۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۲۱۶۵۳

تشییع پیکر پاک شهید گمنام در جامعه الزهرا و محکومیت اغتشاشات اخیر

تشییع پیکر پاک شهید گمنام در جامعه الزهرا و محکومیت اغتشاشات اخیر
طلاب و اساتید جامعه الزهرا(س) در مراسم تشییع پیکر پاک شهید گمنام، اغتشاشات اخیر را محکوم کرده و ایجاد ناامنی و آشوب در کشور را خیانت به خون شهدا دانستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، طلاب و اساتید جامعه الزهرا علیهاالسلام پیش از ظهر امروز پیکر پاک شهید گمنام را از آموزشگاه امام رضا علیه السلام تا تالار بیداری اسلامی تشییع کردند.

طلاب در این مراسم با سردادن شعارهای انقلابی، خواستار برخورد قاطع نیروهای نظامی و انتظامی و دستگاه قضا با عوامل و مسببان اغتشاشات اخیر شدند و ضمن تجدید عهد با آرمانهای امام و شهدا،  هرگونه ایجاد ناامنی و آشوب در کشور را خیانت به خون شهدا دانستند.

در این مراسم بیانیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در محکومیت اغتشاشات اخیر قرائت شد که متن آن بدین شرح است:

بسمه تعالی

الحمدلله به فضل الهی و به برکت اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی، شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوده‌ایم. البته همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایشات امامین انقلاب، به حضور موثر بانوانِ عالِم، متدین و متعهد برای شکل‌گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مَناصب مدیریتی با تأکید به حفظ ارزش‌های دینی و ملی توسط آنان نیاز داریم.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر عناصر آشوب‌طلب و ناامن‌کنندگان فضای جامعه، بر این باوراست که بایستی با وفاق و همدلی بیشتر، عزم و همّت بیش از پیش نهادهای علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی (با وحدت بیشتر)، همسان‌سازی و مهندسی فرهنگی بین نهادهای مؤثر فرهنگی اجتماعی، انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی مبتنی بر بنیاد فکر اسلامی به حلّ جدّی مسائل موجود اقدام نمود؛ امام علی علیه‌السلام فرمودند: «أَيُّهَا النّاسِ! لاخَيْرَ في دُنْيا لاتَدْبيرَ فيها؛ اي مردم، در دنيايي كه برنامه‌ریزی و تدبير در آن نباشد، هیچ خيري نيست».

حقیقتاً تأمل کنیم که هر یک از ما چه مقدار تدبیر، برنامه‌ریزی و راهبریِ صحیح در امور مختلف به تناسب وظایف خود داشته‌ایم؟! به جای مقصر انگاشتن دیگری بیبینیم سهم قصور و تقصیر هر یک از ما به لحاظ فردی، خانوادگی، اجتماعی، سازمانی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرا، در حوادث ناگوار اخیر و سایر مشکلات موجود فرهنگی اجتماعی، چه بوده است؟! اگر ابتدا به کاستی‌های خود بنگریم و متواضعانه و متخصصانه به دنبال جبران جدّی کم‌کاری‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود باشیم، ضریب وقوع حوادث تلخ و دارای تبعات برای دین و میهن کاسته خواهد شد.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بزرگترین حوزه علمیه شیعی خواهران، با عنایت به حوادث اخیر و مشاهده سایر آسیب‌های اجتماعی، در تلاش بوده و همچنان سعی دارد که بتواند برنامه‌های کیفی و اثربخشی را به سهم خود برنامه‌ریزی و اجرا نماید؛ در این راستا ارتقای روش‌های مدیریتی و راهبری در نهادهای تأثیرگذار علمی و فرهنگی، استفاده از روش‌های نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توجه به نیاز جوانان با حفظ ارزش‌ها و مبانی دینی، استفاده از نظرات نقادانه و پیشنهادات سازنده خیرخواهان کشور برای حصول نتیجه اثربخش، حائز اهمیت است.

چراکه با وجود عنایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله عفاف و حجاب در سال‌های گذشته و تعیین سهم نهادهای مختلف در مبحث عفاف و حجاب، این مهم اجرایی و عملیاتی نشده است. همچنان تعریف و ترسیم فرآیندی هماهنگ از حیث عملیاتی و اجرایی بین بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی در امر پرورش دینی صحیح ازکودکی تا جوانی امری است که اقدام مؤثر نداشته است.

به عبارتی، به طور نسبی در نگارش‌ها و سندهای بالادستی و اسناد راهبردی به مقوله‌های دینی و فرهنگی توجه کرده‌ایم، اما هنوز برنامه‌ريزى عملیاتی- راهبردی و جامع را برای پیشبرد مسیری روشمند، در عرصه عمل جدّی نگرفته ایم.

بایسته و شایسته است با استمداد از فضل و رحمت حضرت حق و عنایات ائمه اطهار علیهم‌السلام و تأسی به فرمایشات مهم مقام معظم رهبری و مهندسیِ کلیه رهنمودهای نظری و عملی ارائه شده توسط امامین انقلاب در مباحث فرهنگی و ارزشی، با امیدبخشی و انگیزه‌بخشی به اندیشه‌ورزان خلاق، خوش‌فکر، متخصص و متدین برای حلّ جدی مسائل فرهنگی اجتماعی، پویش‌های مسئله محور ملّی را با تنظیمِ تقویم زمانی و موضوعی مناسب برای حلّ مسائل به طور نظری، کاربردی و عملیاتی آغاز نماییم.

این امر مستلزم یک برنامه‌ریزی جامع است که بخشی از آن را جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با کمک و حمایت نهادهای مرتبط بر عهده می‌گیرد. روشن است نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی برای جهت‌دهی و راهبری کلان در این عرصه برای پیشبرد امور، ضروری است. چراکه غیر از تلاش قابل تقدیر گذشته لازم است اقدامات عملیاتی و شبکه راهبری برای حصول نتیجه مصوبات قبلی با نگاه روزآمد و بازنگری‌های لازم، مورد اهتمام باشد.

ارسال نظرات