۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۲۰۳۸۴
دکتر رحماندوست در گفت‌وگو با رسا بررسی کرد؛

سفر رئیسی به نیویورک؛ از خط بطلان بر ادعاهای معاندین تا حفظ اقتدار دربرابر مستکبرین

سفر رئیسی به نیویورک؛ از خط بطلان بر ادعاهای معاندین تا حفظ اقتدار دربرابر مستکبرین
کارشناس ارشد بین المللی گفت: سفر رئیسی نشان داد ایشان بدون اینکه نیاز به آموزش داشته باشد، با فضای سیاسی آشناست و همیشه برخورد عزت‌مندانه را دنبال می‌کند.

اشاره: پس از سال‌ها مجدد شاهد اوج میزان اقتدار جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان ملل متحد بودیم. آیت الله رئیسی که برای دومین سال به‌طور حضوری در این اجلاسیه حضور پیدا کرد، توانست نشان بدهد که مرد آنچه که می‌گوید، هست. وی به همراهی هیئتی که در این سفر حضور پیدا کردند، با هوشمندی تمام در مقابل اتفاقات مختلف حضور ایستادند و توانستند از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کنند و یا حتی فرصت‌ها را از خبرنگاران معاندی که به دنبال حاشیه سازی در این سفر بودند بربایند. از طرفی اتفاقات بسیار جالب توجه دیگری که در کنار این سفر رقم خورد، به‌قدری قابل توجه بود که می‌توان ساعت‌ها تحلیل درباره آن‌ها ارائه داد.

ازاین‌رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر مجتبی رحمان‌دوست، تحلیل‌گر و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل رفت تا پیرامون دستاوردها و میزان تحقق اهداف سفر آیت الله رئیسی در هفتاد و هفتمین اجلاسیه سازمان ملل گفت‌وگو کند.

رسا ـ نشانه‌های هوشمندی زبان دیپلماتیک ایران در سفر آیت الله رئیسی به نیویورک را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما در جریان سفر آیت الله رئیسی به نیویورک یک گام به پیش را نسبت به سایر رؤسای جمهور دیدیم. برای مثال آن نکته‌ای بود که گفتند ما شنیدیم بیرون از محل اجلاس سازمان ملل گروه‌های ضد انقلاب و سلطنت طلب جمع شده‌اند و علیه ایران و من شعار می‌دادند و من به‌جای اینکه خودم را از آن‌ها مخفی کنم، مسیر سازمان ملل تا محل استقرار را پیاده روی کردم.

البته این به جای خود جسارتی قابل توجه است؛ اما اصلی‌ترین کار جسورانه ایشان، نشان دادن عکس سردار سلیمانی در دل خاک شیطان بزرگ و در کشوری که در مقطعی ترامپ رئیس جمهور آن و دستور حمله و به شهادت رساندن سردار سلیمانی را صادر کرده بود. نشان دادن تصویر حاج قاسم سلیمانی توسط آیت الله رئیسی و اینکه در جمع رؤسای کشورهای مختلف جهان گفتند قوه قضاییه ما حکم صادر نموده است تا قاتلان و آمران ایشان را مجازات کنیم، کاری جسورانه بود.

البته برخی از پیگیری‌هایی که بعضاً در سفر رؤسای جمهور قبلی شاهد بودیم؛ مانند اینکه تلفنی با رئیس جمهور آمریکا صحبت کنند یا در راهرو با رئیس جمهور آمریکا دست بدهند و یا اینکه از قبل می‌خواهند از رهبر انقلاب اجازه بگیرند که اگر ما با رئیس جمهور آمریکا برخورد کردیم باید چه اقدامی انجام بدهیم و چه نوع برخوردی داشته باشیم. آیت الله رئیسی برخلاف افراد قبلی چنین کاری نکرد؛ زیرا می‌دانست وقتی که چنین چیزی پیش بیاید، از پیش سرمایه ذهنی سیاسی و مقاومتی دارد که در این صورت می‌تواند در کنار او با حفظ کرامت خود عبور کند.

نکته‌هایی که من در این سفر شاهد بودم این بود که ایشان در ملاقات‌های بسیار خوبی که با رؤسای جمهور کشورهای مختلف داشتند. برای مثال ملاقات با رئیس جمهور فرانسه و معطل نگهداشتن او پیش از دیدار قابل توجه بود. رئیس جمهور فرانسه فردی است که در این مقطع نقش پلیس بد را بازی می‌کند و می‌بایستی از شرایط اغتشاشات استفاده می‌کرد؛ اما در حالی که این شرایط را مورد استفاده قرار نداد؛ بلکه مجبور شد با تمام ادب با رئیس جمهور ایران سخن بگوید. اگر بخواهیم از این دست نکات را فهرست کنیم، در کنار دیدار ایشان با سایر رؤسای جمهور و همچنین عضویت ایران در اجلاسیه شانگهای دارای نکات قابل توجه و متعددی است.

رسا ـ برخلاف سیاه نمایی رسانه‌های معاند و اصلاح طلب که شایعه کرده بودند آیت الله رئیسی نمی‌تواند به کشورهای دیگر به‌خصوص آمریکا سفر کند و به محض رسیدن پای ایشان به خاک آمریکا، ایشان را دستگیر خواهند کرد؛ اما این سفر چه پیامی داشت؟

شما می‌بینید که می‌گفتند آیت الله رئیسی تحریم است و نمی‌تواند در خاک آمریکا پا بگذارد تا این آدم را بترسانند که در این سفر حضور پیدا نکند و تأثیر گذاری مطلوب و مدنظر را نداشته باشد؛ اما وقتی که در عمل حضور پیدا کردند و نه تنها چنین بهانه‌ای مانع حضور ایشان در سازمان ملل و سخنرانی‌های مختلف یا پیاده روی و ملاقات با رئیس جمهورهای کشور‌های دیگر نشد، بلکه به راحتی نیز به کشور بازگشتند. این سفر بهترین پاسخ به شایعه و شبهه‌ای بود که آن‌ها مطرح کردند.

می‌گویند بهترین چیزی که امکان وقوع چیزی را نشان می‌دهد، این است که ببینیم در عمل امکان وقوع پیدا کردن را دارد. شما می‌پرسید که واقعاً نمک شور است یا نه، خوب مزه کنید ببینید شور است یا نه. می‌پرسید آیا واقعاً شکر شیرین است یا نه، خوب مزه کنید ببینید شیرین است یا نه. می‌گویند که اگر آیت الله رئیسی در آمریکا حضور پیدا کند، او را دستگیر می‌کنند، خوب پا بگذار ببین چه می‌شود. وقتی هم که سفر کرد، رفت و تمام اهداف خود را دنبال کرد و سالم نیز بازگشت که این بهترین دلیل بر نامربوط بودن آن صحبت‌ها و جریاناتی است که از قبل درباره ایشان مطرح می‌کردند.

رسا ـ نظر شما درباره هوشمندی آیت الله رئیسی و تیم ایشان در برخورد با رسانه‌هایی مثل سی ان ان که پروتکل‌های جمهوری اسلامی را رعایت نکرده بود یا شیوه برخورد با خبرنگاران رسانه‌های معاند مانند ایران اینترنشنال و بی بی سی چیست؟

اینکه ما بعد از تجربه بیش از 30-40 سال رؤسای جمهور مختلفی که داشتیم، حضور چنین فردی که به این شکل دارای مبانی مقاومتی، اعتقادات دینی، اسلامی، انقلابی و شیعی است و واقعاً در باطن او جریان دارد، قابل توجه است. او نمی‌خواهد برای ظاهر سازی فیلم بازی کند. وقتی چنین آدمی اینطور تربیت و رشد یافته باشد، وقتی در عمل آنجا می‌رود، دیگر به فکر این نیست که فلانی بی‌حجاب بیاید یا باحجاب بیاید.

نخست وزیر انگلیس در حضور آقای روحانی که با پاهای لخت نشسته بود و ایشان نیز قاه‌قاه می‌خندید و دل مردم ایران را کباب می‌کرد؛ زیرا به قدری سبک با این عناصر پلید انگلیسی برخورد می‌کرد. وقتی که چنین چیزی را داشتیم، جنبه مقابل را می‌بینیم که فرد خودساخته‌ای بدون اینکه نیاز داشته باشد تا این موارد از قبل آموزش ببیند، با فضای سیاسی آشنا است و همیشه برخورد عزت‌مندانه را در دستور کار خود قرار می‌دهد. ان شاءلله امیدواریم که ایشان همچنان عامل سربلندی و عزتمندی مردم ایران باشند.

رسا ـ از فرصت و مطالب خوبی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات