۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۲۰۸۰۹
نگاهی به کتاب«نور نیایش»:

بیشترین نوع مبارزات امام سجاد، مبارزه فرهنگی بود

بیشترین نوع مبارزات امام سجاد، مبارزه فرهنگی بود
کتاب «نور نیایش» پژوهشی در زندگی و سیره امام سجاد (ع) که توسط حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امام سجاد (ع) زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند که یکی از مراحل زندگی ایشان گذر از حادثه جانگداز کربلا بود. خداوند نخواست رشته امام در کربلا قطع شود. امام سجاد (ع) در اوضاع ناگوار اجتماعی آن روز که ارزش های دینی دستخوش تغییر و تحریف امویان قرار گرفته بود، مهمترین کار خویش را در برقراری پیوند مردم با خدا از طریق دعا و نیایش آغاز کردند. کتاب «نور نیایش» پژوهشی در زندگی و سیره امام سجاد (ع) که توسط حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

کتاب نور نیایش مشتمل بر شش فصل است: روزنه ای به سوی آفتاب، ویژگی های اخلاقی امام سجاد (ع)، مبارزات فرهنگی امام سجاد (ع)، مبارزات سیاسی امام سجاد (ع)، شهادت امام سجاد (ع) و برگی از دفتر آفتاب عناوین فصول این کتاب هستند.

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نویسنده و پژوهشگری است که در حوزه دین قلم می زند. از جمله کتابهای وی می توان به نور نیایش،خورشید رهنمای، یادگار آفتاب، ژرفای دانش، میراث دار رسول، امام رئوف، دریای جود، شهریار نیکی، کوثر جاودان، سرور شهیدان، پیشوای اندیشه، نعمت عاشورا، بانوان آسمانی و فرازهای عاشورا اشاره کرد

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش با بیان اینکه شاید تاریخ شیعه هیچ دوره ای را به سختی دوران امامت علی بن حسین (ع) و امام سجاد (ع) ندیده باشد، گفته است:حکمرانان اموی و مروانی سیاه ترین روزهای تاریخ را در این دوره رقم زدند و جنایت پیشه ترین حاکمان بر بلاد اسلامی تسلط یافتند. چهره هایی چون یزید، عبیدالله، حجاج، مصعب، شمر، عمر سعد، حرمله، خولی، مروان، عبدالملک، ولید، هشام و ..... وجود این همه جانی در یک دوره 30 ساله چه روزگار سیاهی را بر امام و شیعیان ایشان رقم نزد. از این جهت این دوره ویژگی خاصی می یابد.

وی اظهار داشته است: در این میان امام سجاد (ع) بود که باید بار همه مصائب خود، خاندان، شیعه و تاریخ شیعه را به دوش می کشید. امام در چنین دوره ای به امامت رسید، روزگار هرگز روی خوش به ایشان و شیعیان شان نشان نداد. امامت ایشان با جانسوزترین روز در تاریخ شیعه یعنی عاشورا آغاز شد، با زخم های بی امان بر پیکره اسلام بر اثر قیام های گوناگون شیعیان و ظلم بی امان حاکمان تداوم یافت و با شهادت ایشان به پایان رسید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دعا سلاح امام سجاد(ع) بود، تصریح کرده است: عرصه زندگی و ارتباط با دیگران به قدری بر امام سجاد (ع) تنگ بود که امام هیچ سلاحی برای مبارزه یا دفاع از خود جز سلاح دعا نداشتند. امام سجاد (ع) با اشک های طاغوت برکن خود قیام عاشورا را احیا کردند و نگذاشتند در دوره ای که مردم اهل بیت رسول خدا (ص) را فراموش کرده بودند، آتش این مصیبت در دل ها به سردی بگراید و با سلاح اشک بر سجده و دعا رسالت خویش را در رهبری امت رسول خدا تداوم بخشیدند. کتاب نور نیایش به قلم بنده رهاوردی است از زندگی و ویژگی های اخلاقی امام سجاد (ع)، مبارزات فرهنگی و سیاسی ایشان که در پایان به شهادت آن امام همام پرداخته است.

در قسمتی از کتاب «نور نیایش» می خوانیم: امام سجاد (ع) پس از اینکه دوره نوجوانی را پشت سر گذاشت با دخترعموی خود ام عبدالله ، دختر امام حسن مجتبی (ع) ازدواج کرد. وی زنی پاکدامن، دانشمند و ادب دوست بود که دو سیره از نسل امامت یعنی نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به هم پیوند داد. او ثمره تربیت های الهی امام مجتبی (ع) و برادرزاده امام حسین (ع) بود؛ بدین روی می توان گفت این ازدواج پیوندی ممتاز و نادر است. مشهور است که ثمره ازدواج امام سجاد (ع) با دخترعموی خود تنها یک فرزند بود که آن هم امام باقر (ع) بود. بعید نیست که چنین ازدواجی یگانه باید هم مولودی یگانه به دنبال داشته باشد که کسی در این فخر با آن مولود شریک نباشد اما به گواهی برخی اسناد تاریخی امام فرزندان دیگری نیز از این بانوی نمونه داشتند که عبارت بودند: از محمد، حسن، حسین، اکبر و عبدالله.

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: نص بر امامت بدان معنا است که امامی از سوی رسول خدا یا توسط امام قبل از خود به امامت معرفی شده است. از جابر بن عبدالله انصاری، صحابی مشهور رسول خدا (ص) در این باره روایت شده است: روزی در محضر رسول خدا نشسته بودم که حسین (ع) که کودکی خردسال بود، آمد و در آغوش پیامبر نشست. پیامبر او را نوازش کرد و به من فرمود ای جابر به زودی فرزندم حسین دارای پسری می شود که علی نام دارد و هنگامی که روز قیامت برپا می شود، منادی ندا در می دهد سرور عابدان برخیزد. در این هنگام او، علی بن حسین (ع)، وارد محشر می شود. افزون بر روایت فوق حدیث مشهور لوح نیز نصی بر امامت ایشان است و آن حدیثی است که نام یکایک امامان (ع) در آن ذکر شده است و آن را نیز جابر بن عبدالله انصاری به نقل از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده است.

گفتنی است، کتاب «نور نیایش» پژوهشی در زندگی و سیره امام سجاد (ع) نوشته «حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش» مشتمل بر 136 صفحه در قطع رقعی در شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 30 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات