۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۷۱۹۵۲۴

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه عربستان با همتای انگلیسی

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه عربستان با همتای انگلیسی
وزیر خارجه عربستان با همتای انگلیسی خود در خصوص روابط دو جانبه دو کشور و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی با «جیمز کلورلی» همتای انگلیسی خود در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، این گفت‌وگو طی تماس تلفنی روز جمعه فیصل بن فرحان صورت گرفت.

دو طرف در خصوص روابط دوجانبه دو کشور در زمینه‌های مختلف و فرصت‌های توسعه آن و همچنین تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بحث و گفت‌وگو کردند.

در این تماس، بن فرحان درگذشت «الیزابت دوم» ملکه انگلیس را تسلیت گفت.

وزیر خارجه عربستان همچنین انتصاب کلورلی  را به عنوان وزیر خارجه انگلیس تبریک گفت.

انگلیس روابط نظامی بسیار خوبی با عربستان سعودی دارد و در کنار آمریکا حضور نظامی در منطقه دارد.

عربستان مقصد اول و اصلی صادرات سلاح انگلیس است که عمده تسلیحات فروخته شده به این کشور شامل انواع جنگنده، بمب و همچنین خدمات فنی مربوط به آنهاست. همچنین انگلیس روابط تاریخی با عربستان سعودی دارد.دولت انگلیس طی سال‌های اخیر همواره در قبال جنگ یمن سکوت کرده و به پشتیبانی تسلیحاتی از عربستان ادامه می‌دهد.

بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد، انگلیس با حمایت تسلیحاتی از عربستان، در جنگ یمن شریک است . جنگ افزارهای انگلیسی برای حمله به غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار گرفته و بر اثر آن هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کارشناسان همچنین حساب‌های شرکت‌های معروف به فروش اسلحه به عربستان را بررسی کردند و دریافتند که درآمد تنها یک شرکت که از وزارت دفاع و هواپیمایی عربستان تأمین می‌شود در بین سال‌های 2014 و آگوست 2019 حدود 17 میلیارد پوند بوده است.

در نتیجه، کارشناسان ارزش واقعی صادرات را نزدیک به 20 میلیارد پوند تخمین می‌زنند.

سال 2019 دادگاه استیناف انگلیس با استناد به تحقیقات و مستندات کمپین ضد تجارت اسلحه، صدور مجوز از سوی دولت این کشور برای فروش سلاح به عربستان را غیرقانونی اعلام کرد، اما دولت انگلیس مدتی بعد با استدلال‌های بی‌اساس، فروش سلاح را به ریاض از سرگرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات