۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۷۲۱۵۸۲
رهبر جریان آزاد ملی لبنان:

پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید را مثبت خواند

پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید را مثبت خواند
رهبر جریان آزاد ملی لبنان دیدار امروز دوشنبه خود با رئیس پارلمان این کشور درباره پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید را مثبت خواند و بر ادامه گفت وگو برای دستیابی به توافق در این باره تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا به نقل از سایت النشره، جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان پس از دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان این کشور درباره موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید اعلام کرد: "ما نشانه‌های مثبتی برای گفت‌وگو در نبیه بری دیدیم".

وی گفت: مهم است که میل به گفت‌وگو نه تنها درباره برنامه‌ها بلکه روی نام‌ها وجود داشته باشد.

باسیل ادامه داد: طبیعی است که ارتباط وجود داشته باشد وگرنه اگر با یکدیگر ارتباط نداشته باشیم چگونه رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم؟ ما باید حداقل سطح توافق و هماهنگی را برای انتخاب رئیس جمهور و وارد نشدن به یک خلأ در نهاد ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال توافق بر سر چشم انداز دوره جدید هستیم و همچنین تلاش می‌کنیم به عنوان احزاب سیاسی با یکدیگر کنار بیاییم تا خلاء در نهاد ریاست جمهوری ایجاد نشود.

درحالی که نجیب میقاتی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان تاکنون موفق به تشکیل کابینه خود نشده است، دوره ریاست جمهوری میشل عون رئیس جمهور کنونی لبنان نیز در حال پایان یافتن است. محافل لبنانی نگران آن هستند که رئیس جمهور جدید در مهلت قانونی که اکنون در شرف پایان یافتن است، انتخاب نشود و در این صورت، در نهاد ریاست جمهوری لبنان خلاء قدرت ایجاد شود. عدم تشکیل دولت جدید و انتخاب نشدن رئیس جمهور جدید،لبنان را با شرایط بسیار پیچیده ای روبرو خواهد کرد زیرا در این صورت، دولت کنونی پیشبرد امور روی کار خواهد بود و اختیارات و وظایف نهاد ریاست جمهوری نیز در خلاء قدرت به این دولت محول خواهد شد که اساسا اختیاراتی محدودی دارد.

با توجه به این شرایط، گروههای سیاسی لبنان با وجود اختلاف دیدگاههای شدید خود، در حال رایزنی برای انتخاب رئیس جمهور جدید پیش از پایان مهلت قانونی و همچنین تلاش برای تشکیل کابینه برای جلوگیری از پیچیده شدن بیشتر شرایط لبنان هستند.

تاکنون یک بار جلسه انتخاب رئیس جمهور در پارلمان برگزار شده اما هیچ نامزدی آرای لازم را کسب نکرده است. دومین جلسه نیز که قرار بود پنجشنبه گذشته برگزار شود، به تعویق افتاد.

ارسال نظرات