمریکا برای جبران خسارات» در ادامه به تشریح ارکان پنج‌گانه بیانیه پیشنهادی این همبستگی در ارتباط با نحوه پرداخت غرامت به قربانیان و بازماندگان جنایت شومی می‌پردازد که تحت عنوان «برده‌داری»، نه فقط حقوق حقه شهروندان رسمی این کشور را در همه ابعاد تضییع کرده، بلکه جان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را نیز گرفته است.

ارکان پنج‌گانه این بیانیه ملی را که در مجموع، مبتنی بر قوانین بین‌المللی در برخورد با انواع جنایات علیه بشریت است، مواردی چون ارائه تضمین عدم تکرار جرائم مشابه از طریق حذف سیاست‌های تبعیض‌آمیز و اصلاح قوانین کیفری، بازنگری در قوانین مدنی و ضوابط اقتصادی، رفع نابرابری در تخصیص اعتبارات در عرصه‌های مختلف، استرداد حقوق از دست رفته نسل‌های متوالی طی دو قرن و نیم بی‌عدالتی و استثمار از طریق اعمال سیاست‌های ترمیمی در عرصه آموزش و توانمندسازی و ثروت‌سازی و مالکیت مادی و معنوی، پرداخت غرامت مستقیم به سیاهان، زدودن آثار و نمادهای به جای مانده از دوران بردگی به منظور دلجویی از قشر آسیب‌دیده و در نهایت، بهبود شرایط زندگی سیاه‌پوستان کشور جهت کاهش مؤثر آمار مرگ و میر شایع در بین آنان.

اقتدار سیاه
در بخش دوم برنامه، مرضیه هاشمی میزبان «کولونجی جاما چانگا»، فعال حقوق سیاه‌پوستان و از بنیانگذاران رسانه «اقتدار سیاه» - است. وی سابقه مبارزه علیه خشونت پلیس در ابعاد محلی و ملی و نقض حقوق بشر در ابعاد بین‌المللی را در کارنامه دارد، همچنین مؤسس و هماهنگ‌کننده ارشد جنبش «اِف.تی.پی» برای تأمین نیازهای غذایی مردم و مقابله با تروریسم پلیسی است.

کولونجی که تجربیات ارزشمند خود را در کتاب پرفروشش تحت عنوان «ساخت ارتش مردمی» و مستند تلویزیونی «حق تقدم با سازماندهی است» به اشتراک گذاشته، تعریف فرایند «جبران خسارت» در قالب پرداخت غرامت مالی را برداشتی ساده‌انگارانه می‌خواند و آن را مجموعه‌ای مرکب از یکسری اقدامات همگن شامل آزادسازی زندانیان سیاسی مدافع حقوق سیاهان و پرداخت غرامت به آفریقا بابت محروم کردن این قاره از سالم‌ترین و تواناترین ساکنینش برمی‌شمرد.

به زعم وی، پرداخت غرامت باید به دو شیوه نقدی و غیرنقدی، از جمله اعطای زمین، صورت گیرد تا زمامداران نظام سرمایه‌داری نتوانند با ایجاد تورم کاذب و پایین کشیدن ارزش دلار، آنچه به سیاهان واگذار می‌کنند یک شبه بازپس گیرند. کولونجی توهم‌زایی، زالو صفتی و عوام‌فریبی را از خصائل ذاتی نظام کاپیتالیسم می‌داند و معتقد است که «قدرت» در غیاب «حق تعیین سرنوشت» ادعایی بی‌پایه و اساس بیش نیست.

این فعال سیاه‌پوست، عدالت از نوع  آمریکایی را افسانه‌ای محال می‌خواند و رفتار وحشیانه ربودن آفریقایی‌ها، انتقال آنان به مستعمره انگلیس در ویرجینیا و به بردگی کشاندن آنان را سرآغاز دو و نیم قرن برده‌داری در آمریکا و گواه بر این مدعا می‌نامد. به اذعان کولونجی، تمام کسانی که پول رایج آمریکا به تصویرشان  منقوش است شامل «جُرج واشنگتن» -  سوای شعارهای عوام فریبانه، همگی از برده‌داران صاحب نام تاریخ آمریکا به‌ شمار می‌روند.

کسانی که در دست نوشته‌هایشان سیاهان را سه پنجم یک انسان کامل توصیف کردند، آنان را به دیده یک حیوان اهلی شده نگریستند و بر جان و مال و ناموس‌شان چوب حراج زدند. چانگا آموزه‌های اسلامی را یگانه راه چاره برای ریشه‌کنی پدیده شوم بردگی این تحفه دنیای استعمار برمی‌شمرد و از رسانه‌ها می‌خواهد تا ملت‌ها را در مسیر مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی همراهی کنند.

هرچند تاریخ برده‌داری تاریخی فراتر از کشف آمریکا دارد، در این سرزمین مردمی را به بهانه رنگ پوست‌شان از آن سوی دریاها آوردند و از هیچ سوء استفاده‌ای در حق‌شان دریغ نکردند. گرچه از قانون لغو برده‌داری در آمریکا حدود یک قرن و نیم می‌گذرد، اما این پدیده شوم کماکان با عناوین مختلف به قوت خود باقی‌است. برده‌داری آمریکایی موضوعی نژادمحور است و موانع اقتصادی و اجتماعی که ریشه در تبعیض نژادی دارند هنوز عامل نابرابری در آمریکا به شمار می‌روند. امروزه در این کشور جنبش‌های متعددی برای مقابله با تروریسم نظام‌مند مبتنی بر دکترین «برتری سفیدپوستان بر سیاهان» شکل گرفته است.

ارسال نظرات