۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۷۱۹۶۲۱
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی دفتر قم:

امام هشتم بهترین الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف است

امام هشتم بهترین الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف است
حجت الاسلام راد گفت: در طول مدت ولیعهدی سیره سیاسی امام رضا(ع) الگوی بسیار مناسبی برای همه شیعیان و اندیشمندان و شخصیت‌های سیاسی دول اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی راد رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در نشست خبری سومین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) که در ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به برگزاری دو سوگواره تا کنون از سوی این سازمان اظهار داشت: امسال نیز سومین سوگواره با رویکردهای مختلف با عنوان سیره سیاسی امام رضا(ع) از نظریه تا عمل در روزهای دوم و چهارم مهرماه با حضور شخصیت‌های علمی حوزه برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی برنامه‌های متنوعی از جمله میزهای گفت‌وگو و میزهای پرسمان به صورت حضوری و مجازی و با حضور کارشناسان زبده حوزه فرهنگ و سیره رضوی اجرا خواهد شد که جلسات حضوری در ساختمان بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم و به صورت مجازی و تلفنی نیز با همکاری مؤسسه در راه حق برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی دفتر قم با اشاره به فعالیت های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در حوزه ترویجی خاطر نشان کرد: در این حوزه دو غرفه شامل؛ کتاب رضوی و غرفه دستاوردهای همایش‌های رضوی تشکیل می‌شود که در غرفه کتاب رضوی، به عرضه منشورات سیره رضوی در مقاطع مختلف بزرگسالان، نوجوانان و کودکان پرداخته می‌شود و در غرفه دستاوردها هم به صورت دیجیتالی آثاری ارائه می‌شود و به دستاوردهای همایشات گذشته در قالب دیجیتال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علی راد ابراز کرد: بخش دیگر از فعالیت های ما، تشکیل موکب با نام عالم آل محمد(ص) برای عموم مردم است که به صورت مختصر به پذیرایی سوگواران فرهیخته در ضیافت اندیشه و سوگ رضوی اختصاص خواهد یافت و درآمدی برای ورود به برنامه‌های سوگواره سال جاری است و این سوگواره یک رویدادی جامع در ابعاد علمی، فرهنگی، ترویجی است.

وی درباره همایش ملی سیره سیاسی امام رضا(ع) بیان داشت: مسئله اصلی این همایش استخراج یک نظریه سیاسی از میراث رضوی است؛ چراکه امام هشتم از جمله ائمه‌ای است که در حوزه حکمرانی و سیاست ورود کرده است و در پی این هستیم که آیا می‌توان یک نظریه سیاسی از سیره امام(ع) استخراج کرد؟ و چه مقدار قابل کاربست برای عصر امروز ما است.

حجت‌الاسلام علی راد افزود: از دیگر برنامه های سومین سوگواره، میز پرسمان رضوی است که در سطح تخصصی با حضور کارشناس برنامه، در روزهای دوم تا پنجم مهرماه برگزار خواهد شد و به پرسش‌های مرتبط با تاریخ و سیره امام رضا(ع) پاسخ داده می‌شود و موضوع ثابتی ندارد و هر چیزی که مرتبط با امام هشتم طرح می‌شود است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی دفتر قم با اشاره به تشکیل غرفه‌های متنوع در سومین سوگواره اظهار داشت: تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر مرتبط با امام رضا(ع) منتشر کرده ایم که فرصت خوبی برای طلاب، دانشجویان و استادان است تا بتوانند با این آثار آشنا شده و بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام علی راد در پایان خاطر نشان کرد: در طول مدت ولیعهدی سیره سیاسی امام رضا(ع) الگوی بسیار مناسبی برای همه شیعیان و اندیشمندان و شخصیت‌های سیاسی دول اسلامی است؛ زیرا امام رضا(ع) درحالی که با صراحت مخالف روش حکومت وقت بوده است به کنشگری سیاسی نیز پرداخته‌اند؛ اما متاسفانه امروزه تاب‌آوری سیاسی در جامعه ما بسیار پایین است و امام هشتم الگوی مناسبی برای بالابردن تاب‌آوری در برابر دگراندیشان و صاحبان آرای متفاوت است.

ارسال نظرات