۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۷۲۱۸۲۹

دو شرکت بزرگ نفتی هند واردات از روسیه را محدود کرده‌اند

دو شرکت بزرگ نفتی هند واردات از روسیه را محدود کرده‌اند
هند، پس از تعیین سقف قیمت خرید نفت روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که این موضوع را بررسی خواهد کرد، با این حال دو شرکت بزرگ نفتی این کشور، واردات از روسیه را محدود کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، به دنبال در نظر گرفتن سقف قیمت برای خرید نفت روسیه، توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، هند گفته است که این پیشنهاد را بررسی می کند.  

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از طرح غرب برای تعیین سقف قیمتی که درآمد نفت خام مسکو را محدود می‌کند، خشمگین شده است، زیرا کشورهای اروپایی به دنبال پیشروی علیه مسکو هستند.

هندی ها که از نفت روسیه سود می برند، برای مدت طولانی درباره این موضوع تصمیم نگرفته اند.  

نهادهای رسمی و مدیران صنعتی هندی، با پیوستن به سقف قیمت مخالف هستند زیرا این موضوع به منافع هند آسیب می زند.  

روسیه امروز دومین تامین کننده بزرگ نفت هندوستان است که حدود ۲۰ درصد از نفت خام این کشور را صادر می کند. این رقم پیش از آغاز جنگ، شاید حدود ۱ درصد بود.  

یکی از مقامات رسمی هند گفت: روسیه تهدید کرده است که عرضه نفت به کشورهایی که به طرح سقف قیمت بپیوندند را کاهش می دهد. بنابراین، منطقی نیست که ما روسیه را خشمگین کنیم و جریان ثابت نفت ارزان خود را از آنجا به خطر بیندازیم. با این حال سقف قیمت می تواند مرجع کلیدی ما برای مذاکرات خرید نفت روسیه و در تضمین معاملات ارزان‌تر برای ما مفید باشد.

تصمیم اخیر اوپک پلاس برای محدود کردن تولید نیز خشم آمریکا را برانگیخته است زیرا این اتحادیه نفتی در حال برنامه ریزی برای محافظت از درآمد خود در مواجهه با کاهش تقاضا به دلیل رکود در اقتصادهای پیشرفته جهان است.

ایالات متحده گفته است که این تصمیم به نفع پوتین خواهد بود و این به تیرگی روابط واشنگتن و ریاض منجر شده است.

در همین راستا روز گذشته اویل پرایس از لغو خریدهای دو شرکت بزرگ نفتی هند از روسیه پس از تشدید تحریم های اتحادیه اروپا، خبر داده است. هندوستان که سومین واردکننده بزرگ نفت خام در دنیا به شمار می آید، به بزرگترین واردکننده نفت از روسیه پس از جنگ اوکراین تبدیل شد.

بانک مرکزی روسیه در ماه اوت (مردادماه) اعلام کرد که هند واردات نفت از روسیه را در بازه زمانی آوریل تا مه (فروردین تا خرداد) امسال ۴.۷ برابر یا بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داده است.

پالایشگاه‌های هندی نفت نسبتا ارزان روسیه را که شرکت‌ها و کشورهای غربی از زمان اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به‌دلیل درگیری‌های روسیه-اوکراین تحریم کرده‌اند، می‌خرند.

بانک مرکزی روسیه همچنین اعلام کرد: چین خرید نفت از روسیه را در ماه مه ۵۵ درصد افزایش داده، زیرا روسیه از عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده نفت به چین پیشی گرفته است.

تحریم‌های غرب علیه مسکو فرصت را برای پالایشگاه‌های هندی باز کرده است تا خرید نفت روسیه را با قیمت‌های تخفیف‌یافته افزایش دهند و این در حالی است که برخی از مشتریان اروپایی از نفت خام روسیه خودداری می‌کنند.

هند که با افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی از سوی اروپا نیز  روبه‌روست و این فرصت را دارد که نفت خام روسیه را در پالایشگاه‌های خود پالایش و فرآورده‌های نفتی تولیدی را به بازارهای اروپا صادر کند، البته روسیه برای صادرات نفت خام خود به آسیا با یک محدودیت دیگر نیز روبه‌روست. بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه نه‌تنها مشمول نفتکش‌هایی می‌شود که نفت خام روسیه را حمل می‌کنند، بلکه شرکت‌های بیمه‌ای را در بر می‌گیرد که این نفتکش‌ها را بیمه می‌کنند.

حدود یک ماه پس از آنکه رهبران اتحادیه اروپا تحریم واردات نفت روسیه را پیشنهاد دادند، توافق کردند که ۹۰ درصد از واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش دهند و تنها چند کشور محصور در خشکی از این تحریم‌ها معاف باشند، البته این اقدام تاریخی مستلزم شتاب ‌بخشیدن به گذار انرژی در کشورهای اروپایی و تغییر جدی الگوی تجارت نفت در جهان خواهد بود.

در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها مجارستان، به‌عنوان مهم‌ترین متحد روسیه با این تحریم‌ها مخالفت کرده است. کشورهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک از طریق خط لوله «دروژبا» از روسیه نفت خام وارد می‌کنند و از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه معاف هستند. افزون بر این بلغارستان نیز تا پایان سال ۲۰۲۴ فرصت دارد واردات نفت خام از مسیر دریا را متوقف کند.

اما باید توجه داشت که این معافیت‌ها تنها ۴۰۰ هزار بشکه از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز واردات نفت خام از روسیه را تشکیل می‌دهد، البته واردات فرآورده‌های نفتی به مقدار ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز از روسیه را نیز می‌توان در همین چارچوب در نظر گرفت. آلمان و لهستان نیز که از طریق خط‌ لوله دروژبا از روسیه نفت خام وارد می‌کنند متعهد شده‌اند تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت خام از روسیه را به صفر برسانند.

هند با وجود فشار آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز از سیاست تحریمی علیه روسیه پیروی نکرده است ولی در پیام‌هایی خواستار پایان جنگ در اوکراین شده است. دهلی نو در هفته‌ها و ماه‌های گذشته واردات کالاهای روسی را افزایش داده است چون استدلال می‌کند در صورت قطع این کالاها اقتصاد هندوستان ضربه شدیدی خواهد خورد.

ارسال نظرات