۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۷۲۰۴۲۲

استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به معنای حمله به ناتو است

استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به معنای حمله به ناتو است
در حالی‌که سناتور "لیندسی گراهام " هشدار داد که استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به معنای "حمله به ناتو" است، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: هر آمریکایی با این مسئله موافق خواهد بود که نباید اجازه داد تا بحران کارائیب تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در ایالات متحده معتقد است که واشنگتن برای بروز یک درگیری قدرت‌های هسته‌ای بزرگ را تحت فشار قرار داده و می‌خواهد قدرت روسیه را آزمایش کند.

آنتونوف در مقاله‌ای برای مجله "نشنال اینترست" (The National Interest) نوشت:  «به نظر می‌رسد که روسیه برای قدرت هسته‌ای این کشور آزمایش می‌شود. آنها می خواهند بررسی کنند که ما چقدر صبر داریم تا به اقدامات و حملات آشکارا خصمانه واکنش نشان ندهیم. در واقع، واشنگتن وضعیت را به سمت درگیری بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای سوق می‌دهد که این کار مملو از پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است.»

سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد: این مسئله بسیار مهم است که نه تنها روسیه و ایالات متحده، بلکه سایر کشورهای هسته‌ای نیز در یک سند مشترک تایید کردند که "در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و چنین جنگی هرگز نباید آغاز شود."

روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که آمریکا از هر نوع اقدامی برای کشاندن روسیه به دستورکار هسته‌ای استفاده می‌کند. این دیپلمات گفت: «آنها در خصوص این موضوع به راحتی صحبت می‌کنند. آنها درصد توسعه روند اوضاع به این سمت بوده و از انواع روشها استفاده می کنند تا ما را به این دستورکار سوق دهند.»

روزنامه "پولیتیکو" نیز روز چهارشنبه از افزایش نظارت ایالات متحده بر تسلیحات هسته‌ای روسیه خبر داد. به گزارش این نشریه، واشنگتن و متحدانش تلاش‌های خود در این زمینه و برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از  تجهیزات هوایی و فضایی و همچنین عملیات در فضای سایبری افزایش داده‌اند. این روزنامه  یادآور شده که سازمانهای اطلاعات غربی در تلاشند ارزیابی کند که آیا روسیه امکان استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را دارد یا خیر.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه شب گذشته بروز یک جنگ هسته‌ای احتمالی را فاجعه خواند و گفت: «بهای وارد شدن به جنگ هسته‌ای فاجعه‌بار خواهد بود. ما حتی نباید به آن فکر کنیم، چه رسد به اینکه درباره آن صحبت کنیم. حل این موضوع از طریق دیپلماسی صحیح ترین گام خواهد بود.»

روز گذشته دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، گفت که مسکو حق دارد در صورت لزوم بر اساس دکترین امنیتی و هسته‌ای خود، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده بود که همه کشورها باید تصور احتمال پیروزی در جنگ هسته‌ای را کنار بگذارند و در لفاظی‌های خود در این زمینه "گامی به عقب بردارند".

چند روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود که باور نمی‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره سلاح‌های هسته‌ای بلوف بزند. او از متحدان اوکراین خواست تا به اعمال فشار بر روسیه برای بازدارندگی آن ادامه دهند.

 

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، خرابکاری ادعایی در خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2 را "اقدامی تروریستی" توصیف کرد.  این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و ناتو در پارلمان در ویلنیوس گفت: «نشت دیگر شاهد دیگری است مبنی بر اینکه این یک اقدام از پیش برنامه ریزی شده است، اقدامی که به نظر من مطمئناً بحق آن را یک اقدام تروریستی می توان نامید.

لندسبرگیس در مورد اطلاعات گارد ساحلی سوئد اظهار نظر کرد که بر اساس آن چهارمین نشتی در خطوط لوله بین روسیه و آلمان در بستر دریای بالتیک کشف شد.

بر اساس ارزیابی  وزیر خارجه لیتوانی، چنین اقداماتی با هدف ایجاد ترس و پیچیده‌تر کردن عرضه گاز به اروپا انجام می‌شود. بر اساس گزارش آژانس BNS، لاندسبرگیس گفت: همه اینها حداقل از منظر سیاسی با تعریف یک اقدام تروریستی مطابقت دارد و ارزیابی قانونی بعداً انجام خواهد شد.

ارسال نظرات