۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۷۲۳۷۹۹

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و باغداران

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و باغداران
کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

خانم پروین رفیعی گفت: با توجه به شرایط جوی‏‎، باغداران قبل از سپری شدن سرمای زمستانه از هرس باغات و جمع آوری برگ های ریخته شده اجتناب کنند.

به گفته او‏، گلخانه داران از استحکام سازه ها‏، سالم بودن پوشش پلاستیکی و بسته بودن درب و پنجره گلخانه ها به هنگام وزش باد اطمینان حاصل کنند.

رفیعی می گوید:پرورش دهندگان ماهی به منظور تامین اکسیژن کافی استخرهای پرورش ماهی نسبت به هوادهی استخرها اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از یخ زدگی ماشین آلات کشاورزی و تخلیه آب پمپ ها و سم پاش نسبت به استفاده از ضد یخ اقدام کنند.

به گفته او‏، با توجه به کاهش دما  و خطرات رعد و برق احتمالی‏ دامداران از چرای دام در  ارتفاعات اجتناب کنند‏،همچنین مرغداران و دامداران نسبت به تنظیم دما‏ رطوبت‏ نور و تهویه در واحدها اقدام کنند.

براساس مرکز پایش هواشناسی کشاورزی‏، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا ۲۰ آبان ۱۵.۵ میلی متر‏‌مدت مشابه سال قبل ۱۶.۵ میلی متر و دوره نرمال بلندمدت ۲۰.۳ میلی متر است که این امر کاهش ۵.۹ درصدی نسبت به سال قبل و ۲۳.۸ درصدی دوره نرمال را نشان می‌دهد.

بنابر نقشه های هواشناسی‏، امروز برای جنوب یزد‏،کرمان، شمال فارس، شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات شمال هرمزگان و زاگرس مرکزی واقع در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و جنوب اصفهان بارش باران‏‌گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود. همچنین برای گلستان‏‌، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده باران پیش بینی می شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات