۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۲۱۲۲۱
طی نشستی خبری تشریح شد؛

جزئیات مراسم رونمایی از کتاب تفسیری مرحوم آیت الله بطحائی

جزئیات مراسم رونمایی از کتاب تفسیری مرحوم آیت الله بطحائی
مراسم رونمایی از کتاب تفسیری مرحوم آیت الله بطحائی با عنوان تفسیر مشفع به زودی با حضور آیات حسینی بوشهری و اعرافی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمحمد مهدی بطحایی فرزند مرحوم آیت الله بطحایی گلپایگانی در نشست خبری رونمایی از کتاب تفسیر مشفع گفت: روز یکشنبه ۲۴ مهر مراسم رونمایی از کتاب تفسیر مشفع با حضور آیات اعرافی و حسینی بوشهری بعد از نماز عشاء در ساختمان جامعه مدرسین برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله بطحایی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری که استاد تمام دانشگاه تهران نیز بود، در مسجد امام حسن عسکری قم پس از نماز عشاء به صورت ترتیبی تفسیر قرآن ارائه می کرد که 4 ماه ادامه داشت و در سال 98 در اواخر عمر آن مرحوم جلسات تفسیر شروع شد و تا قبل از شروع کرونا ادامه داشت و سپس خود آیت الله بطحایی به کرونا مبتلا شد و در اثر ایست قلبی به رحمت ایزدی پیوست.

حجت الاسلام بطحائی در پاسخ به چرایی نامگذاری کتاب، به تفسیر مشفع، گفت: مرحوم آیت الله بطحائی گلپایگانی هر شب قبل از شروع جلسه تفسیر روایت « فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ» قرائت می کرد و از همین رو که شفاعت قرآن پذیرفته است، نام کتاب را به تفسیر مشفع نامگذاری کردیم.

وی با اشاره به تک جلدی بودن کتاب و تفسیر سوره بقره تا آیه 110، گفت: وقتی دوران کرونا شروع شد مساجد تعطیل شدند و آیت الله بطحائی نیز در بستر بیماری قرار گرفتند و اگر حدود 3 روز جلسات تفسیری طبق برنامه ادامه داشت به آیه 114 سوره بقره می رسید؛ آیت الله بطحائی در حال بیماری و خواب با خود زمزمه می کرد که آیه 114 را تفسیر کنم.

فرزند مرحوم آیت الله بطحائی اظهار داشت: در آیه 114 آمده: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا» به این معنا که ظالم ترین افراد ذکر خدا را از مساجد منع می کنند و این آیه در آن مقطع نیز مناسبت داشت.

وی ادامه داد: آیت الله بطحائی نسبت به خداوند تعبد محض داشت و انس با قرآن و اهل بیت همیشه در زندگی اش بود؛ پس از این که مدرک دکتری خود را از الازهر مصر گرفت، برای نظام وظیفه اعزام شد و در زمان طاغوت تراشیدن ریش لازم بود اما وی این کار را نکرد و از همین رو به بیرجند تبعید شد؛ وی نسبت به همه به طور یکسان برخورد می کرد و با اینکه با مردم و مسؤولین ارتباط داشت اما هیچکدام برایش تفاوتی نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین بطحائی اضافه کرد: اولین استاندار روحانی در جمهوری اسلامی که به استانداری چهارمحال بختیاری منصوب شد آیت الله بطحائی بود اما خودش را فقط روضه خوان می دانست؛ از ولایت حضرات معصومین و امامین انقلاب تبعیت داشت و همیشه سفارش به تبعیت از ولی فقیه جامع الشرایط می کرد و در این خصوص گفته بود اطاعت از ولی فقیه اطاعت از ولیعصر است.

وی همچنین تصریح کرد: مرحوم آیت الله بطحائی نسبت به دشمنان نظام و انقلاب موضع صریح و مشخص می گرفت؛ سالها پیش با مجموعه خانه سینما به سفر حج مشرف شد که افرادی مانند اکبر عبدی، داود رشیدی، گوهر خیراندیش و سایر هنرمندان حضور داشتند که تحت تأثیر منش مرحوم آیت الله بطحائی قرار گرفتند و در خاطراتشان این مهم نقل است.

حجت الاسلام بطحائی در پایان گفت: منشور حکمرانی در منظر امیرالمومنین یکی از کتب مرحوم ابوی ما است که با دستخط خود به سردار سلیمانی هدیه دادند و قرار بود دیداری با خانواده شهید بزرگوار داشته باشند که اجل مهلت نداد.

ارسال نظرات