۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۷۲۲۰۶۹
استاد خسروپناه مطرح کرد؛

«فصل شیدایی»؛ نمونه ای از حکمرانی فرهنگی

«فصل شیدایی»؛ نمونه ای از حکمرانی فرهنگی
استاد حوزه و دانشگاه «فصل شیدایی» را نمونه ای از حکمرانی فرهنگی دانست و از عدم توجه متولیان فرهنگی به تولید این دست آثار حکیمانه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دزفولی، استاد حوزه و دانشگاه در نوشتاری به تجلیل از نمایش میدانی و چندرسانه ای «فصل شیدایی» پرداخت.

متن کامل این نوشتار بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»

خدای متعال توفیق حضور در فصل شیدایی را که یک نمایش میدانی و چند رسانه ای و معرفتی و بصیرتی و هنری بود؛ امشب نصیب این کمترین ساخت.

این نمایش که به همت سازمان هنری رسانه ای اوج و با همکاری هنرورزان و سربازان انقلابی و ولایی ساخته شد؛ کاری است ارزشمند با صورت و معنایی فاخر و صدابرداری و نورپردازی فنی و داستانی پرمحتوا.

این هنرنمایی، گزارشی زیبا و فنی از سیر آفرینش آدم تا ورود حضرت معصومه و نشانه‌های ظهور و قیام امام خمینی و رشادت‌های لشکر علی بن ابی طالب و سردار زین الدین بود.

نمایشی که در بیست و یک استان اجرا شد و هفده شب در شهرستان قم با بیش از پنج هزار تماشاچی در هر شب نمایش داده شد و شب پایانی با بیش از ده هزار تماشاچی که نشان از مقبولیت مردمی این اثر فاخر داشت.

فصل شیدایی، روایت آدمی و حکایت رنج و دلالت سلسله العشاق آدم تا نشانه های ظهور است. چقدر زیبا عظمت پنج نور آل عبا و نقش آنها در رفع نیازمندی آدم و نوح و ابراهیم به پنج سرور آل عبا و حکمت ذبح اسماعیل به نمایش گذاشته شد.

بعثت پیامبر اعظم و واقعه غدیر خم و حمله ناجوانمردانه به بیت زهرای مرضیه و تشییع شبانه و غریبانه آن بانوی بزرگوار و حادثه کربلا و غربت و شهادت امام حسین بن علی دلهای حاضران را عاشورایی می کرد.

سفر امام رضا و حدیث سلسله الذهب و بیان پیوند ولایت با توحید و هجرت فاطمه معصومه به قم که سرآغاز رشد تشیع در ایران بود و چگونگی تزویر مأمون در شهادت کاروان و بیماری و شهادت آن بانوی بزرگوار در قم، بسیار عالی نمایش داده شد.

اشاره به ضرورت تربیت فرزندان توسط خانواده ها در این اثر فاخر، درس تربیت در این هنر حکمی بود.

یاد شهیدان در فصل شیدایی به آزادگان، حیات معنوی دمید. اینگونه برنامه ها برای ثبات معنا و معنویت خانواده ها بسیار موثر است.

وقتی سخن از حکمرانی فرهنگی به میان می آید یعنی همین آثار فاخر حکیمانه که متاسفانه متولیان فرهنگی از آن به دورند.

نظریه حکمرانی فرهنگی مبتنی بر حکمت نبوی و علوی و ولوی به معنای سیاستها و مقررات و ساختارها و گفتمان سازی و نظارت و اصلاح و خدمات در یک بسته نظام مند با رویکرد حکمت اسلامی دیده شود.

خداوند توفیق روزافزون به نویسندگان و هنرورزان و کارگردان این نمایش حکیمانه جناب سعید اسماعیلی و مدیر سازمان اوج برادر و عزیز دلم جناب احسان حسنی عنایت کند که توانستند علاوه بر تاثیر تربیتی و معرفتی، یاد ۶۰۹۰ شهید استان قم را گرامی بدارند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دست بوس جهادگران فرهنگی

عبدالحسین خسروپناه دزفولی
۲۹ مهر ۱۴۰۱

ارسال نظرات