۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۲۲۲۹۴

رؤسای ۲ کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شدند

رؤسای ۲ کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شدند
آیت‌الله اراکی به عنوان رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی و امیر دریابان شمخانی به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی، امنیتی و دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شدند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اولین جلسه کمیسیون سیاسی، امنیتی و دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره نهم، با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که در آن شرکت کرده بود ضمن تبریک به اعضای جدید کمیسیون با اشاره به اهمیت جایگاه و ماموریت های کمیسیون سیاسی، امنیتی و دفاعی مجمع گفت: هر چند که بحمدالله؛ با لطف خدا، ایثار شهدا و رزمندگان و تلاش موثر دستگاه‌های مسئول امنیت، کشور ما از امنیت قابل قبولی برخوردار است، حفظ و ارتقاء امنیت و سایر موضوعاتی که در دستور کار این کمیسیون است (سیاست داخلی و سیاست خارجی) و امور دفاعی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و با توجه به وظیفه تنقیح و بازنگری سیاست‌های کلی در این زمینه‌ها، حضور بیشتر و فعالیت جدی اعضای محترم و کمیته‌های این کمیسیون را طلب می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت اشراف اعضای مجمع بر مسائل و چالش های کشور گفت: درک درست و دقیق از مشکلات و چالش های کشور در حوزه سیاست، امنیت و دفاع و ارائه طریق برای حل آنها، از جمله وظایف و مسئولیت های کمیسیون سیاسی، امنیتی و دفاعی است و همچنین در بحث نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، هیئت عالی نظارت از کمیسیون ها کمک خواهد گرفت و لذا این کمیسیون در موضوع نظارت بر اجرای سیاست های کلی نیز باید فعال شود.

در ادامه جلسه، هیئت رئیسه این کمیسیون در دوره نهم با رای اعضا انتخاب شدند و امیر دریابان علی شمخانی به عنوان رئیس کمیسیون و سرلشکر پاسدار محمد باقری به عنوان نایب رئیس کمیسیون سیاسی، امنیتی و امنیتی انتخاب شدند.

در بخش دیگری از این جلسه لایحه «انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک»، اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، پس از ارائه گزارش دبیر کمیسیون سیاسی، امنیتی و دفاعی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به اتفاق آرا نظر مجلس شورای اسلامی به مصلحت شناخته شد.

در این جلسه که سید کمال خرازی، امیر دریابان علی شمخانی، سید محمد صدر، سید مصطفی میرسلیم، محمدحسین صفارهرندی، حسین مظفر، سعید جلیلی، احمد وحیدی، پرویز داودی، علی اکبر احمدیان، علی آقامحمدی شرکت داشتند، نظرات و دیدگاه های خود را درباره وضعیت داخلی و اوضاع منطقه و جهان و راهکارهای مدیریت چالش ها ابراز کردند.

کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور اکثریت اعضای خود تشکیل جلسه داد و آیت الله اراکی با رای اکثریت به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد.

در ابتدای این جلسه، که محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع نیز در آن حضور داشت ضمن اشاره به اهمیت کمیسیون های مجمع به ویژه کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی، به رویکردهای ابلاغ و اتخاذ شده برای نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: علاوه بر امر مهم بازنگری و تنقیح سیاست های کلی و نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلی نظام، اشراف بر مسائل و مشکلات کشور و ارائه طریق برای حل مشکلات اساسی در حوزه های مسئولیت هر یک از کمیسیون ها قرار دارد که در این دوره کمیسیون های مجمع در آن مشارکت خواهند داشت،نیز پیگیری خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سیاست های کلی «فضای مجازی» و سیاست های کلی «نخبگان» از جمله سیاست هایی دانست که کارهای مقدماتی آن بر اساس ایده اولیه در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع انجام شده است و باید در این دوره به انجام برسد.

در این جلسه با رای اعضا، آیت‌الله محسن اراکی به عنوان رئیس و حسین مظفر به عنوان نایب رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی انتخاب شدند.

آیت الله اراکی در این جلسه پس از استماع نقطه نظرات اعضای کمیسیون درباره وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور، با اشاره به اینکه در برخی از مسائل فرهنگی کوتاهی هایی صورت گرفته و عمق برخی معضلات جامعه نیز به مسائل فرهنگی بر می گردد گفت: البته بسترهای این معضلات را عرصه های دیگر فراهم آورده و برای درک و شناخت این موضوعات بایستی بررسی جامع صورت گیرد.

وی افزود: باید سیاست های اقتصادی، رسانه ای و قضائی ما و میزان نقش آنها در بسترسازی وضعیت فرهنگی جامعه بررسی شود و راهکارها در قالب یک بسته جامع ارائه شود.

در ادامه مظفر با اشاره به اینکه 10 عنوان از سیاست های کلی ابلاغی نظیر سیاست های کلی «مبارزه با مواد مخدر»، «آموزش و پرورش»، «جمعیت» و «تامین اجتماعی» و... به کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مربوط است، گفت: 10 بند از سیاست های کلی برنامه هفتم نیز به این کمیسیون ارتباط دارد.

وی افزود: پنج کمیته «علمی، پژوهشی و فناوری»، «کمیته اجتماعی»، «کمیته فرهنگی و هنری»، «کمیته رسانه و فضای مجازی» و «کمیته زنان و خانواده» در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع فعالیت دارند و نتایج بررسی های این کمیته ها به کمیسیون اصلی علمی، فرهنگی و اجتماعی ارائه می شوند.

در این جلسه، آیت الله محسن اراکی، سید مصطفی میرسلیم، محمد حسین صفارهرندی، محمدرضا عارف، سید محمد صدر، حسین مظفر و سیدکمال خرازی از اعضای مجمع حاضر بودند و نقطه نظرات خود را درباره وضعیت فرهنگی، فضای مجازی، رسانه ها، دانشگاه ها، ویژگی نسل ها، توجه به ارزش‌ها و مصونیت بخشی جامعه در برابر هجمه فرهنگی بیان کردند.

ارسال نظرات