۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۲۲۷۳۳
سخنگوی وزارت امور خارجه:

اروپا دست به ماشه تحریم ببرد اقدام متقابل می‌کنیم

اروپا دست به ماشه تحریم ببرد اقدام متقابل می‌کنیم
کنعانی با بیان اینکه کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد گفت: منتظر توافق برای تامین منافع خود نمی‌مانیم و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهیم زد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

آنهایی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین می‌دانند زبان به کام گرفته‌اند

وی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به جنایت تروریستی تلخ رخ داده در حرم مطهر شاهچراغ گفت: از جانب خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی بار دیگر این حمله تروریستی و جنایتکارانه را محکوم می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت می‌گویم و از خدا برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر و برای عزیزان از دست رفته علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می‌کنم. قلب ایرانیان این روزها با خانواده شهدا و آرتین است. کودک معصومی که در اوج معصومیت با چشمان معصوم و کودکانه در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر، مادر و برادر ۱۱ ساله‌اش بوده است.

وی ادامه داد: آنهایی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین می‌دانند زبان به کام گرفته و حمایت از حقوق زن، حقوق بشر و کودک را به فراموشی سپرده‌اند و با واژه‌های دوگانه مطالبی را اظهار و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند و نقش خود را در دامن زدن به خشونت و اغتشاش و تحریک و ایجاد زمینه برای اینگونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپرند و مسئولیت خود را در این زمینه نادیده می‌گیرند.

کنعانی به روح مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی درود و سلام فرستاد و گفت: اگر نقش برجسته ایران و این سردار نامدار در مبارزه با تروریسم داعشی نبود کشورهای مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و نقش برجسته ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از روی سر جامعه ایرانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهانی حتما نقش ایران و این سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

اظهارات مداخله جویانه و توأم با نفاق و دروغگویی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مداخلات کشورهای غربی در اوضاع داخلی ایران و بیانیه ۱۲ وزیر خارجه غربی و کانادا بیان کرد: متاسفانه در طول تحولات اخیر در ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه بخشی از اقشار جامعه فهیم ایرانی را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگا‌ه‌های مسالمت آمیز بودند تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند. مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند.

وی گفت: در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارد و اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند. اجزای اصیل جامعه بزرگ ایرانی هستند. از حقوق زنان و دفاع از این حقوق صحبت می‌کنند. این گونه اظهارات مداخله جویانه و توام با نفاق و دروغگویی و دورویی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آنهایی که از حقوق زنان صحبت می‌کنند چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها توجه نکردند که تحریم‌های بدون تبعیض علیه فرد فرد مردم ایران شامل زنان، دختران و کودکان ایرانی شده‌  است. در کجای این تحریم‌های بی سابقه آمریکا مقامات اروپایی در کجا اشاره کردند که در این تحریم‌های بدون تبعیض زنان و کودکان ایرانی هم در معرض همین تحریم‌ها هستند.

کنعانی افزود: ادعاهای امروز آنها توأم با نفاق است و اظهارات آنها درباره زنان و اقوام ایرانی غیرواقع بینانه و منطبق با حقایق ایران نیست. حقوق زنان و بانوان در ایران نه فقط برخاسته از قوانین بلکه منبعث از تاریخ و فرهنگ ایرانی است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی زنان جایگاه متمایز و برجسته دارند این جایگاه لزوما برخاسته از قوانین نیست و برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورهای غربی در ایام اخیر آنچه انجام دادند نه تنها تامین کننده حقوق قانونی زنان نشد حتی حق حیات را از شهروندان ایرانی سلب کرد که نتیجه آن را در حادثه تروریستی شاهچراغ دیدیم که با ایجاد آشوب و بلوا زمینه‌ای را فراهم کردند که یک عنصر داعشی در یک مکان امن جان ده‌ها نفر از فرزندان ایرانی از جمله زنان و کودکان را قربانی اهداف شوم خود کند. مواضع مداخله جویانه این کشورها تحریک آمیز و غیرمسئولانه بوده و این اقدامات در ایجاد فضای آشوب نقش داشت.

توصیه به دولت آلمان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقامات آلمان در ارتباط برای تحریم سپاه گفت: در صورت مبادرت به چنین اقدامی در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با ایران و ناشی از ادامه رویکرد غلط اینها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است.

وی افزود: امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها در این زمینه احیانا قصد اقدامی دارند به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و به صورت خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زوگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

عملکرد دولت استرالیا در قبال پناهجویان

وی درباره ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌های پناهجویان نیز اظهار داشت: این را در اخبار دیدیم. متاسفانه دولت استرالیا که همواره جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله جو اظهارنظر می‌کند سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی تفاوت است و آن را نقض می‌کند. در ارتباط با وضعیت بومیان نیز این وضعیت وجود دارد و در یک دهه گذشته گزارش‌های رسمی درباره نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان در این کشور است.

کنعانی اظهار داشت: این نشان می‌دهد شعارها با عمل‌ها همخوانی ندارد و این را در بین کشورهای مدعی حقوق بشر می‌بینیم که از حقوق بشر برای تحمیل دیدگاه‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند.

نشست غیررسمی در شورای امنیت درباره ایران

وی درباره برگزاری نشست شورای امنیت درباره اوضاع داخلی ایران و واکنش ایران نیز بیان کرد: نشست موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت است و جلسه آن هم به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت برگزار می‌شود و هدف اصلی آن هم اعمال فشار سیاسی بر ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله جویانه دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریم و وارونه نمایی حقایق ایران تلاش می‌کنند فضای سیاسی را برای شکل گیری این نشست فراهم کنند و نکته جالب هم این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی می‌خواهند در این نشست دعوت کنند تا علیه ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی خود در سالیان طولانی گذشته و در شرایطی که مردم ایران و هموطنان آنها در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها تحت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بودند و حتی تامین واکسن در زمان کرونا مهیا نبود و حتی امکان تامین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران فراهم نبود و این افراد معلوم الحال هیچ صدایی در هیچ تریبونی نداشتند الان قرار است دعوت شده و علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند.

وی گفت: رویکرد ضد ایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی تاثیر نیست.

ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های اخیر ایران تجهیزات نظامی شامل پهپاد به روسیه داشته است گفت: ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. ایران مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن و ... است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات است.

وی ادامه داد: همه تلاش‌های دیپلماتیک ایران از ابتدای شکل گیری این بحران تا الان بر خلاف کشورهای مدعی که علیه ایران فرافکنی می‌کنند و میلیاردها دلار تجهیزات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند ایران از ابتدا رویکردش تلاش برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیسم سیاسی برای پایان این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

مواضع کشورها از دید ایران پنهان نمی‌ماند

وی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مواضع و رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده و همچنان این رویکردها را رصد می‌کند. مواضع دیگر کشورها از دید ملت ایران پنهان نمی‌ماند و ایران در مناسبات خود به نوع عملکرد و مواضع این کشورها توجه خواهد کرد و آن را مبنای تصمیم گیری قرار خواهد داد و در مورد دولت عربستان این روند وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند.

وی درباره واکنش ایران به حادثه هالووین و دخالت‌های اخیر کره جنوبی در امور داخلی ایران گفت: ما یک واکنش انسانی نشان دادیم ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی داشتیم ولی متاسفانه در نتیجه تاثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا آمریکا در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشته است. این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح با سوء تدبیری که به خرج دادند جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متاسفانه در این حادثه پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انساندوستانه بود و تسلیت گفتیم و اظهار همدردی کردیم.

وی گفت: به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم. از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کردیم و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اینکه مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه قربانی مسائل سیاسی و رویکردهای سیاسی و تصمیمات احساسی شود. اینکه ما با نیوزیلند گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشیم جزو اولویت‌های ماست. با همه کشورهای علاقه‌مند به داشتن رابطه سازنده مبتنی بر احترام متقابل گفت‌وگو و همکاری کنیم به این موضوع علاقه‌مند هستیم ولی رفتارهای شتاب زده و احساسی و ناشی از تصمیمات متاثر از جریان سازی های خارجی را غیرمسئولانه و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم دولت نیوزیلند به مصالح دوجانبه و روابط دو کشور نگاه کند و رویکرد سازنده‌ای را اتخاذ کند.

عملکرد شبه رسانه اینترنشنال

وی درباره عملکرد شبکه تروریستی اینترنشنال گفت: به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی مطرح کرده است. عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با ایران اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است. اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران تکرار سیاست‌های غلط گذشته است.

وی گفت: در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌‌وگو و مذاکره با ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیانا رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفت وگو و تفاهم با ایران شدند الان با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند. ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با آنها شود. موضع ایران گفت‌وگو از مبدا تساوی و تمرکز بر منافع مشترک است.

