۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۷۲۲۱۶۷

هوشمندسازی نظام مالیاتی یک ضرورت است

هوشمندسازی نظام مالیاتی یک ضرورت است
رییس سازمان امور مالیاتی با بیان "به‌روی سهم ۶۵۰هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال ۱۴۰۲ با سازمان برنامه و بودجه توافق کردیم"، گفت: تعداد ۲۰۰ پرونده که ۸۰درصد مالیات اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهند، مورد رسیدگی ویژه قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای که روز شنبه با حضور رییس‌کل بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: در اوایل سال جاری جلسه مشترکی با سازمان بازرسی برگزار شد و در این جلسه مواردی از جمله اولویت‌های سازمان در سال 1401 صحبت شد. نگاه ما در سال جاری این است که بتوانیم مالیات را به منبع اصلی تأمین مالی دولت تبدیل کنیم و در آینده نزدیک بتوانیم کل بودجه جاری کشور را از طریق مالیات تأمین کنیم.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تا پایان دولت بخش عمده بودجه جاری دولت را با مالیات تأمین کنیم، در سال 99 متوسط درآمد ماهانه 15 هزار میلیارد تومان و در سال 1400، 25 هزار میلیارد تومان بوده است و امسال به 40 هزار میلیارد تومان نزدیک شده‌ایم. امیدواریم علاوه بر رقم تعیین‌شده در بودجه رقم بیشتری را وصول کنیم. در شش‌ماهه اول امثال 51 درصد از کل تکلیف بودجه‌ای خود را عمل کردیم که به‌معنای وصول 231 هزار میلیارد تومان مالیات است. امروز نیز که در پایان مهر ماه قرار داریم، توانستیم به رقم تعیین‌شده که حدود 40 هزار میلیارد تومان است، برسیم.

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به توافق با سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بر این اساس به‌روی سهم 650هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال 1402 توافق کردیم، به این معنا که ماهانه 54 هزار میلیارد تومان در ماه تأمین مالی انجام دهیم. برای رشد مالیات‌ها بر مبارزه با فرار مالیاتی تمرکز کردیم و تا امروز کمتر از یک‌میلیون مؤدی جدید شناسایی شده‌اند.

وی تأکید کرد: دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی و تجمیع آنها این امکان را فراهم کرده است تا در مرحله شناسایی و وصول دست پرتری داشته باشیم. استفاده از اطلاعات ابزارهای پرداخت تحول بزرگی در حوزه مالیات‌ستانی ایجاد کرده است. امسال و پس از مرداد ماه، رسیدگی را آغاز کردیم.
تحول دیگری که در پیش داریم این است که تعداد 200 پرونده بزرگ که 80 درصد ارزش مالیات اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهند مورد رسیدگی ویژه قرار بگیرند. خبره‌ترین ممیزین کار رسیدگی بر آنها را انجام خواهند داد.

مجموع این تدابیر به ما کمک خواهد کرد تا مالیات‌ها را عادلانه‌تر وصول کنیم. قانون پایانه‌های فروشگاهی که مرحله اول آن از فردا آغاز خواهد شد یک تحول مهم است. امیدوار هستیم تا پایان سال آینده که این قانون به‌صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد، شاهد افزایش شفافیت باشیم. مبنای برخورد ما با مؤدیان باید براساس اطلاعات دریافتی از پایانه‌های فروشگاهی باشد. تلاش بر این است که سطح تماس بین مؤدیان و ممیزین مالیاتی را به حداقل برسانیم و بخش عمده این موارد را در چارچوب پنجره واحد خدمات مالیاتی پاسخگو باشیم.

منظور با ابراز اینکه "در زمان حاضر برخی خدمات الکترونیکی شده است و در آستانه الکترونیکی کردن ثبت شکایات هستیم"، گفت: تلاش می‌کنیم در استقرار دولت الکترونیک جزو دستگاه‌های پیشروی دولت باشیم. وظیفه هوشمندسازی یا دیجیتالی کردن مالیات را باید در عمل پیاده‌سازی کنیم، البته عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این حوزه داریم.

رشد 20هزار میلیارد تومانی درآمد ماهیانه مالیاتی در سال 1401
 
ارتباط مؤدی و ممیز باید به حداقل برسد/ هوشمندسازی نظام مالیاتی یک ضرورت است

خداییان رییس‌کل سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی انجام شده است، گفت: کشورهایی که وابسته به یک یا دو محصول از منابع طبیعی هستند همیشه در تأمین درآمدهای خود مشکل دارند. زمانی که استکبار جهانی از تهدید نظامی علیه کشور ما ناامید شدند، فشار اقتصادی را تشدید کردند و به محاصره اقتصادی و فشار بر معیشت مردم امید بستند. زمانی که اقتصاد کشور متکی به نفت باشد، می‌توانند ما را تحت فشار اقتصادی قرار دهند.

وی تأکید کرد: همه کشورهای تک‌محصولی این مشکل را دارند چرا که ممکن است به‌راحتی دچار مشکل اقتصادی شوند، در نتیجه بهترین منبع درآمدی کشور مالیات است. باید به نقطه‌ای برسیم که درآمدها مبتنی بر مالیات باشد. مالیات در بحث شکاف طبقاتی نیز تأثیرگذار است و به توزیع درآمد کمک می‌کند. با توجه به این موارد لازم است توجه ویژه‌ای به سازمان متولی مالیات نیز داشته باشیم. نکته دیگر این است که در چنین دستگاه‌هایی موارد فساد نیز زیاد است.

خداییان با تذکر اینکه کسی که در سازمان امور مالیاتی است باید تلاش کند که به دام دیگران نیفتد، گفت: از یک سو باید فساد را کم کنیم و از سوی دیگر باید مالیات را از افراد که مشمول مالیات هستند دریافت کنیم. برای آنکه تبعیضی در وصول مالیات صورت نگیرد، باید هوشمندسازی انجام شود. باید ارتباط مردم با مأموران مالیاتی به حداقل برسد. این‌که یک مسئولی در ارائه معافیت دستش باز باشد سبب فساد خواهد شد. اگر قرار باشد مردم برای هر مسئله‌ای به مدیران مراجعه کنند زمینه فساد را به وجود می‌آورد.

رییس کل سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نباید به صرف الکترونیکی کردن خدمات بسنده کرد بلکه کل نظام مالیاتی باید هوشمند باشد، در غیر این صورت نمی‌توان آن طور که باید با فرار مالیاتی برخورد کنیم، امروز به این نقطه نرسیده‌ایم اما خوشبختانه شروع خوبی داشتیم و امیدوار هستیم به این نقطه برسیم. هنوز ارتباط دستگاه‌های دولتی با سازمان امور مالیاتی به‌درستی انجام نمی‌گیرد. هر آنچه در دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد و مربوط به مسائل مالی است باید در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی باید پیشروی هوشمندسازی باشد و باید شاهد یک نظام مالیاتی هوشمند در کشور باشیم، در همین رابطه باید قانون پایانه‌های فروشگاهی به‌سرعت اجرایی شود. اطلاعات اقتصادی همه افراد باید در سازمان مالیاتی وجود داشته باشد. امروزه ما با کسب‌وکارهای مجازی مواجه هستیم و این در حالی است که هنوز در کسب‌وکارهای حقیقی شفافیت لازم را نداریم. سود کسب‌وکارهای مجازی بعضاً بیشتر از حقیقی است باید در این حوزه ورودی کنیم.

خداییان با ابراز اینکه ارزهای دیجیتال خود را به اقتصاد کشور تحمیل کردند، گفت: در تهیه زیرساخت‌های کنترل و نظارت در این حوزه کوتاهی‌هایی انجام شده است و تا دیر نشده باید زیرساخت‌های قانونی و نظارت الکترونیکی را فراهم کنیم. کار رسیدگی در حوزه مالیات نیز باید به‌صورت الکترونیکی انجام شود. پایه‌های مالیاتی نهایت به هفت تا هشت مورد می‌رسد. موارد جدیدی نیز که در قانون بودجه اضافه شده است جای بحث دارد و نتوانستیم به‌درستی اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: بعضاً در فرآیندهای رسیدگی سال‌ها صدور رأی یک پرونده طول می‌کشد و مؤدی متقاضی این است که این فرآیند طولانی‌تر شود، این موضوع نیازمند اصلاح قانون است. در زمان حاضر 224 هزار پرونده در مراحل رسیدگی با ارزش چند ده‌هزار میلیارد تومان وجود دارد، نباید تا این حد اطاله دادرسی در نظام مالیاتی وجود داشته باشد. در مجلس نیز با این بخش همکاری خوبی انجام شده است. می‌دانیم که فرار مالیاتی زیاد است و این موضوع ناشی از عدم هوشمندسازی است، ضمن اینکه معوقات مالیاتی نیز بسیار زیاد است،
در نتیجه لازم است این موارد را که شناسایی شده‌اند به‌موقع وصول کنیم. ثروت‌هایی که در عده‌ای خاص قراردارد نشان می‌دهد که امکان درآمد مالیاتی بیشتر وجود دارد و باید حقوق دولت از این افراد تأمین شود. اطلاعات مالی همه افراد باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. سازمان بازرسی نیز وظیفه دارد در مواردی که امکان کمک دارد و دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند، برخورد کند. باید همین سطح از اطلاعاتی که به سازمان امور مالیاتی می‌رسد به‌صورت هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

خداییان گفت: در دوره‌ای که در اداره ثبت اسناد بودیم سعی کردیم برای جلوگیری از مراجعه افراد به سازمان امور مالیاتی اتصال سیستمی را برقرار کنیم اما در آن شرایط زیرساخت‌های لازم فراهم نبود. لازم است که زیرساخت‌ها هرچه سریعتر فراهم شود تا اگر دستگاهی پای کار آمد تا اطلاعات خود را در اختیار نظام مالیاتی قرار دهد، دیگر زمانی برای تأمین زیرساخت از دست نرود.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات