۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۷۲۳۴۴۴

"اسناد جاسوسی" به‌جای ورود به کتاب‌های درسی همچنان در حال خاک خوردن!

امروز ۶ سال از نخستین مرتبه‌ای که مقام معظم رهبری در تذکری صریح، خواستار ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی شدند، می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روایت اسناد توطئه آمریکا علیه ملت ایران به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان، مطالبه چندین ساله مقام معظم رهبری از مسئولان ارشد آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده است، مطالبه‌ای که علی‌رغم تایید و تاکید بر آن از سوی تمام کارشناسان و اساتید حوزه تعلیم تربیت کشور تا به امروز به آن عمل نشده است.

بازخوانی اسناد لانه جاسوسی، در واقع بازخوانی اسناد دشمنی آمریکا با ملت ایران است و نسل نوجوان و جوان امروز با مطالعه آنها می‌توانند درک روشنتر و بهتری از آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا به واسطه کودتای 28 مرداد توسط آمریکا داشته باشند که در واقع نخستین دخالت عمده‌ سیاسی آمریکا و سلطه نفتی بر ایران بود. مسئله حائز اهمیتی که تاکنون در تبیین دقیق آن برای نسل امروز ناتوان بوده‌ایم.

آیت الله خامنه‌ای سال 1395 با تأکید بر اینکه حدود 70 جلد کتاب از مدارک بدست آمده از سفارت آمریکا تدوین  شده است ضمن انتقاد از بی‌توجهی به این کتاب‌های مهم و ارزشمند در مدارس و دانشگاه‌های کشور متذکر شدند: "این کتاب‌ها حدود 70 جلد است، شماها آن را خوانده‌اید؟ چرا از مضامین برگزیده این کتاب‌ها در مجموعه مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما هیچ نشانه‌ای نیست و این یکی از اعتراضات من است، وزیر آموزش و پرورش در جلسه است چرا این‌ها را داخل کتاب‌های درسی قرار نمی‌دهید، چرا نمی‌گذارید نسل جوان و جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی  زیر سر داشته است."

امروز 6 سال از نخستین مرتبه‌ای که مقام معظم رهبری در تذکری صریح، خواستار ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی شدند، می‌گذرد اما آیا مسؤلان مربوطه، تن به اجرای این مطالبه جدی و صریح دادند؟!

متاسفانه خیر! اما چرا؟!

تذکر  دوباره رهبر انقلاب درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی

رهبر انقلاب در آستانه 13 آبان امسال نیز در دیدار با جمعی از دانش آموزان متذکر شدند: «من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم که مضامین اسناد لانه جاسوسی را در کتاب‌های درسی بیاورید، نکردند متأسفانه، نکردند؛ این‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این مدتی که در ایران حضور داشتند یعنی از سال حدود مثلاً 28-29 و اینها چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئه‌هایی، چه خیانت‌هایی انجام دادند.»

با وجود تأکیدات آیت‌الله خامنه‌ای درباره ضرورت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی با گذشت 6 سال از نخستین تذکر ایشان در این‌باره، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌ویژه مسئولان وقت باید پاسخ بدهند که چه مانعی در مسیر عملیاتی کردن این مطالبه وجود داشته است؟!

آیا بازخوانی اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی هم نیازمند تخصیص بودجه هنگفت بوده یا به چندین سال زمان نیاز داشته است که با وجود گذشت 6 سال، هیچ حرکتی برای تحقق این مطالبه به‌حق نشده است؟!

این امر در حالیست که سال 95 بعد از نخستین تأکید رهبر انقلاب درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی، مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش از پیگیری موضوع و ورود این اسناد به کتاب‌های درسی سخن گفتند!

سال 95 پس از نخستین تأکید رهبر انقلاب درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی، مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش از پیگیری موضوع و ورود این اسناد به کتاب‌های درسی سخن گفته بودند!

حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان؛ رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی- همزمان با دوره وزارت فخرالدین دانش‌آشتیانی-  سال 95 درباره مطالبه رهبری در ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی گفته بود: "کلام رهبر معظم انقلاب را به جان می‌خریم و بنده صریحاً اعتراف می‌کنم که اصلاً توجهی به این موضوع نداشته‌ایم و فکر می‌کردیم که بحث تسخیر لانه جاسوسی را که در کتاب تاریخ و فارسی یکی از پایه‌ها بیان کرده‌ایم و اینکه چه اتفاقاتی در آن روز افتاده است، کافیست!"

4 راهکار برای ورود اسناد لانه جاسوسی!