کنعانی افزود: تکلیف آمریکا معلوم است توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزند و راجع به موضوعات ایران احساسی عمل نکند و روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرد. قطعا ایران پاسخش به رفتار توأم با احترام و سازنده رفتار متقابل و احترام متقابل و تعامل سازنده خواهد بود و به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که ایران متقابل اقدام کرد ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: استفاده از روش‌های تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا خواهد بود و آنها هم ضرر کننده اساسی خواهند بود و ایران تنها متضرر نمی‌شود. آنها را به رفتارهای سازنده در قبال ایران ترغیب می‌کنیم.

ایران و آژانس

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات رافائل گروسی و اینکه ایران را به انجام تعهداتش فراخوانده است، گفت: قطعا اگر آژانس سیاسی کاری نکند ایران معتقد است با رویکرد فنی و مذاکرات فنی و کارشناسی بین ایران و آژانس حتما مسائل بین دو طرف قابل حل و فصل خواهد بود.

سفر معاون وزیر خارجه قطر به تهران

وی درباره سفر معاون وزیر خارجه قطر به ایران و پیام وزیر خارجه قطر گفت: با قطر رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم و قطر همواره جزو کشورهایی بود که در قضایای مرتبط با مسائل ایران و طرف‌های مذاکره کننده خارجی در موضوعات فنی کشور شریک و همکار ما بوده است. هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم بین وزارت خارجه ایران و قطر و در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است هم موضوعات دوجانبه مطرح است و هم موضوعات مورد اهتمام دو کشور در دستورکار است.

وی گفت که قالیباف بزودی به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاسی شدن ورزش اظهار داشت: برخی رویکردهای سیاسی در حوزه ورزشی زمینه ساز ایجاد خلل در مناسبات ورزشی بین کشورهاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افتتاح خط آهن خواف - هرات نیز اظهار داشت: این راه آهن جزو اولویت‌های ایران برای تسهیل همکاری‌های دو کشور بوده ولی به دلیل شرایط داخلی افغانستان اجرای پروژه‌های از قبل تعریف شده دچار خلل و نقصان است. امیدوارم شرایطی شکل بگیرد که این پروژه را تکمیل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توقیف یک نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق نیز اظهار داشت: در جریان این خبر قرار نگرفتم. قاچاق سوخت موضوع جدیدی نیست و یکی از معضلات و مشکلات است.

ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در خصوص ورود کماندوهای افغانستان تحت تعلیم آمریکا به ایران و اینکه قرار است ایران اینها را به روسیه برای جنگ در اوکراین اعزام کند، گفت: ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست. ایران جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای سعی می‌کنند با هر وسیله‌ای زمینه توجه اذهان را به سمت ایران فراهم کنند تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند پنهان کنند و اذهان عمومی را به سمت طرف دیگر معطوف کنند. این خبر سندیت ندارد و با انگیزه‌های سیاسی است.

وی درباره سفر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به روسیه گفت: شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در گروزنی در حال برگزاری است و فرصتی است برای تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت همکاریهای اقتصادی و تجاری و زمینه‌ای برای پیگیری آخرین وضعیت اجرای توافقات دو گذشته و انعقاد یادداشت تفاهم‌های جدید در سطوح مختلف بین دو کشور است.

سیاست ایران در قبال لبنان

وی در پاسخ به سؤالی درباره لبنان گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی مبتنی بر ایجاد ثبات و استقرار و آرامش و شکل گیری دولت قوی در این کشور است به گونه‌ای که هم بتواند منافع ملت لبنان را تامین کند و هم بتواند ثبات و استقرار را در این کشور تحکیم ببخشد و به تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان کمک کند. لبنان جزو کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه‌ای ایران است و ایران همواره در طرف سازنده تحولات سیاسی لبنان بوده و از ظرفیت‌ها و توان خود در مشورت با طرف‌های لبنانی برای تحکیم روند سیاسی در این کشور استفاده کرده است. امیدواریم جامعه لبنان و گروه‌ها و جریانات سیاسی در این کشور مبتنی بر منافع ملی زمینه شکل گیری دولت قوی در این کشور را فراهم کنند.

وی درباره عقب نشینی روسیه از توافقنامه صادرات غلات هم گفت: استمرار جنگ در اوکراین تاثیراتش در حوزه انرژی و غذایی است وتهدید برای امنیت غذایی و انرژی است. اظهار امیدواری می‌کنیم که طرفین بتوانند راهکار سیاسی را برای پایان دادن به این بحران پیدا کنند.

اظهارات فرافکنانه رابرت مالی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه ایران باید فروش سلاح را قطع و به مشکلات داخلی خود بپردازد، گفت: اظهارات آن فرافکنانه است و ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست. مذاکرات برجام ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد. اگر آمریکا اراده سیاسی برای توافق دارد، جمهوری اسلامی ایران یک شریک برای توافق است. دولت آمریکا می‌تواند مسئولانه عمل کرده و تصمیم بگیرد.

پیام ایران به همسایگان

وی در پاسخ به اظهارات غیرسازنده الهام علی اف نیز گفت: پیام ما به همسایگان صلح و دوستی و رعایت اصول و مناسبات همسایگی توأم با احترام متقابل است و این رویکرد نه فقط اعلامی و سیاسی بلکه رویکرد عملی ایران در ارتباط با همه همسایگان است و انتظار دارد طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مبتنی بر حسن نیت ایران پایبند به اصول همسایگی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باشند. هر رویکردی غیر از این باشد غیرسازنده و بر خلاف مصالح ملت‌ها و دولت‌هاست و زمینه را برای سوء استفاده فراهم می‌کند.

سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه

سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه در چه مرحله‌ای است سؤالی بود که در این نشست پرسیده شد که وی گفت: پیشرفت‌های بسیار خوبی مبتنی بر توافق دوجانبه داشتیم که از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی شهروندان دو کشور استفاده کنیم. مشکلات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت و طرفین در تلاش برای حل و فصل موضوع بودند. از آخرین وضعیت خبر دقیق ندارم. پیشرفتها بسیار خوب بوده و می‌تواند یکی از توقیفات دو کشور در حوزه اقتصادی بوده است.

دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها درباره برجام نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید که گفته آمریکا به دنبال مذاکره درباره برجام نیست و هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات انجام نمی‌شود، اظهار داشت: هم مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند یک چیز است، پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، چیز دیگری است. در مجموع کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها نیستیم. ولی اینکه این روند به نتیجه برسد، همان است که گفتیم و معتقدیم اراده سیاسی دولت آمریکاست که می‌تواند برای بحث پیشبرد برجام و شکل گیری توافق کمک کند. این به اراده سیاسی آمریکا برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ما منتظر توافق برای تامین منافع و مصالح خود نمی‌مانیم و جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

تبادل زندانیان با آمریکا

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص اقدام متقابل آمریکا در بحث تبادل زندانیان نیز اظهار داشت: در بحث تبادل زندانیان قبلا تاکید کردیم مذاکره تبادل زندانی با آمریکا از طرق طرف‌های ثالث در جریان بوده و توافقاتی صورت گرفته ولی اجرای آن هنوز عملی نشده است. حسن نیت خود را قبلا در مذاکرات نشان دادیم و در اجرای تعهد با نگاه به مسائل انسانی و رویکرد انساندوستانه یک گام در این زمینه برداشتیم. ولی آمریکا در این زمینه اقدام عملی مثبتی تا الان انجام نداده است و امیدواریم مبتنی بر آنچه که در مواضع سیاسی اعلام می‌کنند در عمل از موضع انساندوستانه عمل کنند و توافق تبادل زندانیان اجرا شود.

آتش بس در یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس در یمن نیز اظهار داشت: طرفدار آتش بس از نوع آتش بسی که منجر به شکل گیری روند سیاسی و حل ریشه‌ای بحران شود، هستیم. ایران مشوق و کمک کننده برای شکل گیری و پایداری آتش بوده است. آتش بس شرایطی دارد و دو طرف آتش بس باید به شرایط و التزامات آن پایبند باشند. دوره آتش بس سپری شده و تجدید نشده است.

وی ادامه داد: اینکه آتش بس دوباره شکل بگیرد و روند سیاسی فعال شود به دو طرف بستگی دارد. طرف یمنی شروط و درخواست‌‌هایی دارد که تاکنون طرف مقابل به آن پاسخ نداده است. چنانچه اراده سیاسی در طرفین درگیری در یمن وجود داشته باشد، حتما ایران یک پای ثابت برای کمک به تجدید آتش بس و شکل گیری روند سیاسی برای حل ریشه‌ای بحران یمن است. ما طرفدار آتش بس و طرفدار حل و فصل سیاسی ریشه‌ای بحران یمن هستیم و امیدواریم این روند شکل بگیرد.

ارسال نظرات