۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۱۹۵۷۲
در خط تحول(۹)؛

آنچه باید در خصوص تغییرات کتب درسی حوزه بدانیم + فیلم

آنچه باید در خصوص تغییرات کتب درسی حوزه بدانیم + فیلم
چند روزی به آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه های علمیه مانده است و قرار شده که طرحی آزمایشی در خصوص متون و نظام آموزشی اجرا شود. جزئیات این تغییرات در خبر ذیل آمده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تغییرات آموزشی حوزه های علمیه را در سال تحصیلی پیش رو می توان به دو قسمت تقسیم کرد؛ طبق مواضع مسؤولین شورای عالی حوزه های علمیه و معاونت آموزش برخی از محدوده های درسی اصلاح شده و کتبی نیز به مفاد درسی اضافه شده است.

کتاب معروف حلقات شهید صدر برای اولین بار به طور رسمی در حوزه های علمیه پذیرفته شده و متن جایگزین کتاب کفایه برای طلاب تعیین شده است تا به طور اختیاری بین کفایه و حلقات انتخاب کنند؛ طبق شرایط اعلام شده طلبه می تواند هر دو را نیز فرا بگیرد و در امتحان شرکت کند. تا کنون همه طلاب ملزم به فراگیری و شرکت در امتحان متن کفایه بودند.

کتاب فرائد الاصول معروف به رسائل نیز با تغییرات اساسی مواجه شده است؛ مباحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» برای همه طلاب حذف شده و مبحث ظن و اصول عملیه جایگزین آن شده است؛ برای طلابی که در سایر رشته ای تخصصی غیر از فقه و اصول تحصیل می کنند کتاب رسائل به طور کامل از متون درسی خارج شده و حلقه سوم کتاب حلقات و جلد اول کفایه جایگزین آن شده است.

الفائق نیز مکمل اصول پایه هشتم قرار داده شده است. برای نیم سال دوم پایه دهم کتاب الشخص الاعتباری جایگزینی برای مکاسب معرفی شده که باز انتخاب آن نیز به اختیار طلاب است.

این تغییرات شامل حال متون شده است و آیت الله شب زنده دار به عنوان نماینده شورای عالی در تیرماه آن ها را اعلام کرد.

طبق توضیحات معاونت آموزش نظام آموزش، ترمی حذف شده و در طرح آزمایشی برای سال تحصیلی پیش رو طلاب می توانند محدوده را با استاد مد نظر انتخاب کنند و پس از اتمام محدوده، اتمام محدوده را اعلام کنند تا از آن ها امتحان گرفته شود؛ در این طرح عجله ای برای اتمام محدوده درسی نخواهد بود و طلاب می توانند بر اساس استعداد خود از توانایی استاد استفاده کرده و سرعت فراگیری مباحث را تاحدی به دلخواه خود تنظیم کنند.

در کلیپ زیر کیفیت این تغییرات به طور کامل توضیح داده شده است.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات