۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۲۲۸۶۱
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری» برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع) به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن تاریخ پژوهان حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رضا مطهری در نشست خبری همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن تاریخ پژوهان حوزه در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، ضمن تشریح فرایندهای برگزاری این همایش بین‌المللی، با اشاره به اینکه این همایش در ادامه سلسله همایش ابن الرضا (ع) است که انجمن تاریخ پژوهان به صورت مشترک با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند، اظهار کرد: اولین همایش از این سلسله همایش‌ها در رابطه با امام جواد(ع) بود که بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه رسید و از مقالات پذیرفته شده سه جلد کتاب به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه برای این همایش نیز ۱۰۰ مقاله دریافت شده که حدود ۵۰ مقاله از آن مورد پذیرش قرار گرفته است، گفت: به دنبال این هستیم با ترجمه آثار به زبان عربی این همایش را در عراق نیز برگزار کنیم.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ورود افکار و اندیشه‌های انحرافی، شکل‌گیری فرقه‌های متعدد در زمان امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری(ع) و محدودیت شدید اهل بیت(ع) به طوری که زندگانی خود را خارج از مدینه سپری کردند، سبب پرداختن به این امامان بزرگوار شده است.

وی افزود: از دلایل حائز اهمیت دیگر برای پرداختند به این سه امام بزرگوار اتصال به عصر غیبت است که باید به آن پرداخته شود زیرا شناخت اقدامات اهل بیت (ع) در راستای زمینه سازی برای ورود جامعه شیعه به عصر غیبت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری اظهار داشت: زندگانی امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت و قبل امامت، شرایط و بستر تاریخی امام، سیره امام در ابعاد مختلف، امام از نگاه دیگران (اهل سنت)، امام از نگاه مستشرقان، امام حسن عسکری(ع) و تمدن اسلامی، وضعیت شیعه در عصر امام و فرقه‌های عصر امام و مواجهه امام با آن‌ها از محورهای این همایش است.

وی در خصوص اهمیت برگزاری این نوع همایش‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات در جامعه، نداشتن الگو است و یکی از اهداف برگزاری این نوع همایش ها، ارائه الگوی مناسب است.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از محورهای همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع) اشاره و بررسی شرایط و بستر تاریخی شکل‌گیری فعالیت‌های اهل‌بیت(ع) را از جمله رویکردهای این همایش برشمرد و اظهار داشت: تا شرایط و ویژگی‌های عصر زمانه تک ‌تک اهل‌بیت(ع) به‌درستی و دقیق تبیین نگردد، سیره و روش ائمه اطهار(ع) را نمی‌توان به‌درستی کشف و درک کرد.

وی با بیان این که عمده میراث برجای‌مانده از امام حسن عسکری(ع)، نامه‌های ایشان است، ابراز داشت: بسترشناسی مناسب مهم‌ترین اصل در احصا رویکردها و کشف سیره رفتاری اهل‌بیت(ع) در جامعه زمانه است.

وی امام از نگاه دیگران را از دیگر محورهای همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)  برشمرد و اذعان داشت: شخصیت و جایگاه امام حسن عسکری(ع) از نگاه علمای اهل ‌سنت و مستشرقان و نیز وضعیت‌سنجی شیعیان در عصر این امام همام از دیگر محورهای مهم این همایش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری امام حسن عسکری و تمدن اسلامی را از دیگر محورهای مهم این همایش عنوان کرد و ابراز داشت: جریان‌ها و فرقه‌های عصر امام حسن عسکری(ع) و نحوه مواجه امام با آنها از دیگر محورهای همایش است.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اظهار داشت: این همایش پنجشنبه ۱۲ آبان ماه مصادف با ولادت امام حسن عسگری(ع) ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این همایش در شش کمیسیون تخصصی برگزار می‌شود و در اختتامیه این همایش گزارشی از کمیسیون‌ها ارائه می‌شود.

ارسال نظرات