۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۲۳۲۴۸
بانو مجتهده گل گیری در درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا:

امروز زمان جهاد تبیین است

امروز زمان جهاد تبیین است
بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه امروز زمان جنگ با سلاح نیست، گفت: امروز زمان جهاد تبیین است و ما باید به جهاد تبیین بپردازیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بانو مجتهده گل گیری در ششمین جلسه درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع «نقش تهذیب و تزکیه در سیره معصومین علیهم‌السلام با تأکید بر سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها» در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، عنوان کرد: همه معارف دینی ما زنجیره وار به یکدیگر مرتبطند و جدا کردن روایات از یکدیگر شاید سخت باشد.

راه درک معنای واقعی دین

استاد درس اخلاق و خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه پس از مرور مباحث جلسه قبل، با اشاره به راه درک معنای واقعی دین، اظهار داشت: فردی اعرابی (بی سواد و بی معرفت) خدمت پيامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آمد و عرض كرد: علِّمنى ممّا علّمك اللّه؛ به من قرآن بیاموز (از آنچه خدا به تو آموخته به من بياموز). حضرت او را به يكى از يارانش سپرد تا آيات قرآن را به او تعليم دهد، او سوره زلزال «إِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعليم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «همين مرا كافى است» و در روايت ديگرى آمده است كه گفت: «تَكْفينى هذه الآيَةُ»؛ (يعنى همين آيه آخر سوره: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَه...» مرا كفايت مى كند» (مرد عرب خداحافظى كرد و رفت)؛ پيامبر اكرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «او را به حال خود واگذاريد كه مرد فقيهى شد» و روايت ديگرى آمده كه فرمودند: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقيهٌ» ؛(او فقيه شد و بازگشت) یعنی دین را شناخت، عمق آن را درک کرد.

بانو مجتهده گل گیری بیان کرد: ما باید نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را بخوانیم؛ شاید عده ای اشکال کنند که صحیفه سجادیه روایت نیست؛ اگر اللهم را از ابتدای همه عبارات صحیفه سجادیه برداریم از حالت دعا به روایت تبدیل  می‌شود.

وی افزود: شاید عده ای اشکال کنند سند صحیفه سجادیه ضعیف است، بله ممکن است صد در صد سلسله روات آن توثیق نشده باشد، مهم نیست، چون استدلال فقهی را که نمی‌خواهیم استخراج کنیم. اما درباره اعتبار صحیفه سجادیه هیچ خلافی وجود ندارد. و همگی آن را قبول دارند.

پیشنهاد اجرای طرح مجمع اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها / امروز زمان جهاد تبیین است

استاد درس اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به طرح مجمع اساتید اشاره کرد و پیشنهاد داد: این طرح می‌تواند از هفته آینده با حضور همه اساتید دوباره اجرا شود و همه نقطه نظرات در خصوص نیازها و معضلات مانند مسئله حجاب و عفاف شأنی، کاشت درختان مثمر مانند زیتون به جای درختان کاج در محوطه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و غیره در این مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امروز زمان جنگ با سلاح نیست، بلکه امروز زمان جهاد تبیین است و ما باید به جهاد تبیین بپردازیم و برای این کار می‌توانیم از مطالعه کتاب‌های «برای مدیران» و «کار باید تشکیلاتی باشد!» تألیف رهبر معظم انقلاب مدظله العالی شروع کنیم.

مراقبت از رشد علمی و دور نشدن از خدا (حب دنیا)

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به روایتی، رشد علمی را مستعد حب دنیا دانست و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «مَا اِزْدَادَ عَبْدٌ عِلْماً فَازْدَادَ فِي اَلدُّنْيَا رَغْبَةً إِلاَّ اِزْدَادَ مِنَ اَللَّهِ بُعْداً؛ اگر خداوند متعال به فردی علم داد و علاقه او به دنیا زیاد شد، حب دنیا در او ایجاد شد، این نشان از دور شدن از خداست»؛ زیرا علم باعث معروفیت فرد می‌شود، دورش جمع می‌شوند، به او احترام می‌گذارند، پول بیشتری به او می‌دهند، ناخودآگاه حب دنیا در دل فرد بیشتر و پیوسته از خدا دور و دورتر می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ما در سه جبهه علم و فناوری، اقتصادی و جبهه نظامی پیش برویم و موفق باشیم، امور تصحیح  می‌شود و می‌توانیم قشر خاکستری را که دل و نیت پاکی دارند، حجاب حداقلی دارند و قابل هدایتند، دریابیم.

ارسال نظرات