۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۹۵۳۵

هشدار محقق آمریکایی درباره تحقق سناریوی جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو

هشدار محقق آمریکایی درباره تحقق سناریوی جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو
واشنگتن و کی‌یف در حال رایزنی‌ برای ارسال جنگنده‌، سامانه پدافند هوایی و پهپادهای آمریکایی به اوکراین هستند، ولی نگرانی از واکنش روسیه وجود دارد، چراکه مسکو می‌تواند انتقال این تسلیحات را یک اقدام تحریک آمیز و مداخله مستقیم در جنگ اوکراین تلقی کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات ناتو رسماً اعتراف کردند که از چندین سال قبل برنامه ریزی برای گسترش حضور نظامی خود تا مرزهای روسیه را آغاز کرده بودند. این اعتراف شب گذشته، شنبه،  از سوی "راب بائر"، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تالین انجام شد.

این مقام نظامی ناتو گفت: «ما درباره گسترده‌ترین بازسازی ساختارهای نظامی خود از سال 1949 به بعد بحث و گفتگو کردیم. برنامه ریزی برای این کار از چندین سال پیش آغاز شد و اکنون ما در حال اجرای این برنامه‌ها هستیم.»

بائر همچنین یادآور شد که اوکراین تسلیحات نظامی مدرن بیشتری از اعضای ناتو دریافت خواهد کرد. وی افزود: «ائتلاف به طور کلی موافقت کرده که به اوکراین کمک‌های نظامی غیرتهاجمی ارائه کند، البته هر یک از کشورهای عضو ناتو به طور مستقل درباره ارائه کمک نظامی، از جمله تامین تسلیحات به اوکراین تصمیم خواهند گرفت. بنابراین، با گذشت زمان، در مجموع سلاح‌های جدید بیشتری به ارتش این کشور تحویل داده خواهد شد.»

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این ائتلاف نیروهای نظامی مضاعفی را در مرزهای شرقی مستقر خواهد کرد و این اقدام علامتی به روسیه ارسال خواهد کرد که ناتو آماده دفاع از خاک خود است.

این در حالی است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو طی چندین سال در تلاش بودند تا یک منطقه محاصره ضدروسی در خاک اوکراین بوجود آورند و عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس نیز دقیقاً به منظور جلوگیری از این نقشه آغاز شد. 

در این رابطه، سردبیر نشریه آمریکایی "The American Conservative" در تحلیلی،  گسترش ناتو به سمت شرق و تحریک روسیه را سیاستی اشتباه نامید. به نوشته این مجله، اقدامات ایالات متحده منجر به آغاز مرحله جدیدی از جنگ سرد با مسکو و نزدیک شدن روسیه و چین به یکدیگر شد.

در عین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز پیش از این یادآور شد که فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو شکل یک جهت گیری کاملاً ضدروسی به خود گرفته است. وی تاکید کرد که تعداد زیادی از نیروهای نظامی آمریکایی در حال حاضر در قاره اروپا مستقر شده و تعداد واحدهای نظامی ائتلاف در کشورهای شرق و مرکز اروپا رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش مجله "نیوزویک" (Newsweek)، آلکس گلیزر، دانشیار دانشگاه پرینستون و یکی از مبتکران طرح شبیه سازی برخورد Plan A، ابراز عقیده کرده که بروز یک جنگ هسته‌ای فرضی بین روسیه و ناتو به سناریویی بسیار وحشتناک منجر شده و در عرض چند ساعت منجر به مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خواهد شد.

به گفته این کارشناس آمریکایی، عواقب یک جنگ گرم هسته‌ای جهانی، برای حیات روی زمین غیرقابل تصور خواهد بود. گلیزر افزود: "تخمین زده می شود که در این صورت بیش از 90 میلیون نفر ظرف همان چند ساعت نخست بروز درگیری کشته شده یا آسیب جدی ببینند."

علاوه بر این، به نوشته این نشریه، محققان آمریکایی بر این باورند که روسیه مجبور خواهد شد به حمله احتمالی از سوی کشورهای عضو ناتو پاسخ دهد. پیش بینی شده که در صورت وخامت بیشتر اوضاع، طرفین ممکن است 30 شهر بزرگ و مرکز اقتصادی یکدیگر را تخریب کنند. در عین حال، این مطالعه هشدار داده که در این شرایط یک فروپاشی اقتصادی و اجتماعی و همچنین یک زمستان هسته‌ای رخ خواهد داد که «فاجعه را تشدید خواهد کرد».

ترامپ دموکرات‌ها را به نشر اکاذیب درباره روسیه متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بامداد امروز، یکشنبه، در گردهمایی هوادارانش در ایالت اوهایو اعلام کرد که حزب دموکرات آمریکا و نمایندگان آن اطلاعات نادرستی، از جمله در خصوص مسائل مربوط به روسیه منتشر می‌کنند.

ترامپ گفت: «آنها نمی گویند که حزبی دروغ پرداز و ناشر اطلاعات نادرست هستند، از جمله درباره روسیه و آنها هر کاری که خود انجام می دهند را فاش نمی‌کنند.»

به عقیده وی، در دورانی که دموکرات‌ها بر سر قدرت بودند، ایالات متحده از یک کشور مستقل انرژی به یک کشور "گدا" تبدیل شد.

ارسال نظرات