او همچنین در تشریح راهکارهای ارائه شده برای ورود اسناد جاسوسی آمریکا در کتب درسی، تاکید کرده بود: اولین راهکار این است که از ناشر اسناد 70 جلدی بخواهیم آن را برای آموزش و پرورش تجدید چاپ کند و بتوانیم 70 جلد منتشر شده را در کتابخانه‌ها در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار دهیم. دومین راهکار این است که این کتاب‌ها را که دارای محتوای زیادی است، کتاب‌شناسی کرده و ببینیم چه مطالبی داشته و به چه صورت بیان کنیم. سومین راهکار، فهرست سیر مطالعاتی است و اینکه دانش‌آموز برای نمونه جلد 10 یا 20 را مطالعه کند، متناسب با چه رشته‌ای باشد و در درس تاریخ و یا مطالعات اجتماعی آن را بخواند و راهکار چهارم این است که موضوعات را با عناوین درسی متناسب‌سازی کنیم؛ برخی از آنان را با مجلات خود مناسب‌سازی کنیم؛ برای نمونه پیگیری کنیم خط نفوذ چیست؟ یا در جریان صنعت نفت، آمریکایی‌ها از ابتدا تا به امروز چه نقشه‌هایی را ریخته و تا زمانی که در ایران بودند، نگاه آنها به صنعت نفت ما چه بوده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال 98 نیز به منظور الزام دولت، طرح ورود مباحث مربوط به جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها را مصوب کردند.

تشکیل کارگروه برای ورود اسناد لانه جاسوسی

از سوی دیگر در سال98، حجت‌الاسلام علی ذوعلم نیز که در سمت رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حضور داشت در سخنانی ضمن پذیرش این موضوع که با تأخیر برای ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی اقدام می‌کنیم، گفته بود:‌ "در کتاب‌های درسی نفس مسئله استکبار‌ستیزی، نام 13 آبان و روز دانش‌آموز مطرح شده است اما اسناد لانه جاسوسی به عنوان اسناد خدشه‌ناپذیر که نشان‌دهنده مداخله آمریکایی‌ها در طول سال‌ها و ده‌‌ها سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است به نحو کافی و شایسته وارد کتاب‌های درسی نشده است.در متون مختلف مانند مجلات رشد و سایت رشد باید بیش از آنچه که هست به این اسناد بپردازیم؛ کارگروهی در زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری شکل گرفته است که بتوانیم به گونه‌ای هوشمندانه و متناسب با موضوع کتاب‌های درسی در چهارچوب برنامه درسی مصوب و ذیل اسناد تحولی بخش‌هایی از اسناد دخالت‌های غیرقانونی، استعمارگرایانه و سلطه‌گرایانه آمریکا را به کتاب‌های درسی وارد کنیم."

اما سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش نیز آبان سال 97 درباره ورود اسناد لانه جاسوسی و دستاوردهای انقلاب به کتاب‌های درسی گفته بود: برخی از این اسناد در بعضی کتاب‌های درسی گنجانده شده است تا دانش‌آموزان با روش‌های شیطانی که آمریکا برای نفوذ و دخالت در کار کشور پیش گرفته بود، آشنا شوند البته همچنان به نظر می‌آید کتاب‌های درسی ظرفیت این را دارد که مواردی به ویژه در حوزه دانش‌آموزی و کودکان و تأثیراتی که سیاست‌های شیطانی آمریکا در مسیر تربیت دانش‌آموزان و جوانان پیش گرفته بود به‌ویژه در قبل از انقلاب مورد شرح و بسط قرار گیرد تا بچه‌ها آشنا شوند.

اسناد لانه جاسوسی همچنان در حال خاک خوردن!

با وجود ادعای مسئولان ادوار مختلف آموزش و پرورش درباره ورود اسناد لانه جاسوسی، در بررسی کتاب‌های درسی موضوع مشهود این است که اگر چه مطالبی درباره دشمنی‌های آمریکا با ایران در کتب پیام‌های آسمانی، تاریخ معاصر ایران، اقتصاد، دین و زندگی، آمادگی دفاعی و... لحاظ شده اما مشخصاً در گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی، اقدامی صورت نگرفته است.

دقیقاً همان موضوعی که سال 98 از سوی حجت‌الاسلام ذوعلم؛ رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مورد اشاره قرار گرفت؛ او گفته بود: در کتاب‌های درسی نفس مسئله استکبار‌ستیزی، نام 13 آبان و روز دانش‌آموز مطرح شده است اما اسناد لانه جاسوسی به عنوان اسناد خدشه‌ناپذیر که نشان‌دهنده مداخله آمریکایی‌ها در طول سال‌ها و ده‌‌ها سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است به نحو کافی و شایسته وارد کتاب‌های درسی نشده است.

مصوبه‌ای که پیگیری نشد

از سوی دیگر براساس ماده واحده مصوبه مجلس درباره الزام دولت به طرح مباحث مربوط به جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های آمـــوزش و پــــرورش، عــلــوم و بــهــداشــت و درمــان مکلف شدند در مدت سه ماه دستورالعمل و برنامه اجرایی این قانون را تهیه کرده و هر 6 ماه یک‌بار گزارش عملکرد خود در اجرای این قانون را به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارائه دهند.

با این حال هیچگاه وضعیت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها مورد رصد مجلس قرار نگرفت و همانند تمام موارد قبلی شاهد وضع قانون بدون نظارت بر میزان و نحوه اجرای آن بودیم!

لذا در پناه این عدم نظارت بر عملکرد مسؤلان آموزش و پرورش، اگر امروز شاهدیم که همچنان با گذشت 6 سال از تذکر رهبر انقلاب درباره لزوم گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی دانش‌آموزان، اقدامی صورت نگرفته است، نباید چندان تعجب کرد اما قطع به یقین امروز، روز پاسخگویی مسؤلان وقت آموزش و پرورش و رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره این مسئله و ترک فعل صورت گرفته در این خصوص است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات