۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۱۹۸۵۱

اسرائیل هرروز حریم هوایی لبنان را نقض می‌کند

اسرائیل هرروز حریم هوایی لبنان را نقض می‌کند
سخنگوی نیروهای بین‌المللی مستقر در جنوب لبنان با اشاره به اینکه تغییری در ماموریت این نیروها به وجود نیامده اعلام کرد که تجاوزات اسرائیل به حریم لبنان فعالیت ما را در این کشور تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آندریا تننتی» سخنگوی یونیفل (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) در واکنش به تغییراتی که در مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره ماموریت این نیروها در جنوب لبنان ایجاد شده ، گفت که هیچ چیزی از نظر اختیارات و رویه‌های اتخاذ شده توسط یونیفل در جنوب لبنان تغییر نکرده است.

سخنگوی یونیفل در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار داشت، ما با هماهنگی ارتش لبنان در حال انجام فعالیت‌های میدانی هستیم و این کار از سال 2006 ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. همچنین ما ماموریت‌هایی داریم که بدون مشارکت ارتش لبنان انجام می‌دهیم و از سال 2006 تاکنون این اتفاق افتاده و هیچ چیز تغییر نکرده است.

وی در ادامه به تجاوزات رژیم صهیونیستی به حاکمیت لبنان اشاره کرده و گفت، اسرائیل هرروز حریم هوایی لبنان را نقض می‌کند و این اقدام نقش و فعالیت‌های نیروهای سازمان ملل را تضعیف کرده و موجب تشدید تنش‌ها می‌شود.

سخنگوی یونیفل در ادامه با اشاره به اینکه تجاوزات اسرائیل در روستای الغجر که همچنان تحت اشغال این رژیم است، ادامه دارد، تاکید کرد: اسرائیل باید از منطقه شمالی روستای الغجر خارج شود.

چند هفته قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) را برای یک سال دیگر تمدید کرد. اما این بار یک بند جدید به بندهای مربوط به ماموریت این نیروها در لبنان اضافه شده است.

در بیانیه سازمان ملل به این منظور آمده که «یونیفیل برای انجام وظایف محوله نیازی به مجوز یا اجازه قبلی از کسی ندارد و اجازه دارد به طور مستقل عملیات خود را انجام دهد». سازمان ملل در این بیانیه از دولت لبنان خواسته تا آزادی حرکت و عمل یونیفل در مرزهای جنوبی این کشور را تضمین کند.

اما این پرونده همچنان موجب سردرگمی نیروهای سیاسی لبنان شده و آنها به تصمیم مذکور سازمان ملل معترض هستند و آن را مشکوک می‌دانند. وزارت خارجه لبنان در همین زمینه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مفاد قطعنامه جدید صادر شده توسط شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان با آنچه که در چارچوب توافق قبلی لبنان و سازمان ملل قرار دارد مطابقت نداشته و بیروت به این مسئله اعتراض دارد.

بعد از آن یونیفل با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که همچنان به همکاری خود با نیروهای مسلح و ارتش لبنان ادامه می‌دهد و این روند تغییر نکرده است. نیروهای چند ملیتی وابسته به سازمان ملل متحد هر روز با نیروهای مسلح و ارتش لبنان همکاری تنگاتنگی دارند و تغییری در این روند ایجاد نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات